לאחר 25 שנות פעילות: יעקב שיינין סוגר את מודלים ומעביר את נכסיו לבית ההשקעות סיגמא

ישמש יועץ חיצוני לקרנות שימוזגו לסיגמא, ורעייתו תמשיך בפעילות התיקים המנוהלים, שממנה ישולמו כנראה אחוזים לשיינין • אנדבנק השולט בסיגמא מעמיד לרשותו תקציב משמעותי לטובת צמיחה באמצעות רכישות בישראל

שיינין יעקב / צילום: עינת לברון
שיינין יעקב / צילום: עינת לברון

בית ההשקעות מודלים, שאותו ייסד ומנהל ד"ר יעקב שיינין, מסיים את דרכו העצמאית.  קרנות הנאמנות והתיקים המנוהלים שלו ייספגו בתוך בית ההשקעות סיגמא, שנמצא בשליטת אנדבנק.

לאחר צניחה אדירה שנרשמה בשנתיים האחרונות בהיקפי הנכסים שמודלים מנהל, שהובילה את קרנות הנאמנות שלו להיקף נמוך מאוד של כ-50 מיליון שקל בלבד, הודיע היום סיגמא על הסכם ולפיו שלוש קרנות הנאמנות שנותרו לשיינין יועברו לניהולו, כאשר שיינין ישמש יועץ השקעות חיצוני לקרנות אלה. כמו כן, סוכם כי רעייתו רחל שיינין תהיה מנהלת לקוחות VIP בפעילות התיקים המנוהלים של סיגמא, שתקלוט את התיקים המנוהלים של מודלים.

העסקה אינה כוללת תשלום במזומן וגם לא במניות, והיא מהווה למעשה סוף פסוק עבור מודלים, שנהפך לגוף קטן מכדי לשרוד לבדו. על פי הערכות בשוק, שיינין יקבל אחוזים מההכנסות של חברת ניהול התיקים בפעילות שהוא יעביר לסיגמא, ותו לא.

כבר לפני כחודש נכנסו סיגמא לתחום ההוסטינג בקרנות הנאמנות, כשקלטו אליהם את קרנות אושן ויצירה, שעד אז נוהלו בהוסטינג אצל מודלים. בימים אלה עמל סיגמא על הוספת גופי ניהול השקעות בגופי ניהול קרנות נאמנות נוספים. ככל הנראה, סיגמא ושיינין גם בוחנים הקמת קרן גידור שתנוהל על ידי שיינין, אבל עדיין לא הושגה הסכמה בעניין, לפי הערכות בשוק.

לאחר העסקה עם שיינין, עובר סיגמא בית השקעות את רף ה-6 מיליארד שקל נכסים מנוהלים, גם בקרנות נאמנות וגם בתיקים מנוהלים. בסביבת בית ההשקעות מסמנים כי הם מעוניינים בעוד רכישות, משמעותיות אף יותר יותר. בהקשר זה נדגיש כי אנדבנק, הבנק מאנדורה, מעמיד לרשות סיגמא תקציב משמעותי לטובת רכישות בישראל, כדי לצמוח בנכסים מנוהלים לא רק אורגנית, אלא גם באמצעות מיזוגים ורכישות. כך, לפני כמה שנים רכש בית ההשקעות את פעילות ניהול התיקים של בית ההשקעות תמיר פישמן.

הקרנות צנחו ב-96% משיאן

אלברטו גרפונקל, יו"ר סיגמא, אמר: "אנחנו ממשיכים לפעול למימוש אסטרטגיית ההתרחבות שלנו בישראל, באמצעות רכישת פעילויות אטרקטיביות המוסיפות ערך לקבוצה". מנכ"ל סיגמא הוא יאיר שני. אנדבנק מחזיק ב-90% מסיגמא, והיתרה מוחזקת בידי דן גלאי.

עם השלמת העסקה לא ייוותרו יותר קרנות נאמנות של מודלים, שיצאה בחודשים האחרונים מתחום ההוסטינג לקרנות הנאמנות, וכאמור שותפותיה אושן ויצירה התמזגו ועברו להוסטינג בסיגמא. אגב, בעבר דובר על מיזוג של מודלים עם יצירה ואושן, אך זה לא קרה, ושני האחרונים פעלו למיזוג שניהם בלבד. הפרידה מאושן ויצירה הותירה ברירות מועטות בפני שיינין.

שיינין עצמו מסר היום כי "בתקופה אתגרית זו ראינו זאת כצעד נכון כלכלית עבורנו, שההשקעות של לקוחותינו ינוהלו במסגרת סיגמא" - צעד ש"יאפשר לנו להמשיך ולהתמקד בשירות ללקוחותינו ולעבור בהצלחה את תקופת המגפה". עוד הסביר כי לתפיסתו, מודלים נהפך ל"גוף קטן מדי מכדי שיהיה כלכלי להמשיך ולפעול עצמאית". זאת, בשל ההוצאות הקבועות הגבוהות שנדרשות לניהול כספי ציבור, שיש להן צידוק ברור - אבל גם משמעות מבחינת הגופים שרוצים רווח. לא מן הנמנע שמציאות זו תוביל להמשך מיזוגים בשוק בתי ההשקעות.

מודלים נוסד ב-1995 על ידי שיינין, שמשמש במשך שנים יו"ר בית ההשקעות, מנכ"ל מודלים כלכליים ומנכ"ל מודלים קרנות נאמנות. בעבר הוא היה סגן יו"ר הוועדה המייעצת לבנק ישראל.

מודלים הגיע לשיאו בסוף 2018, אז ניהל נכסים בהיקף כולל של יותר מ-1.6 מיליארד שקל, כמעט כולם בקרנות של הבית (מרבית התיקים המנוהלים של הבית נוהלו בקרנות הנאמנות שלו). ואולם, ב-2019 התברר כי הערכותיו של שיינין לגבי השוק לא התגשמו, והיקף הנכסים בקרנות האלה הצטמק בשיעור חד, ולמעשה כך גם לאורך 2020. כך, בתוך כשנתיים, מאז השיא, איבדו קרנות מודלים יותר מ-96% מערכן.