נתב"ג | פיצ'ר

בדרך לסגר: ענף התעופה מחכה להחלטה על הפעילות בנתב"ג

פחות מ-24 שעות לכניסתה של ישראל לסגר מלא ועדיין לא ברור אם נתב"ג יפעל במשך הסגר, ואם כן באיזו צורה • האם חוסר ההחלטיות של מקבלי ההחלטות בישראל יבריח חברות זרות מפעילות בישראל?

"נתב"ג ימשיך להיות פעיל", כך סבור מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס שכמו הנוסעים והעוסקים האחרים בענף עד כה לא יודע איזו ספקולציה שנזרקה להעביר תיושם או שלא.

עד כה דובר בין השאר על סגירת נתב"ג בחלקו, על האפשרות להגביל את חברות התעופה לתנועה נכנסת בלבד ומבלי לאפשר לנוסעים לעלות על טיסות היוצאות מישראל ועל התרת טיסות מטען בלבד.

אלא שתעופה היא לא רק סופ"ש ביוון, זהו אמצעי תחבורה למעגלים שונים באוכלוסייה, מקרובי משפחה ועד גורמים עסקיים - ואת זה כדאי לקחת בחשבון כשנשקלת האפשרות לצמצם את הפעילות התעופתית על מנת לצמצם את התנועה של הציבור.

השיח על סגירת השדה או הגבלת התנועה לכיוון אחד עשוי, כפי שגם הזהיר מנכ"ל יאט"א ישראל ( ארגון חברות התעופה הבינלאומי) - קובי זוסמן, להבריח חברות זרות מפעילות בישראל, גם לאור ההנחתות בהנחיות "מעכשיו לעכשיו" שמשבשות את לוח הפעילות בתקופה שכולן מצויות במשבר עמוק.

סירקיס מבטיח להמשיך להפעיל את לוח הטיסות הקיים של ישראייר, אולם סבור שאילו יוטלו הגבלות - לא ישובצו טיסות חדשות במערכות. לטענתו, "נהיה חייבים להפעיל טיסות להחזיר נוסעים, ולא נריב עם נוסעים שכבר רכשו כרטיסים על זה. לא ניגע בלוח הטיסות בידיעה שהציבור ממילא שקוע בדיכאון ולא נהיה אלו שנעמיק להם את זה. מי שיצא איתנו יחזור אתנו".

הנוסעים מצביעים ברגליים

עוד לפני שמתקבלת ההחלטה לגבי נתב"ג אלפי ישראלים כבר הצביעו ברגליים כשהם מבקשים לצאת מהארץ - היום מתוך 9,000 הנוסעים בנתב"ג יצאו 5,000 לחו"ל - ובעיקר ליוון. לישראייר לבדה שובצו בלוח הטיסות היום שש טיסות ולמחר החברה מתכננת להפעיל 15 טיסות שהצטרפו ברגע האחרון ללו"ז, לאור הביקוש הגובר של הישראלים. החודש צפויה החברה להטיס 30 אלף ישראלים.

בתזמון אומלל למדי הכריזה אתמול ארקיע כי היא חוזרת לטוס או כלשונה "להסתער על השמיים" אחרי שהיא לא פעלה במשך חצי שנה. החברה הודיעה כי בחודש אוקטובר תתחיל להפעיל טיסות ליוון ולבלגראד ולאחר מכן גם תשוב לפעול בטיסות הפנים לאילת.

גם אל על מתוכננת בתחילת חודש אוקטובר לחדש את פעילות הנוסעים שלה, תחילה עם טיסות ליוון ולאחר מכן עם טיסות ליעדי הליבה שלה, לונדון, פריז וניו יורק. בתוך כך נזכיר כי ההנחיות קובעות מאז חודש מרץ כי הכניסה לישראל מותרת רק לבעלי דרכון ישראלי. חברות התעופה עודכנו כי לא צפוי שינוי במדיניות זו לפחות עד ה-1 בנובמבר.

בשעות אלה דנים במשרד התחבורה באשר למתווה שיגובש לנתב"ג. עד כה לא התקבלה החלטה. עם זאת, במשרד עדכנו כי "שרת התחבורה מירי רגב הנחתה את גורמי התעופה לאפשר יציאתן של הטיסות המתוכננות ב-24 שעות הקרובות מישראל כסדרן. בהמשך ימסרו עדכונים לציבור על ההחלטות באשר לפעילות התעופה במהלך הסגר".