הוט תקבל סוכריה מוועדת פולקמן? מסתמן שתמליץ לאפשר לה להפיק ולשדר חדשות

בימים הקרובים יוגשו לשר התקשורת מסקנות ועדת פולקמן • לגלובס נודע כי הדוח צפוי לכלול המלצות מרחיקות לכת הנוגעות להפחתת רגולציה • עוד צפויה הוועדה להמליץ על הרמת רשות תקשורת אחת, מעין "ברית המועצות" שתאחד את הפיקוח שמנהלות בנפרד מועצת הכבלים והלוויין והרשות השנייה

רועי פולקמן / צילום: ליאור מזרחי
רועי פולקמן / צילום: ליאור מזרחי

בעוד מספר ימים צפוי רועי פולקמן להגיש לשר התקשורת את מסקנות ועדת פולקמן, שבחנה את אסדרת שוק השידורים בישראל. הוועדה מסיימת רק בימים אלה את כתיבת המסקנות, אבל לגלובס נודע כי הדוח צפוי לכלול המלצות מרחיקות לכת הנוגעות להפחתת רגולציה.

התפיסה השלטת בוועדה היא הפחתה משמעותית תוך מתן אפשרות לשוק עם התערבות מינימלית. הוועדה צפויה אומנם להמליץ על הגדלת החובה על השקעה בסוגה עילית, אולם המסקנות יכללו גם המלצה להפחית את המחויבות של הוט ו-yes בתוכן. כיום החברות מחויבות להשקיע מינימום של 8% מהכנסותיהן בהפקות מקומיות, והוועדה תמליץ להפחית אותן ל-6%, ובהתאמה גם את המחויבויות של קשת ורשת.

בנוסף תמליץ הוועדה להסיר את החובות שמוטלות על הוט ו-yes להשקיע בז’אנרים מסוימים, ותציע לאפשר לחברות להשקיע לפי מה שהן מוצאות לנכון.

מסתמן כי הוט צפויה לקבל מהוועדה המלצה ל"סוכריה" משמעותית מבחינתה: מתן אפשרות להפיק ולשדר חדשות - אפשרות שבהתחשב ביכולות הפיננסיות של בעלי הוט פטריק דרהי, עשויה להיות לה השפעה משמעותית על תעשיית החדשות.

כללי המשחק צפויים להשתנות גם בכל מה שקשור לשחקני הטלוויזיה החדשים כמו פרטנר וסלקום, שכיום פטורות לחלוטין מהשקעה בהפקות מקומיות ותמיכה ביצירה המקומית, ועל-פי ההמלצות יידרשו להשקיע אחוזים מהכנסותיהן בתוכן.

הוועדה אומנם לא סיכמה סופית מה יהיה היקף ההכנסות שמעליהן יידרשו השחקנים החדשים להשקיע, אך בתעשייה מדברים על רף של כ-300 מיליון שקל, מה שאומר שיחלוף עוד זמן רב עד שהחברות ידרשו להשקיע בפועל.

עוד צפויה הוועדה להמליץ על הרמת רשות תקשורת אחת, מעין "ברית המועצות" שתאחד את הפיקוח שמנהלות היום בנפרד מועצת הכבלים והלוויין והרשות השנייה.

נזכיר כי מדובר בהמלצות בלבד, שרובן דורשות שינויי חקיקה שבכל מקרה לא תתאפשר בחודשים הקרובים בגלל המצב הפוליטי בישראל. עוד נזכיר כי לוועדת פולקמן קדמו ועדות כמו ועדת פילבר, שהשקיעו זמן וכסף בגיבוש מסקנות שלא יושמו.

למרות שעל האפשרות ליישם מסקנות מתנוסס סימן שאלה, המסקנות מעוררות דאגה בקרב גורמים מסוימים. כך למשל, איגוד המפיקים שלח בימים האחרונים מכתב לשר התקשורת, בו מובעת דאגה מפגיעה ביצירה המקורית במסגרת הסדרת שוק הטלוויזיה. "משיחות עם גורמים המעורבים העשייה אנו מבינים כי בכוונת הוועדה להקטין את נטל הרגולציה הקיימת על השחקנים הנמצאים תחת הרגולציה וכן להציב מדרגות כניסה גבוהות לשחקנים חדשים לכשאלה יכנסו תחת כנפי החוק והרגולציה", נכתב.

לטענתם, הסרת הרגולציה תפגע ביוצרים, שחקנים, אנשי צוות וכדומה, ותיטיב עם מספר מועט של בעלי עניין. לטענתם, העבר מלמד כי רגולטור נוטה ליישם דוחות באופן חלקי ורק את החלקים הקלים ליישום שלרוב נוגעים בהקטנת חובות גופי השידור ופוגעים ביצירה המקורית ובמתפרנסים ממנה. המפיקים מבקשים שהשר יבחן את המסקנות לפני פרסומן.

רועי פולקמן בחר שלא להגיב לדברים.