מורדי שבת, מנכ"ל ICR מבית ישראל קנדה וראם מגורים: "הקורונה משפיעה גם על תכנון הדיור העתידי"

"כמו שלדירה מצטרפים היום חנייה ומחסן, כדאי להוסיף לפרויקט מגורים 15-20 משרדים קטנים לדיירי הפרויקט"

מורדי שבת. מנכ"ל ICR מבית ישראל קנדה וראם מגורים / צילום: יפעת שגב
מורדי שבת. מנכ"ל ICR מבית ישראל קנדה וראם מגורים / צילום: יפעת שגב

מורדי שבת, מנכ"ל ICR מבית ישראל קנדה וראם מגורים, איך עוברים עליכם ימי הקורונה? מה ההתמודדות העיקרית?
כחברה שמתמחה בנדל"ן למגורים, זה לא פשוט עכשיו לקדם פרויקטים. זה מצב של קושי ואי-ודאות, אנשים מאבדים פרנסה, חוששים שלא יעמדו בתשלומים. אין ספק שיש ירידה בביקוש ובהתעניינות. אבל מצד שני, קורת גג יצטרכו גם ביום שאחרי הקורונה.

ליבת הפעילות שלנו זה פינוי-בינוי והתחדשות עירונית. לפני הקורונה היינו עושים אירוע גדול למאה איש בכל פעם, משתפים בתהליך, מסבירים ומחתימים על הסכמה. המצב הנוכחי מקשה כמובן על ההחתמות. רבים ממשפרי הדיור הם אנשים מבוגרים, אוכלוסיות סיכון, קשה לאגד אותם במקום אחד.

אז פיצלנו את זה לאירועי קפסולה קטנים, ויוצא שכל יום מחמש בערב אני חוזר על הנאום חמש-שש פעמים בקבוצות קטנות. זה עולה לנו יותר, אבל יש גם רווח: אנשים שהתנגדו ולא רצו לחתום, מקבלים עכשיו אירוע של 10 אנשים עם המנכ"ל וצוות ההנהלה שעונים להם אישית על כל השאלות. זה מקרב.

יש משהו שבו אתם יכולים "להמציא את עצמכם מחדש"?
הקורונה מכריחה אותנו לחשוב יצירתי, ומשפיעה גם על תכנון הדיור העתידי. כשאני יושב עם אדריכל ומתכנן, אני לא יכול להתעלם מהצרכים החדשים. למשל, כמו שלדירה מצטרפים היום חנייה ומחסן, עלה בדעתי להוסיף בקומת הגלריה 15-20 משרדים קטנים לדיירי הפרויקט, במקום חללי המשרדים המשותפים שמתרוקנים עם המעבר של אנשים לעבוד בבית.

ועוד דבר: כמו שקורה במצבי משבר, יש עכשיו עניין גובר של קונים מחו"ל. יהודים וישראלים לשעבר. בנוסף, הקורונה מאוד חיזקה את הפן הקהילתי. קודם מכרנו ליחידים. עכשיו אנחנו פונים לשיווק קהילתי, למשל הקהילה הבוכרית בניו יורק.

הצענו פרויקט מגורים שלם ל-250 משפחות, שיעברו כולם ביחד, כקהילה. האם הם יקנו את זה? חלק כן, וחלק לא.

השראה 1

כחובב היסטוריה, אני ממליץ על הסדרה בנטפליקס "האירועים הגדולים של מלחמת העולם השנייה". הקרבות, המהלכים, החשיבה של המנהיגים. צ'רצ'יל למשל. דוגמה למי שעומד על שלו והולך עד הסוף עם דרכו. איש של תכל'ס. בא לעם שלו בשיא המשבר, ואמר להם "חבר'ה, אני לא מבטיח לכם כלום חוץ מדם, יזע ודמעות". זו השראה. 


השראה 2

דיקסיט (Dixit), משחק קלפים חברתי שאני אוהב לשחק עם הילדים שלי. הוא מתבסס על קלפים מצוירים ומפתח את הדימיון ואת החשיבה. אני נמשך למשחקים כאלה, שמאפשרים להפליג בדמיון. לחלום, לחשוב - ואז ליישם.