יין | פיצ'ר

המלצת שתיה: קריניאן, יין עשיר שמתאים בדיוק למזג אוויר חורפי

יין סמיך, מרשים ועז טעם עם ארומות פירותיות מודגשות • ישתדך למנות חורפיות וינעם למי שאוהב ארומות פירותיות

מימין: מג׳סטיק של דלתון, רזרב קריניאן של רקאנטי / צילום: עמרי מירון, אורי גרון
מימין: מג׳סטיק של דלתון, רזרב קריניאן של רקאנטי / צילום: עמרי מירון, אורי גרון

מה שותים ליד


קריניאן, כי זה טוב ללב

סבתא שלי קראה לפני 30 שנה שיין אדום הוא טוב ללב. מאז ועד ימיה האחרונים הקפידה לשתות מדי ערב כוס יין אדום. קריניאן הוא זן ענבים מדרום צרפת וספרד שמומחי היין של הברון רוטשילד המליצו לטפח בישראל. וכך משפחתה, ממייסדי זיכרון יעקב, נטעו כרמים של זן זה בסוף המאה ה-19 בכרמים הסמוכים לכרמל.

במשך קרוב ל-100 שנים לא זכה הקריניאן ליחס מיוחד על-ידי הקהל המקומי והוא נחשב לזן שמנפק כמות ענבים מכובדת ופחות כחומר גלם ליינות איכות. מאז זרם הרבה תירוש בחביות יקבי הארץ, והזן הזה - על אף שאינו מהנמכרים ביותר - התגלה מחדש על-ידי ייננים שחרתו על דגלם נאמנות לטרואר המקומי. הוא זוכה למעמד כמעט לאומי, יחד עם זן הארגמן שנולד כאן כהכלאה וכן זנים אנדמיים ששרדו מתקופת המקרא כמו דבוקי, מראווי וכן ביתוני.

מהראשונים לעשות את השינוי התפיסתי בנוגע לאיכות הקריניאן הוא יקב רקאנטי. היין הזני רזרב קריניאן מתבסס על גפנים ותיקות בכרם ייחודי בהרי יהודה. היין כמעט ולא מסונן ועובר יישון יחסית קצר בחביות עץ, כך שניתן לחומר הגלם מלוא הביטוי. התוצאה: יין סמיך, מרשים ועז טעם עם ארומות פירותיות מודגשות. ישתדך למנות חורפיות וינעם למי שאוהב ארומות פירותיות. רזרב קריניאן רקאנטי, 139 שקל

בקצה הסקאלה השנייה נמצא המג'סטיק של יקב דלתון, והיינן הצעיר והמוערך גיא אשל. פה מכינים את היין מכרם בר קיימא במורדות הר תבור, גם הוא עם כרמים בוגרות בנות 40 שנה.

תסיסה ייחודית, קרבונית, כמו זו שנהוגה עם יינות חבל בוז'ולה, מעניקה ליין רעננות וקלילות מפתיעה. בריחו השוקולדי הוא מזכיר יינות מיושבים הרבה יותר - פורט למשל. ניגוד מרתק שהופך אותו לבן לוויה נהדר לאוכל. כדאי לנסות ולהגיש קריר. מג׳סטיק, דלתון, 89 שקל