צעד דרמטי של בנק ישראל: המגבלה על רכיב הריבית המשתנה במשכנתאות תבוטל

הפיקוח על הבנקים העביר למערכת הבנקאית טיוטת חוזר, לפיה "הוחלט לבטל את הגבלת שיעור רכיב ריבית הפריים בתמהיל המשכנתה, ולהסתפק בהגבלת הריבית המשתנה הקובעת כי לפחות שליש מסך המשכנתה יינתן בריבית קבועה"

הפיקוח על הבנקים משנה את שוק המשכנתאות: לאחר שנים רבות שבהן הוגבל שיעור רכיב ההלוואה שבריבית משתנה בהתאם לריבית פריים מתוך המשכנתה, הפיקוח על הבנקים, שבראשות יאיר אבידן, העביר למערכת הבנקאית טיוטת חוזר, "על פיה הוחלט לבטל את הגבלת שיעור רכיב ריבית הפריים בתמהיל המשכנתה, ולהסתפק בהגבלת הריבית המשתנה הקובעת כי לפחות שליש מסך המשכנתה יינתן בריבית קבועה, ושני השלישים הנותרים ייבחרו על ידי הלווים ללא כל הגבלה".

מדובר בהחלטה דרמטית שעליה מודיע הפיקוח, כשלדברי המפקח אבידן, "לאור התנאים השוררים בשוק​ מצאנו לנכון להסיר את מגבלת הפריים בתמהיל המשכנתה, ובכך להקל על ציבור הלווים, תוך שמירת האיזונים הנדרשים ברמת הלווה וברמת המערכת הבנקאית. הצעד הנוכחי יקל על ציבור לוקחי המשכנתאות ויגדיל את מגוון אפשרויות המימון העומדות בפניהם". קודם למגבלה האמורה שהוטלה על לוקחי המשכנתאות הריבית המשתנה היוותה מרכיב משמעותי בהרבה מהמשכנתה הממוצעת, ולמעשה הייתה רוב ההלוואה.

היקפו הכולל של שוק המשכנתאות עומד על כ-413 מיליארד שקל, כשגם הקורונה לא מצננת את הרתיחה שנרשמת בו זה שנים, עם חודשים שבהם היקפי המשכנתאות החדשות פרץ לגבהים אדירים, למרות משבר הקורונה, שלרגעים נראה היה כאילו יביא לרגיעה בשוק זה.

בבנק המרכזי מציינים כי "הדיונים על הנושא כללו גם שיח עם חברי הכנסת ד"ר שלמה קרעי, מיקי לוי ויאיר לפיד", תוך שהבהירו כי "תגובש ההנחיה הסופית תוך מספר שבועות".

המשמעויות המרכזיות:

■ המגבלה על ריבית הפריים במשכנתאות תבוטל
■ מדובר בביטול הוראה מ-2011 שהתקבלה בשל חשש מעליית ריבית
■ מאז ועד היום הריביות ירדו, והציבור שילם את המחיר
■ הצעד הנוכחי מרמז כי בבנק ישראל מאמינים שהריבית לא תעלה בקרוב