ימי קורונה | פרשנות

כשלא יוצאים, משקיעים בבית: הקורונה מיטיבה עם רשתות ה"עשה זאת בעצמך"

מנתוני חברת שב"א עולה כי בענף נרשמה עלייה של כ-40% במכירות בכרטיסי אשראי בתשעת החודשים הראשונים של 2020

רשת אייס/ צילוןם בר-אל
רשת אייס/ צילוןם בר-אל

לצד הפגיעה האדירה של משבר הקורונה במשק הישראלי, ישנם ענפים שדווקא נהנים מהמשבר. רבות דובר למשל על הצמיחה האדירה שחווה ענף שיווק המזון, הודות לכך שחלק ניכר מהחברות הפועלות בו ציבוריות. ואולם, ישנם ענפים נוספים שחווים עדנה הודות למציאות הסגר וההגבלות ששינתה את הרגלי הצריכה מאז חודש מרץ האחרון. כזהו גם ענף חנויות כלי הבית והבניין, כלומר - "עשה זאת בעצמך" (DIY).

הענף נהנה מפריחה הודות לכך שמרבית הציבור הישראלי בילה חלק נכבד מהחודשים הללו בבית - תחת סגר או מגבלות תנועה ואגב סגירתם של מסעדות, בתי קולנוע, מלונות, חדרי כושר, חנויות והפסקת הטיסות לחו"ל.

זאת, נוסף על בידודים שריתקו רבים לבתיהם, והחל"ת שאילץ קהלים גדולים לבלות יותר שעות ביתיות, דחפו באופן טבעי להפניית משאבים כספיים לצורך שדרוגים ושיפוצים  בבית, כדי להתאימו לשהייה ממושכת יותר, במקביל להפחתת היציאות.

אגב, הסגר השני הקל במידה רבה על העסקים הפועלים בתחום ה"עשה זאת בעצמך", כשהכריז עליהם - בניגוד לסגר הראשון - כחיוניים, ואפשר להם המשך פעילות סדירה, והימנעות מהוצאות אלפי עובדים לחל"ת. אלה גם נהנים מכך שרשתות שפועלות בתחומים מקבילים, כמו איקאה ואחרות, נותרו סגורות במסגרת ההנחיות.

המגמות הללו מיתרגמות גם למספרים: מנתוני חברת שב"א (שירותי בנק אוטומטיים) עולה כי בענף, הכולל בין היתר מכירות של רשתות כמו אייס והום סנטר, נרשמה עלייה של כ-40% במכירות בכרטיסי אשראי בתשעת החודשים הראשונים של 2020, לעומת התקופה המקבילה אשתקד, לסך של 2.3 מיליארד שקל. במכירות האונליין של הענף (ששולמו בכרטיסי אשראי) נרשם גידול מרשים אף יותר, והן צמחו בכ-47% לסך של כ-1.3 מיליארד שקל.