שר החוץ הסעודי מבהיר: הקמת מדינה פלסטינית לפני הסכם שלום עם הממלכה

ערב הסעודית תמשיך במדיניות הישיבה על הגדר בכל הנוגע להסכם שלום או נורמליזציה עם ישראל, כך הבהיר שר החוץ הסעודי פייסל בן פרחאן כשהתארח בוועידת G20 • "הסכם מלא וקבוע שיביא להקמת מדינה פלסטינית בצורה מכובדת חייב להיות עדיפות ראשונה"

שר החוץ הסעודי, פייסל בן פרחאן, עם שר החוץ הגרמני, הייקו מאס / צילום: John MacDougall, AP
שר החוץ הסעודי, פייסל בן פרחאן, עם שר החוץ הגרמני, הייקו מאס / צילום: John MacDougall, AP

ערב הסעודית לא תצטרף בקרוב לאחיותיה במפרץ שחתמו על הסכמי שלום עם ישראל ותמשיך במדיניות הישיבה על הגדר, כך הבהיר שר החוץ הסעודי פייסל בן פרחאן בראיון שנתן אמש (שבת) במסגרת אירוח דיגיטלי של ועידת G20. לדברי בן פרחאן, סעודיה תומכת זה זמן רב בנורמליזציה עם מדינת ישראל. אך "לפני הכל צריך לפתור את הסוגייה הפלסטינית, והסכם מלא וקבוע שיביא להקמת מדינה פלסטינית בצורה מכובדת חייב להיות עדיפות ראשונה". בראיון אחר בחודש שעבר טען בן פרחאן כי הסכם שלום בין הישראלים לפלסטינים הוא "הדבר היחיד שיכול להוביל לשלום יציב במזרח התיכון".

דברי בן פרחאן דומה שמסכמים ויכוח פנימי בממלכה בין מצדדי הנורמליזציה שאותם מוביל יורש העצר מוחמד בין סלמאן לאלה שמתנגדים לה, ללא התקדמות עם הפלסטינים. נראה כי המלך סלמאן, קיבל בשלב זה את עמדת המתנגדים בגלל מעמדה של ארצו בעולם המוסלמי כמגינת המקומות הקדושים, ובגלל חששות נוספים כמו מאבק פנימי חריף שיערער פוליטית את שלטונו.

בחירתו של הנשיא הנכנס ג'ו ביידן הוסיפה גם היא להחלטה, והסעודים בהמתנה למהלכי הממשל החדש בוושינגטון העשוי להביא את ישראל והפלסטינים לחידוש המו"מ. בן פרחאן טען כי הוא בטוח שהממשל החדש בארצות-הברית, בהובלתו של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן, יביא איתו מדיניות שתעזור לייצב את האזור ושהוא מצפה לשיתוף פעולה פורה עם הנשיא החדש. ועם זה הסעודים חשדנים, מה שקירב בין ישראל לסעודים ומדינות המפרץ היא האכזבה המשותפת מממשל אובמה וההבנה שאי אפשר להסתמך על ארה"ב כפי שהיה בעבר.

עם זה, בן פרחאן הצהיר בעבר הקרוב שנרמול היחסים בין המדינות יתממש, אולם הוא הדגיש את מחויבות הממלכה לפתרון הסוגיה הפלסטינית על בסיס יוזמת השלום הערבית. הסעודים, מבקרים בחריפות ובפומבי את ההנהגה הפלסטינית לדורותיה ומאשימים אותה, לצד ישראל, כאחראית לאי-ההתקדמות בתהליך השלום.

לצד זה צפוי כי הסעודים לא ימנעו את המשך ההתחממות עם איחוד האמירויות ובחריין, לרבות הסכמי התעופה מעל לשטחה בדרך לישראל וממנה. בד בבד נמשכים ומתחזקים קשרי הסחר עם ישראל דרך בחריין והאמירויות.