מה היא חושבת על גיימסטופ ועל קריפטו ומה מזכיר לה אייזק ניוטון: הסולידית מגיעה לראיון טוויטר

אנחנו לא יודעים מי עומד מאחורי החשבון הפופולרי של "הסולידית". אנחנו כן יודעים שהבלוגרית הפכה לאושייה בקרב משקיעים רבים • ביקשנו לשמוע מה היא חושבת על מלחמת הדורות בשוק ההון וחזרנו עם כמה תובנות ולקח אחד מהסיפור על אייזק ניוטון • המדריך למשקיע, פרויקט מיוחד

פרופיל הסולידית בטוויטר
פרופיל הסולידית בטוויטר

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

מתאים לך שנתחיל?
יאללה

איך את רואה את שוק ההון של היום? הוא נראה שונה מאשר לפני שנה או שנתיים?
השוק משתנה כל הזמן, בהרבה מאוד מישורים. אחד השינויים הבולטים ביותר מתבטא בהוזלת/ביטול עמלות המסחר בברוקרים רבים בארה"ב, יחד עם העלייה הדרמטית ברשתות ובשיח המקוון בין הגורמים הפועלים בשוק. שתי התופעות הביאו לכך שהשוק לא רק מהיר יותר, אלא גם מקושר יותר.

זו הקרקע שעליה צמח "מעמד" חדש של משקיעים - רובם גברים צעירים עם שווי נקי קטן יחסית ותאבון סיכון אדיר. במובן מסוים זה שחקן חדש בשוק. יש עוד המון שינויים: המעבר ל-SPAC במקום IPO, הירידה בקרנן של איגרות החוב בתיק ההשקעות, הריבית הנמוכה, עליית הקריפטו ועוד ועוד.

מבחינת "המעמד החדש" כמו שאת מכנה אותו - רואים מאפייני מסחר שונים?
בעיני הכניסה ההמונית של משקיעים צעירים, לא מקצועיים, תאבי סיכון, ומקושרים רשתית, היא השינוי החד ביותר שאנו עדים לו בשנתיים האחרונות.

קשה להכליל, כי בסופו של יום אנחנו מדברים על כמות גדולה של בני אדם. מה שכן, ניכר שחלקם הגדול פועלים ללא תוכנית השקעה סדורה. חלקם מגלים אדישות לסיכון שגובלת בפזיזות - כמו מסחר ממונף (בחשבון מרג'ין), נטילת הלוואות לצורך מסחר באופציות, סיכון כספים שאין להם יכולת מעשית להפסיד (כמו חיסכון ללימודים), חשיפה לנכסי סיכון ללא פיזור הולם, ובעיקר בעיקר - העדפה של הטווח הקצר על פני הטווח הארוך. יש מין תיאבון עז לקיצורי דרך: במקום לדגור כמו "בומר" על תיק השקעות מנייתי/אג"חי ולהשיג נניח 7% ריאלי בשנה, הם רוצים סיבוב מהיר על איזה meme stock ולהשיג תשואה של 1000% בשבוע.

יש כאן דינמיקה שמזינה את עצמה. אחד מפרסם את ההצלחה האדירה שלו, והאחרים שואפים לחקות אותו. הבורסה היא לא קזינו, אבל היא בהחלט יכולה להיות כזו אם תרצה בכך.

במובן מסוים, זו לא תופעה חדשה. הסתערות על נכסי סיכון מתוך ציפיה לקצור רווחי עתק בזמן מועט מלווה אותנו מלידתה של המערכת הפיננסית המודרנית במאה ה-17 ועד ימינו. מקדחת הצבעונים ובועת הים הדרומי ועד לדוג'קוין בימינו אנו.

תיאבון הסיכון, התשוקה לקיצור דרך ולרווח מהיר, השקעה בנכסים שאין שום קשר בין השווי האינטרינזי שלהם למחיר שלהם בשוק, עדריות, חמדנות, אמוציונליות - כל אלה תופעות ישנות. מה כן חדש? הנגישות של השוק (עמלות נמוכות), הרשתיות של המשקיעים, הניסיון לשוות לנושא נופך "מעמדי" (המשקיע הקטן נגד וול סטריט), וכמובן, הקצב. הכל הרבה יותר מהיר.

יש דוגמאות?
דוגמאות לבועות מההיסטוריה? בדיוק כתבתי בבלוג שלי על פרשת הים הדרומי. אייזק ניוטון, אולי גדול המדענים עלי אדמות, איבד כ-2/3 מהונו בגלל השקעה ספקולטיבית במנייה שלא הייתה אלא אוויר חם, מין גרסה פרימיטיבית של הונאת פונזי. הוא השקיע קצת, מכר ברווח נאה, המניה המשיכה לטוס, ניוטון ראה כל ברנש טיפש בלונדון מתעשר כהוגן, הרגיש FOMO של החיים, ונכנס שוב, הפעם במחיר גבוה פי 2 מהמחיר שבו מכר. כמה חודשים אחר כך המנייה קרסה.

