שוד כספות, אלימות ותלונות במשטרה: הקרע בחסידות סדיגורה הולך ומחריף

כך המצב בסדיגורה המשיך להתדרדר בחודשים האחרונים במהירות ובכל החזיתות • מה קרה בלילה של 27 באוקטובר, ולמה נראה שזה היה הקש ששבר את גב המאבק בסדיגורה • מעקב

חסידי סדיגורה. בינתיים האדמו"ר הצעיר שובה את הלבבות ומבסס את שליטתו / צילום: שוקי לרר - בחדרי חרדים
חסידי סדיגורה. בינתיים האדמו"ר הצעיר שובה את הלבבות ומבסס את שליטתו / צילום: שוקי לרר - בחדרי חרדים

תקציר הפרק הקודם: באוגוסט נפטר האדמו"ר מסדיגורה והוא בן 65 בלבד. בצוואתו המטלטלת הכתיר לאדמו"ר את בנו הצעיר, יצחק יהושע העשיל בן ה-24 המכונה שיע'לה, תוך שהוא מדלג על כל האחים ובמיוחד על האח הבכור, מרדכי שלום יוסף בן ה-38 המכונה מש"י. מדובר באירוע חריג בפני עצמו, אבל אז אירע דבר חריג עוד יותר: האלמנה שרה פרידמן הנחיתה מתווה הפוך לצוואה ובמרכזו חלוקת האדמו"רות: הצעיר יהיה אדמו"ר בחצר המרכזית בבני ברק, הבכור אדמו"ר בירושלים ובן שלישי אדמו"ר בלונדון. מאבק הירושה איים לפרק את החסידות ואת המשפחה, כשהאם וכל האחים בצד אחד ומנגד האח הצעיר ולצדו רוב החסידים. בסכסוך, אותו סיקרנו כאן בהרחבה בסוף אוגוסט, מעורבים גם נכסים בעשרות מיליוני דולרים ומני גבירים ועסקנים.

***

המצב בסדיגורה המשיך להתדרדר בחודשים האחרונים במהירות ובכל החזיתות. בתום השבעה חזרו האחים והאחיות לבתיהם והאלמנה נשארה לבד בדירתה בקומה השלישית ברחוב הרב גוטמכר 10 בבני ברק, מעל בית המדרש הגדול והמפואר של החסידות. בקומה שמולה גר בנה הצעיר, האדמו"ר החדש. השניים לא מחליפים מילה מאז מות האב ובן הזוג. שתי הנכדות הקטנות לא מורשות לומר שלום לסבתא. כל אחת ואחד משמונת האחים האחיות היו צריכים לבחור צד, הלשיע'לה את/ה או למש"י. הרוב הלכו עם אמא.

בין בית הכנסת לקומת המגורים יש קומה שהגישה אליה מוגבלת ובה חדר שבו קיבל האדמו"ר קהל, שלצדו חדר-כספת ובו ספרים עתיקים, חפצי יודאיקה ורכוש משפחתי המוערך במיליונים. חדר מדרגות פרטי מוביל משם לדירת המגורים.

קצת אחרי השבעה החליפה האלמנה את כל המנעולים במקום. המקורבים לאדמו"ר הצעיר טענו שהיא מנסה למנוע מבנה לתפוס את מקומו כמנהיג וראו באקט הכרזת מלחמה. מקורבים לרבנית מספרים מנגד שעל רקע המאבק המתלהט והאווירה המעכירה, היא הרגישה לא בטוחה עם עשרות אברכים שעולים ויורדים במהלך היום, רובם ככולם עוינים כלפיה.

ב-16 בספטמבר, כמה ימים אחרי תום השלושים, הגישה פרידמן תלונה במשטרת בני ברק על ניסיון פריצה לחדר המדובר וניסיונות להשיג מפתחות במרמה. האברכים הגיבו בהשחתת מצלמות אבטחה ומנעולים והעניינים המשיכו להסלים: פעם נעלו את האלמנה בתוך ביתה, פעם מחוצה לו, ובהמשך אף נרשמו מקרי אלימות נגד מקורבי הרבנית. באחד מהם מעורב בכיר מאוד במוסדות החסידות שקיבל צו הרחקה זמני.

בחזית הציבורית, האדמו"ר הצעיר לא צריך את אחיו והוא שובה את הלבבות והולך ומבסס את שליטתו בחסידות, תוך שהוא מכניס רוח חדשה וצעירה (של הסתגרות ובדלנות, אבל זה עניין אחר). בית הכנסת של סדיגורה מלא בשבתות כמו שלא היה שנים, טוענים מקורותיי בבני ברק. בחזית המשפטית, אנשיו ממשיכים להיאבק בעד הצוואה המקורית ונגד מתווה חלוקת האדמו"רות, ובעיקר נגד התבססות האח הבכור בירושלים - שם נמצאים מרבית הנכסים המניבים של החסידות בישראל.

