הדסה תייבא לישראל ותשווק את החיסון שפותח ברוסיה

בית החולים הודיע היום כי חתם על הסכם עם ממשלת רוסיה • לחיסון עדיין אין הוכחה מפורשת כי הוא מגן מפני הידבקות • מנכ"ל הדסה זאב רוטשטיין: "עד היום, לא דווחו שום בעיות בטיחות לגבי החיסון" • "אם לא ירצו אותו כאן, נשווקו במדינות אחרות"

אשת רפואה ברוסיה מקבלת את החיסון הרוסי נגד הקורונה / צילום: Tatyana Makeyeva, רויטרס
אשת רפואה ברוסיה מקבלת את החיסון הרוסי נגד הקורונה / צילום: Tatyana Makeyeva, רויטרס

בית החולים הדסה הודיע היום על חתימת הסכם עם ממשלת רוסיה, לייבא את החיסון לקורונה שפותח על ידי מכון המחקר הממשלתי הרוסי. המדיניות הרוסית בתחום החיסונים זכתה בעבר לביקורת, כאשר ממשלת רוסיה הכריזה על החיסון כמוכן לשיווק, על בסיס תוצאות ראשוניות בלבד, שלב I של הניסויים הקליניים שבו נבחנו רק רמות הנוגדנים של המתנדבים, אך לא ניתן היה לראות במפורש שהחיסון מגן מפני הידבקות במחלה. בהינתן שבמדינות המערב החיסון לא נחשב למוכן לשיווק בשלב זה, עלו שאלות לגבי כלל תהליך פיתוח החיסון הרוסי.

מנכ"ל בית החולים הדסה פרופ' זאב רוטשטיין אמר היום כי הוא סומך על הנתונים מניסוי שלב I וכן מניסוי שלב II שנערך בחיסון, שפורסמו בכתב העת הרפואי המוביל "Lancet". נתונים אלה מעידים גם הם רק על רמות הנגדנים אצל המטופלים, ועדיין לא הייתה הדגמה של מניעת הדבקה בפועל. כמו כן ב-"Lancet" פורסמה ביקורת על כמה נתונים שנראו חסרים במחקר.

"שלוחת הדסה מוסקבה מעורבת בניסוי, ואם לא היינו סומכים על הנתונים מרוסיה לא היינו משתתפים בו", מבקש רוטשטיין להרגיע. "רוסיה התקשרה בהסכמים סביב החיסון הזה עם מדינות רבות בעולם, ואני לא מאמין שהם יכולים להסתיר את הנתונים שלהם במצב כזה. בינתיים, עד היום, לא דווחו שום בעיות בטיחות לגבי החיסון. הוא נמצא כעת בפאזה השלישית והאחרונה של הניסויים, ואנחנו מחכים לתוצאות". יש לציין כי ברוסיה כבר החלו מבצעי חיסון בניסוי, עוד לפני התוצאות של השלב האחרון.

הגשתם את הניסוי לאישור משרד הבריאות עוד לפני קבלת תוצאות שלב III.
"נכון, כי איננו רוצים שהבירוקרטיה תעכב אותנו. תוצאות השלב האחרון אמורות להתקבל תוך כדי תהליך האישור על ידי משרד הבריאות, ואנחנו מאמינים שהם יקחו אותן בחשבון. חשוב לנו להגיש את בקשת האישור למשרד הבריאות, ושגם כל החיסונים האחרים יעברו מסלול זה, כדי שהם יעמדו כולם בקריטריונים דומים".

פרופסור זאב רוטשטיין / צילום :איל יצהר
 פרופסור זאב רוטשטיין / צילום :איל יצהר

לו משרד הבריאות היה מאשר את החיסון לפני שלב III, אתה היית ממליץ לקחת אותו?
"אני בעצמי אקח את החיסון בשמחה כשהוא יהיה מסחרי, אך מבחינתי הוא מסחרי אחרי שלב III. כמו לגבי החיסונים האמריקאים, גם החיסון הזה יכול לסבול פתאום מעיכובים אם יהיה חשד שקרה לאחד החולים משהו".

תבקשו לערוך ניסוי גם בישראל?
"הצענו זאת לגורמים ברוסיה מולם חתמנו את ההסכם, כדי שיהיה לתוצאות גיבוי ממדינה שבה המידע מניסוי כזה פתוח באופן מלא לביקורת עמיתים, אבל עוד לא בטוח שהם יאשרו לנו".

ואם משרד הבריאות לא יאשר את החיסון?
"אז נשווק למדינה אחרת שתהיה מעוניינת. גם אם הוא ישווק כאן לצד חיסונים אחרים, כל אחד יבחר מה שהוא מעדיף".

ציינת בשיחה בינינו לפני כחודש כי מגפת הקורונה פגעה באופן קשה בתקציב הדסה. לעומת זאת שיווק של חיסון כזה יכול לעזור.
"כן, אנחנו לא מתכננים להפסיד מהפעילות הזו. בתקווה נרוויח. הצלחנו לשלם את משכורות נובמבר. כרגע אין לנו איך לשלם את משכורות דצמבר, ושוב ניגשנו למשרד האוצר ביד פשוטה.

"אבל המטרה שלנו בשיווק החיסון היא קודם כל בריאות הציבור. הדסה הולכת כחלוץ לפני המחנה. היינו הראשונים להציע בדיקות קורונה כסקר לרופאים שלנו, ראשונים לעשות פולינג, בדיקות פרטיות בתשלום, הראינו את הדרך למגן אבות ואימהות ועכשיו אנחנו משתדלים את המערכת להקים גם פרוייקט 'מגן חינוך' על פי אותו העיקרון. היינו הראשונים לנסות את מוצר הנוגדנים של קמהדע, ועכשיו משרד הבריאות שילם 4 מיליון דולר כדי לרכוש מנות מן המוצר כשהוא יהיה מוכן, בדצמבר. כולם אומרים אחרי כמה חודשים - הדסה צדקו".