האם ישראל בדרך להפוך לרפובליקת בננות?

ניצולם של שומרי הסף לקידום אינטרסים אישיים של רה"מ בנימין נתניהו הפך לפרקטיקה נרחבת המסכנת את תקינות המשטר הדמוקרטי בישראל

הכיתוב "אהוב שלנו" על גבי שלט מהקמפיין האנונימי להאדרת בנימין נתניהו / צילום: גלובס
הכיתוב "אהוב שלנו" על גבי שלט מהקמפיין האנונימי להאדרת בנימין נתניהו / צילום: גלובס

שאלת מעמדם של שומרי הסף שנויה במחלוקת ציבורית. יש מי שמבקשים לחזק את עצמאותם כדי למנוע שחיתות ולהבטיח שמירה על האינטרס הציבורי, ומנגד יש מי שמבקשים לצמצם את סמכויותיהם כדי להגביר את מה שמכונה ה"משילות".

לצד מחלוקת לגיטימית זו, מתגלה לעיננו בשנה האחרונה תופעה שהיא לא פחות ממדהימה - מעורבות שיטתית ומתמשכת במינויים של שומרי סף וניצול לחצים עליהם כדי לקדם אינטרסים אישיים של ראש הממשלה בנימין נתניהו, כולל בנושאים הקשורים למשפטו.

רוצים דוגמאות? הנה רשימה לא ממצה המבוססת על פרסומים מהחודשים האחרונים:

מינוי ממלא-מקום פרקליט המדינה - סעיף ספציפי בהסכם הקואליציוני נועד להבטיח את המשך כהונתו של עו"ד דן אלדד, אשר הורה, ללא תיאום נדרש, על חקירת פרשת המימד החמישי שבועיים לפני הבחירות, אסף חומרים הקשורים לפרשת הרפז והעבירם למבקר המדינה.

מינוי פרקליט מדינה קבוע - נתניהו ניסה במהלך המשא-ומתן עם גנץ לבטל את המלצת ועדת האיתור למינויו של עו"ד עמית איסמן. במקביל מונע נתניהו את הדיון בממשלה בהצעת שר המשפטים למנות את עמית איסמן לתפקיד פרקליט מדינה קבוע.

מינוי משנה לפרקליט המדינה (אכיפה כלכלית) - שר המשפטים לשעבר אמיר אוחנה, אשר מונה על-ידי נתניהו ללא אישור הכנסת, הנחה את ממלא-מקום מנכ"ל משרד המשפטים שהוא מינה (עו"ד סיגל יעקובי) לנסות לסכל את המינוי של עו"ד ליאת בן ארי, אך הניסיון נכשל, והיא מונתה לתפקיד (לו פקעה כהונתה הייתה מפסיקה לטפל בתיק נגד נתניהו).

הארכת כהונתה של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד דינה זילבר - נתניהו מנע את האפשרות למנות לזילבר מחליף, בכך שנמנע מלהעביר לנציבות שם של נציג מטעמו לוועדת האיתור למשרת המשנה ליועץ, ובכך מנע את הקמתה. רונן פרץ סיים את תפקידו כממלא-מקום מנכל משרד ראש הממשלה אחרי שאישר את הארכת כהונתה של זילבר ב-3 חודשים.

מינוי מפכ"ל המשטרה - הממשלה אישרה לאחר שנתיים את מינויו של מפכ"ל קבוע כשנתניהו אינו משתתף בדיון מחמת חשש לניגוד עניינים. קודם לכן מונה קובי שבתאי על-ידי השר לביטחון הפנים אוחנה כממלא-מקום, והתבקש להחליף את היועצת המשפטית של המשטרה (עו"ד איילת אלישר) בעוזרו הראשי של דן אלדד (הפרקליט רואי כחלון). המהלך סוכל אחרי שהתפרסם בתקשורת.

יועמ"ש הכנסת - יו"ר הכנסת יריב לוין בחר את עו"ד שגית אפיק. זו הכינה לבקשתו חוות-דעת שהכשירה את ביטול הצבעת הכנסת על הקמת ועדת חקירה לנושא הצוללות, ובימים אלה נתבקשה להכין חוות-דעת בנושא הצורך בחסינות עקב תיקון כתב האישום במשפט נתניהו.

מבקר המדינה - מתניהו אנגלמן עבר "ראיון" מקדים אצל נתניהו לפני בחירתו על-ידי הכנסת. לאחר בחירתו החליף את חברי ועדת ההיתרים שאסרו על מימון של הוצאות המשפט של נתניהו.

מה משותף לכל המקרים הללו? מינויים זמניים של שומרי סף כממלאי-מקום כדי להחלישם ולהחליש התנגדותם למהלכים פסולים, הפעלת לחץ על שומרי סף, או החלפתם, כדי להתערב במינויים או בניסיון להשפיע על נושאים הנוגעים במישרין או בעקיפין לניהול משפטו של נתניהו.

במדינה נורמלית בזמנים נורמליים כל אחד ממקרים אלה היה מעורר אולי חשד לקיומה של עבירה פלילית של הפרת אמונים. אולם מעבר לפן הפלילי, ההצטברות של כל המקרים הללו, המדגימים שימוש מתמשך ושיטתי לצרכים אישיים של המנהיג, בניגוד עניינים זועק לשמיים, היא מדאיגה ומחייבת הן השלמה בהקדם של כל המינויים הזמניים למינויי קבע, והן פעולות לחיזוקם של שומרי הסף. רק כך נוכל להבטיח את המשך שגשוגה הכלכלי של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית ומניעת הפיכתה לרפובליקת בננות.

הכותב הוא המשנה לפרקליט המדינה לשעבר (אכיפה כלכלית)