איך בונים מעבדת קורונה ב-45 יום במירוץ למכרז הממשלתי

תמי גלילי, מנכלי"ת אילקס מדיקל: "החלטנו לגשת למכרז הממשלתי להקמת מעבדה לביצוע בדיקות קורונה. התחלנו לבנות את המעבדה עוד לפני שזכינו"

תמי גלילי, מנכ"לית אילקס מדיקל / צילום: אנטולי קריניצקי
תמי גלילי, מנכ"לית אילקס מדיקל / צילום: אנטולי קריניצקי

תמי גלילי, מנכ"לית אילקס מדיקל, איך עוברים עליכם ימי קורונה אלה?
כחברה שעוסקת בייבוא ובשיווק של מִכשור וציוד רפואי, האתגרים שלנו התחילו כבר בסוף ינואר, עם תחילת הבלגן בעולם, כשהיה צריך להכין מלאי לחצי שנה. במארס כבר פנו אלינו 32 מעבדות של קופות חולים ובתי חולים בבקשות לערכות לבדיקת קורונה, וזה לא פשוט כשכל העולם רוצה להשיג את החומרים והמכשירים האלה, וכל היצרנים בעולם לא מצליחים לעמוד בקצב הייצור הנדרש.

אז מה עשיתם?
הזמנתי בכמות כפולה ממה שהייתי צריכה, בהנחה שאקבל חצי הכמות. גם כשהציוד הגיע, היו אתגרים: היה צריך לשלוח צוותים לרחבי הארץ, להתקנה ולהדרכה, עם כל הלוגיסטיקה - להאכיל ולהלין את הצוותים כשהכול בסגר. היה לי צוות שהגיע לנהריה בתשע בערב, אחרי שלא אכלו מהבוקר.

כשנגמר הסגר, התחלנו להיערך לגל התחלואה הבא. החלטנו להעז ולגשת למכרז הממשלתי להקמת מעבדה לביצוע בדיקות קורונה. התחלנו בהקמת המעבדה עוד לפני הזכייה במכרז, מתוך הבנה שלא משנה מי יזכה, מדובר בתשתית טובה למכירת שירותי מעבדה בתחומי הליבה של העיסוק שלנו.

יש הרבה אתגרים בתכנון ובהקמה של מעבדה כזו. מבינוי ועד מערכות קירור, מצורך להתממשק עם מערכות רפואיות ועד לכתיבת הוראות לתהליכי עבודה מתאימים, וכל זה תוך 45 יום.

אבל האתגר המרכזי היה להשיג כוח אדם מיומן שיפעיל את המעבדה, כשאחד התנאים במכרז הוא לא לגייס עובדים מהמערכת הציבורית כדי לא להחליש אותה. אבל מאיפה משיגים מנהל מעבדה עם תעודה, שלא עובד עכשיו? הפתרון שגיבשנו היה לפנות לפנסיונרים של מערכת הבריאות, וזה עבד.

זכינו במכרז למעבדה בנתב"ג, והתחלנו את הפיילוט ב־2 בנובמבר עם 200 בדיקות ביום. עכשיו אנחנו מבצעים כבר כ־10,000 דגימות ביום. המתחרים שלנו עדיין בשלב המאות הבודדות ביום.

אני למדתי שני דברים בתהליך: חשוב להעז, והכרחי שיהיה לך צוות מיומן ונאמן שאתה סומך עליו.

השראה 1

ההשראה הכי גדולה שלי בחיים היא אבא שלי, ד"ר משה בן שאול. הוא הקים את החברה הזו והביא אותה למה שהיא היום, והוא בן 77 ועדיין עובד בחברה, וממשיך להירתם לכל פרויקט.

השראה 2

מה שהכי "מטעין" אותי הוא טיולים עם הכלבה שלי בשדות המושב שבו אני גרה. ככה אני מתחילה את היום, וזה בפירוש מוריד לי את הדופק. הדבר השני, שלצערי בימים אלה אין לי זמן בשבילו, הוא לפסל. יש לי סטודיו קטן לקרמיקה, ואני אוהבת את זה מאוד.