לפני ראש השנה הגישו אנשי בני ברק בקשה לצו הקפאה במטרה למנוע ממש"י לעשות שימוש בכספי החסידות. לדידם, אסור לאדמו"ר לוותר על פסיק מצוואת אביו - והרי הוא מחויב לה בדין. אל מולם מציג הצד של מש"י שתי צוואות סותרות שנחתמו באותו היום. יש גם צוואה פרטית. זו אמנם לא פורסמה, אך לפי גורמים היא קובעת שהדירה עוברת לרשות האדמו"ר החדש, והאלמנה תגור שם עד מותה.

"הם מנסים לזרז את היום הזה", מסננים מקורביה המתארים אישה מפוחדת ובודדה בסביבה עוינת. אגב, כל שיחה, עם שני הצדדים, מלווה בסיפורים ולשון הרע שגרמו לאוזניים שלי להישרף, בחיי. כבר הרבה זמן לא שמעתי רכילות כה מרושעת.

השיא הגיע ב-27 באוקטובר. בלילה ננעלה פרידמן בדירתה ובבוקר, כשחולצה, גילתה שחדר הכספת רוקן לגמרי. מהספרים (ירושת הילדים), החפצים והרכוש - לא נותר דבר. חפציה האישיים הושחתו. הכניסה היחידה האחרת לכספת היא דרך חדרו הפרטי של האדמו"ר - שם הדלת לא נפרצה. כלומר, מדובר בעבודה פנימית.

פרידמן הגישה עוד תלונה למשטרה וב-1 בנובמבר פרסמה המשפחה כרוז ובו נכתב (בקיצור): "...נפרצו בתי גנזיו של כבו"ק (כבוד קדושתו) אדמו"ר מסאדיגורה זיע"א על ידי אינשי דלא מעלי (אנשים חסרי מעלות) ונגנבו כלי קודש, ספרי קודש וכתבי יד. אנו זועקים ומביעים זעזוע ושאט נפש ממעשי האלימות, הבריונות, הוונדליזם, הגזילה והשוד אשר נעשו ונעשים נגד הרבנית, משפחתו ויו"ח. והגבאים אחראים למעשים שפלים אלו".

כעבור יומיים נפתרה תעלומת השוד כשפרידמן קיבלה מכתב מעורך הדין משה אוסטדישר. הנדון: "הסרת מטרד בטיחותי". במכתב נאמר שבעל הנכס זו החסידות ש"נאלצה לפנות" את החדר מטעמי בטיחות. אוסטדישר רק רצה לשאול לאן להחזיר אותם - ובתנאי שלא לאותו חדר. בתגובה, טענו עורכי הדין של פרידמן שמדובר ב"ניסיון נפסד, שקוף ומגוחך, ובטענות חסרות שחר של מי שנתפס בקלקלתו".

פרידמן, שבשלב הזה כבר רתחה על משטרת בני ברק - לטענת מקורביה, המשטרה זלזלה, לא הגיעה בזמן, לא חקרה כראוי ואף טענה ש"ככה זה בבני ברק" ו"שיפתרו את זה לבד" - פנתה כאזרחית בריטית לשגרירות בריטניה והתלוננה שמפקירים אותה. אחרי שגם בשגרירות נואשו משטרת בני ברק הם הרימו טלפון לאינטרפול, שהבטיח שהעניין עבר לטיפול דרג גבוה יותר.

***

נכון לראשית השבוע לא נרשמה התקדמות בחקירה, אבל אולי זה היה הקש ששבר את גב המאבק בסדיגורה. השבוע התפרסמו בעיתונות החרדית ידיעות על מו"מ בין הצדדים בחסות מתווך מקובל, ועל מתווה פשרה אפשרי הדומה למתווה האם. כלומר, חלוקת האדמו"רות, וכמובן החזרת כל החפצים שנלקחו. אבל בינתיים הפערים גדולים מדי. מצד מש"י והאם אומרים שטרם הציגו להם את הפרטים שנלקחו, ומהצד של שיע’לה טוענים שאין מו"מ על האדמו"רות בשום אופן.

סוף הסאגה, אם כן, עדיין רחוק. נקווה שהיא בכל זאת תסתיים לפני שמשפחת פרידמן תיקרע מעבר לאפשרות לתיקון.

***

מהמשטרה נמסר: "מדובר בתלונות הדדיות שהוגשו על רקע סכסוך כספי בין הצדדים ונדון בימים אלה בהליך משפטי. עם זאת, התלונות נחקרות וככל שיעלה חשד לקיומה של עבירה פלילית, הנושא ייבדק ביסודיות במטרה להגיע לחקר האמת. אין לנו מה להוסיף מעבר לכך".