חוק התעופה שקובע החזר בתוך 90 ימים על טיסה שבוטלה יוארך עד 30.11

הארכת הוראת השעה תחול על טיסות שיבוטלו מ-24.10 ועד 30 בנובמבר • הצרכנים צריכים לקחת בחשבון שיש סיכוי סביר שהחוק בהוראת השעה יוארך גם לאחר מכן לתקופה נוספת

כניסה לנתב"ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ, גלובס
כניסה לנתב"ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ, גלובס

חוק התעופה (חוק טיבי) במתכונת המותאמת לקורונה יוארך עד 30.11. לפי הוראת השעה תוקן החוק באופן שיקל על חברות התעופה, כך ששורת הפיצוי שקבועה בחוק הוסרה ממנו, אולם עדיין החברות מחויבות להחזיר כסף לנוסעים ששילמו על טיסה שבוטלה. תקופת ההחזר הוארכה במסגרת החוק המעודכן מ-21 ימים ל-90 ימים. כעת הוארך תוקף החוק בשעה, שהתעופה עדיין רחוקה מלהתאושש.

יו"ר ועדת הכלכלה חה"כ יעקב מרגי הבטיח כי "עד סוף נובמבר נקצר את זמן החזרת הכספים בשל ביטול טיסה מ-90 ל-30 יום", כשגם הוא מודע לכך שרבים מהנוסעים לא קיבלו עדיין החזר כספי גם, כאשר המועד האחרון שקבע המחוקק, 1.10 לטיסות שבוטלו עד 30 ביוני - כבר חלף. לפי נתונים שהציגה בדיון רשות תעופה אזרחית (רת"א), ארקיע השיבה את כל הכסף שהיא חייבת ללקוחות, ישראייר השיבה 90% ואל על השיבה כ-70%. יצוין כי לפי החוק החברות רשאיות להציע שובר למימוש עתידי במקום החזר כספי אולם הבחירה נתונה בידי הנוסע. אל על וישראייר מציעות שובר בשיעור של 125% מהסכום ששולם.

הוראת השעה והחוק שמשהה את זכויות הצרכנים אושרה לפני ארבעה חודשים כאשר התיקונים בשעתו נקבעו עד ל-24.10. לנוכח העובדה שהמגפה משפיעה עדיין על חברות התעופה ביקש משרד התחבורה להאריך את המועד. הצרכנים צריכים לקחת בחשבון שיש סיכוי סביר שהחוק בהוראת השעה יוארך גם לאחר מכן לתקופה נוספת.

חשוב לציין שהארכת הוראת השעה תחול על טיסות שיבוטלו מ-24.10 ועד 30 בנובמבר, כאשר במהלך התקופה הזו בכוונתו של מרגי להגיש הצעה לתיקון החוק במטרה לקצר את משך הזמן שבו הצרכנים ימתינו לכספם ל-30 ימים, כשליש מפרק הזמן כיום. היועצת המשפטית של רשות התעופה האזרחית, עו"ד רננה שחר, הוסיפה כי הרשות סבורה שנכון להשאיר את האפשרות להציע שובר במקום החזר כספי, הצעה לגיטימית כל עוד הבחירה נתונה בידי הנוסעים. נציגת הרשות להגנת הצרכן, אילנה מזרחי, הציעה כי ההקלות יינתנו רק לחברות שהחל מחודש דצמבר לא יהיו להן חובות לצרכנים. היו"ר מרגי התייחס לכך בחיוב, ואמר כי זה "חומר למחשבה".

ח"כ הילה שי וזאן, העומדת בראש ועדת המשנה לבחינת כשלים בצרכנות שקיימה בשבוע שעבר דיון בעניין, אמרה כי יש צורך בתוכנית אסטרטגית ברורה לענף, בעיקר על רקע חוסר הוודאות באשר ליעדים שהופכים מירוקים לאדומים, כפי שלמשל היה עם בולגריה שהפכה למדינה אדומה אחרי שהוגדרה כמדינה ירוקה והיוותה יעד לתיירים ישראלים, כעת החשש הוא שיוון תעבור לרשימת המדינות האדומות. חה"כ וזאן הוסיפה כי בכוונתה לקדם תיקון נוסף לחוק, שיחייב את סוכני הנסיעות להשיב כספים תוך 48 שעות מהרגש שהתקבלו מחברות התעופה.

חדשות טובות לנוסעים המתמידים

בתוך כך, מועדון הנוסע המתמיד של אל על מאריך בשנה נוספת את מעמד לקוחות היוקרה ואת תוקף הנקודות שצברו חברי המועדון. תוקף הנקודות שעומדות לפוג עד דצמבר 2021 יוארך בשנה נוספת עד לסוף 2022 וכך גם תוקף מעמדות היוקרה. הארכות המעמד ותוקף הנקודות יחולו אוטומטית ורטרואקטיבית על נקודות שפגו או יפוגו מאפריל 2020. הטבת הארכת הנקודות תחול גם באופן רטרואקטיבי- נקודות שפגו/יפוגו החל מאפריל 2020, ועד דצמבר 2021 יוארכו במועד הפקיעה לשנה נוספת. כך לדוגמה נקודות שתוקפן עומד לפוג בנובמבר 2020 יוארכו במועד הפקיעה עד נובמבר 2021. נקודות שצפויות להימחק בדצמבר 2021 לא מומשו יוארכו במועד הפקיעה לשנה נוספת. כיום חברים במועדון הנוסע המתמיד של אל על כ-2.36 מיליון נוסעים.