נדל"ן | פיצ'ר

מנכ"ל מניף: "שוק נדל"ן משתולל לא טוב לאף אחד, גם לא ליזמים"

"הודעת בנק ישראל תתדלק כנראה את עליית המחירים בשוק הנדל"ן ותשפר את מצב היזמים והשחקנים בענף" • כך אומר מאור דואק, מנכ"ל חברת מניף שירותים פיננסיים שמספקת פתרונות מימון ליזמי נדל"ן

מי שהשלימה את הנפקתה הראשונית (IPO) בבורסת תל אביב בתזמון מעניין למדי, על רקע החלטת בנק ישראל בנוגע לשינוי הרכב המשכנתאות, ועשויה גם היא ליהנות מהחלטה זו היא חברת מניף שירותים פיננסיים, העוסקת במתן פתרונות מימון ליזמי נדל"ן. מניף נהנתה בהנפקה מביקושים ערים והבטיחה גיוס של כ-200 מיליון שקל, לפי שווי חברה של כ-665 מיליון שקל.

מאור דואק, המכהן כמנכ"ל מניף כבר כ-12 שנה, סבור כי "הודעת בנק ישראל כנראה תתדלק את עליית המחירים ותשפר את מצב היזמים והשחקנים בענף . זה טוב, אבל אנחנו מעדיפים תמיד יציבות, כי שוק נדל"ן משתולל לא טוב לאף אחד, גם לא ליזמים. לפי ההודעה, אמורה להיות באופן חד-משמעי הוזלה של המשכנתאות, והרוכשים יוכלו עם אותו החזר חודשי לשלם משכנתא גבוהה יותר".

לדבריו, "המצב בשוק הנדל"ן גורם לנו להיות אופטימיים. כשהגיע משבר הקורונה ביצענו מבחני לחץ ובדיקות עומק ליזמים שאיתם אנחנו עובדים, ושמחנו לגלות שתיק האשראי שלנו איכותי, ואין לנו משברים צפויים בטווח הקצר והארוך".

איך משבר הקורונה השפיע על שוק הנדל"ן למגורים בישראל?
"בדיעבד התברר שהקורונה לא ייצרה פגיעה מהותית בשוק הנדל"ן למגורים. מצד הביקושים, אחרי תקופה של סגר אפשר היה לראות פיצוי יפה במכירות של החברות, ומהצד השני, הקורונה צפויה לצמצם את ההיצעים. אמנם נתוני המאקרו מעיבים, אבל אם משכללים את כל הנתונים יחד, השוק אמור להראות לכל הפחות יציבות, אם לא עלייה, בתקופה הנראית לעין".

פעילותה העיקרית של מניף היא "מימון הון עצמי ליזמים בתחום הנדל"ן למגורים", והחברה מציגה פריחה נאה בפעילות, עם טיפוס של 23% בהכנסותיה במחצית הראשונה של השנה, שהגיעו ל-40 מיליון שקל, אחרי שבסיכום שנת 2019 ההכנסות צמחו בשיעור דומה ל-69 מיליון שקל, בזכות "תיק ההשקעות הצומח". בסיכום המחצית הראשונה של 2020 רווחיה של מניף טיפסו ב-21% לכ-10 מיליון שקל, אחרי שאת 2019 סיכמה בקפיצה של 62% ברווח הנקי, שהגיע ל-18 מיליון שקל.

כיום מנהלת מניף תיק אשראי בהיקף של כ-800 מיליון שקל, ודואק מציין כי "ההנפקה מספקת לנו הוזלה משמעותית של עלויות ההון ותסייע למימוש פוטנציאל הצמיחה. עד היום החברה צמחה בהתאם לרעב של בעלי המניות. הנתונים שלנו כעת מאפשרים לנו אפילו להגיע להכפלת תיק האשראי, ללא גיוסים נוספים, בתוך שנתיים-שלוש, אבל זה דבר שתלוי בהרבה משתנים, וגם אם נצמח ב-20%-30% בשנה זה טוב".

הצפת ערך לחברת מבטח שמיר

מניף נמצאת בשליטת מאיר שמיר, המחזיק בה באמצעות חברת מבטח שמיר הבורסאית (74% מהמניות לפני הנפקה). בעקבות הגיוס צפויה מבטח שמיר , הנסחרת בשווי של 900 מיליון שקל, להצפת ערך משמעותית. מניית חברת ההחזקות של שמיר זינקה ב-50% מתחילת השנה. ביתרת המניות טרם ההנפקה מחזיקה דיסקונט קפיטל, שהובילה את הגיוס.

מניף הוקמה ב-1999, ולדברי דואק, היא "החברה הוותיקה בתחום, שכבר עבדה בשוק עולה ושוק יורד, עברה את המשברים בשווקים, ויש לה המון ותק וניסיון. התחום של השלמות הון נמצא בצמיחה גדולה בעשור האחרון. התחרות בענף עשתה לנו טוב, כי היא שמה זרקור על הייחודיות והאיכות של מניף".

מה אופי הלקוחות שלכם?
"יש לנו לקוחות החל בחברות משפחתיות קטנות, שבונות 10-20 דירות, ועד לחברות גדולות ובולטות בענף. הכסף שאנחנו מציעים הוא לא מוצר מתחרה באג"ח, אלא משלים, ולכן לפעמים גם חברות ציבוריות עושות שימוש במוצר שלנו".

לדברי דואק, "אין עוד חברות בורסאיות שיש להן פעילות כמו שלנו, וההרגשה אחרי ההנפקה מוזרה, כי יש תחושת אחריות כבדה, עם שותפות של הרבה גופים ומשקיעים שצריך להוכיח להם".