פועלים זועמים תקפו מפעל לייצור אייפונים בהודו

מנהיגי פועלים אומרים שהעובדים זעמו על שעות העבודה והשכר

אייפון / צילום: sdx15
אייפון / צילום: sdx15

פועלים הודים זועמים ניפצו חלונות והפכו כלי רכב במשרד של מפעל שמייצר מכשירי אייפון אשר הממשלה ההודית התגאתה בו לא מעט כדוגמה למאמציה של הודו להגביר את הייצור ולמשוך חברות המבקשות לגוון את מקום הייצור של המוצרים שלהן מחוץ לסין.

בערוצי הטלוויזיה בהודו שודרו תמונות של פועלים משליכים אבנים, זורקים ריהוט משרדי ומציתים שלט במפעל וויסטרון (Wistron) סמוך לבנגאלור. מנהיגי עובדים אמרו שפועלים במפעל השייך לחברה מטייוואן ומייצר מכשירים עבור חברת אפל היו מתוסכלים מהשכר שלהם ומשעות העבודה.

המשטרה אמרה ביום ראשון שעיכבה 100 אנשים והחלה חקירה של המקרה כמו גם של טענות העובדים הזועמים שלא קיבלו שכר.

דוברת של וויסטרון, ג'ויס צ'ו, אמרה: "אנחנו עובדים לפי החוק ותומכים ברשויות בחקירה שלהן". היא אמרה שבחברה "הזדעזעו עמוקות" מהתקרית האלימה.

דובר של אפל בארה"ב אמר שהחברה פתחה בחקירה במפעל וויסטרון ויש לה אנשי צוות על הקרקע שעושים דרכם להודו לעזור. "אפל מקדישה עצמה להבטחה שכולם בשרשרת האספקה שלנו זוכים ליחס הוגן ומכבד", אמר הדובר.

בכיר הודי באחד מארגוני פועלים, מ. ד. האריגובינד, מזכ"ל "הקונגרס של איגד המסחר של כל הודו" (All India Trade Union Congress), אמר שהתקרית באה כתוצאה "מהניצול הברוטלי של פועלים ותנאי עבודה גרועים במיוחד" בחברה.

ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי, המבקש למשוך חברות הרוצות לגוון את הייצור מחוץ לסין ולהיאבק בהשפעות מגפת הקורונה על הצמיחה, האיץ ניסיונות לשנות את דימויה של הודו כמדינה שקשה לעבוד בה, והבטיח משטר רגולטורי יותר פתוח וצפוי, מבנה מס תאגידי פשוט יותר ותמריצים לתעשיות מסוימות.

השנה, הודו הפכה את חיפוש העובדים לסוגי חברות מסוימות פשוט יותר כחלק מניסיונותיה להסיר חסמי תקינה בכלכלה ולעודד את הצמיחה. המדינה גם עשתה זאת קשה יותר לעובדים להתאגד ולשבות. בו בזמן, הודו הרחיבה תוכניות ביטוח לאומי על מנת שיכללו עובדי קבלן רבים.

הודו גם הקלה על הכללים הנוגעים לסחר במוצרים חקלאיים, מה שהוביל למחאה של חוואים. אלפים באו לגור באוהלים סביב הבירה ניו דלהי, חסמו את התנועה בכבישים וביקשו להפוך את החוקים החדשים, אשר חוואים באזורים מסוימים אומרים שיחלישו את רשת הביטחון שהם נשענים עליה.

הופכת למרכז לייצור טלפונים ניידים

הודו היא אחד משווקי הטלפונים הניידים הגדולים ביותר בעולם, כך שליצרנים יש תמריץ להתקרב ללקוחות שלהם ובכך להימנע מהעלויות של יבוא מכשירים וחלקים וכמו כן להימנע ממכסים על יבוא סחורות וחלקים.

חברת סמסונג אלקטרוניקה בונה את אחד המפעלים הגדולים ביותר שלה בעולם לא רחוק מניו דלהי. קבוצת פוקסקון (Foxxconn Technology Group) הגדילה את כמות העובדים שלה בדרום הודו מכמה מאות ליותר מ־30 אלף בשנים האחרונות. יותר מ־300 חברות המספקות חלקים לפוקסקון גם הן הקימו מפעלי ייצור בהודו.

המפעל של וויסטרון, שמייצר אייפונים כבר כמה שנים, היה אחד מההישגים הבולטים של ממשל מודי ולעתים קרובות הצביעו עליו כהוכחה לכך שהודו מסוגלת לייצר גם את המכשירים המשוכללים ביותר.

ג'גאדיש שטאר, שר לתעשיות גדולות ובינוניות במדינת קרנטקה בדרום, שם נמצא המפעל של וויסטרון, אמר שאלימות היא בלתי מקובלת. הוא אמר שממשלת המדינה תגן על זכויות עובדים אבל גם על החברות.

"קרטתקה תמיד קיבלה בברכה את המשקיעים הזרים וההשקעות וסיפקה להם סביבה שקטה וידידותית לעשות עסקים", אמר. "אנחנו נעשה צעדים מחמירים על מנת למנוע אי נעימות כמו זו מלחזור על עצמה".

פראוין ראי, חוקר פוליטיקה במרכז לחקר חברות מתפתחות, מכון מחקר שמושבו בניו דלהי, אמר שאלימות והפגנות של פועלי ייצור פחתו בעשרים השנים האחרונות בהודו. הוא אמר שאינו מצפה שמה שקרה בוויסטרון ישנה את דעתם של משקיעים לגבי המדינה.

אבל אם אלימות הקשורה לתעסוקה תתפשט, הוסיף, "זה עשוי להשפיע על המוניטין של המדינה".