וזה ב-1720. 300 שנה לפני גיימסטופ.
בערוב ימיו ניוטון צוטט כאומר "אני מסוגל לחשב את תנועתם של גופים שמיימיים, אבל לא את טירופם של בני אדם". כך שמה שהשתנה הוא המעטפת. לא התשוקות והאמוציות שגורמות לשוק ההון לנוע. סבלנות זה לא שם המשחק, בוודאי לא בעידן שבו השווקים הולכים ונעשים מהירים יותר.

איזה עוד טיפים את יכולה לתת למי שיש לו סכום פנוי ושוקל להיכנס לשוק?
יש חשיבות אדירה להשקעה בשוק ההון לטווח ארוך. אבל השקעה בשוק ההון צריכה להיות המשימה האחרונה במסגרת היגיינה פיננסית בריאה. אל תיכנס לשוק ההון אם שולי הביטחון שלך צרים מדי. סגרו את המינוס. כסו את כל ההלוואות נושאות הריבית הגבוהה. ודאו שיש לכם חסכונות מספיקים לשעת חירום. ודאו שאתם חוסכים מספיק בשוטף. ודאו שיש לכם ביטחון תעסוקתי הולם, או לפחות הכנסה צדדית כלשהי שהיא לא קורלטיבית לשוק המניות. ודאו שהצרכים הביטוחיים שלכם מכוסים.

זה נכון במיוחד לאנשים צעירים. המציאות המתמטית היא שבגיל צעיר, שיעור החיסכון חשוב בהרבה מהתשואה על החיסכון. לכן הייתי מציעה לחבר'ה צעירים להתמקד בהגדלת החיסכון שלהם ולא בניסיון לקצור תשואה פנומנלית בזמן קצר. זה לא ממש משנה אם השגתם תשואה של 1000%, אם כל שהשקעתם זה 1000 שקל.

זה כמובן לא גורע מהחשיבות של השקעה לטווח ארוך, אבל לדעתי זה חייב להיעשות על בסיס פיננסי מוצק. והחשש שלי הוא שאנשים רבים נכנסים לשוק בלי שיש להם בסיס פיננסי מוצק.

אם מדברים על השקעות לטווח ארוך - זה נכון גם לגבי הבורסה המקומית? התשואות פה בשנים האחרונות רחוקות מהשוק האמריקאי
על אחת כמה וכמה, יש שיאמרו שהשוק המקומי אטרקטיבי מאד דווקא בגלל זה.

ומה דעתך על ביטקוין ויתר המטבעות הווירטואליים?
התבטאתי בעבר נגד השקעה במטבעות קריפטוגרפיים. מאז הם זינקו בחדות. יש מי שסבור שהזינוק הזה מוכיח את הערך שב"השקעה" בביטקוין. אני חושבת אחרת. לדעתי, הטענה שלביטקוין יש ערך אינטרינזי כלשהו לא הוכחה. הטענה שביטקוין יכול לשמש כחלופה לכסף הפיאט טרם הוכחה. הטענה שביטקוין יכול לשמש מנגנון יציב לאצירת ערך טרם הוכחה. מה שכן הוכח, זה שהביטקוין התבסס כאפיק לספקולציה. בני אדם תמיד אהבו להמר. לכן הביטקוין טס. זה מתחבר לדברים הקודמים שאמרתי - התשוקה למקסימום רווח במינימום זמן.

האם נדל"ן זו השקעה נכונה למי שנמצא (יחסית) בתחילת דרכו או שעדיף להיכנס לשוק ההון?
יש הרבה דרכים לרומא. בסופו של יום אני חושבת שזה עניין של העדפות אישיות. לנדל"ן יש יתרונות רבים על פני מניות: היכולת להתמנף בזול; תנודתיות מחירים נמוכה; נכס "ריאלי" עם מינימום מתווכים בינך לבינו; הכנסה מניבה שאינה קורלטיבית לשוק המניות, שנהנית גם ממיסוי מקל יותר; פוטנציאל לעליית ערך משמעותית. אבל יש גם חסרונות לא מעטים בהשוואה למניות: נזילות נמוכה, ריכוזיות, חשיפה לסיכונים "פיזיים" שונים ועוד.

ישנה אופציית ביניים של קרנות הריט למיניהן, שעשויה להיות אף היא אפשרות טובה למשקיעים צעירים. אין שום חוק שקובע שאתה צריך להיות שם או שם. בעלות על נדל"ן להשקעה, לצד תיק השקעות מנייתי, נשמעת לי כמו פיזור סיכונים הולם.

תודה