בזק | בלעדי

סוף דרכה של אלפא? בזק בינלאומי תמוזג ל־yes; פלאפון תנוהל בנפרד

דירקטוריון בזק ידון בתוכנית שתשים לקץ לאיחוד החברות-הבנות בקבוצה • לפי התוכנית, בזק בינלאומי תמוזג ל–yes ותפעל תחת הנהלתה •העובדים כבר נערכים לאפשרות שיידרשו לקיצוצים

גיל שרון, יו"ר דירקטוריון בזק / צילום: איל מרגולין
גיל שרון, יו"ר דירקטוריון בזק / צילום: איל מרגולין

פרויקט אלפא בבזק - איחוד בין החברות-הבנות פלאפון, בזק בינלאומי ו-yes - מתקרב לסוף דרכו. לגלובס נודע כי בקבוצת בזק מתכננים לאחד בין החברות בזק בינלאומי ו-yes, תוך שהחברה המאוחדת תובל על-ידי yes, שתקלוט את פעילות האינטרנט הפרטי של בזק בינלאומי לתוכה. הפעילויות של בזק בינלאומי בשוק העסקי יידונו בהמשך, אבל ככל הנראה בהמשך ובהתאם להתפתחויות הרגולטוריות הן ייבלעו בתוך בזק. כנראה שפלאפון תישאר עצמאית. התוכנית תגיע לדיון בדירקטוריון בימים הקרובים.  

הרעיון למזג בין בזק בינלאומי ל-yes אינו חדש, והוא עולה מחדש לאור ההבנה שבזק בינלאומי היא החוליה החלשה באלפא. החולשה נובעת מכך שמשרד התקשורת עומד לקבל החלטות מהותיות בשוק האינטרנט, כמו ביטול הפיצול בין ספק לתשתית, מה שעשוי לפגוע קשה בבזק בינלאומי, שהיא אחת מהספקיות הגדולות בישראל. בזק בינלאומי מחקה 530 מיליון שקל משוויה בספרי בזק ברבעון השלישי, בגין מחיקות של מנויים כפולים ובעיות בדיווחים החשבונאיים.

מאידך, רשות התחרות אישרה ל-yes למכור חבילות טריפל בצורה מסודרת, ומכיוון שהיא המותג המוביל שמוכר גם את הטלוויזיה, היא זו שצפויה לרכז את פעילות האינטרנט של בזק בינלאומי.

לקראת תהליך התייעלות נוסף? 

מהלך כזה ידרוש התייעלות, ועובדי בזק בינלאומי לא יסכימו לשאת במחיר הקיצוץ לבדם. הוועד כבר אמר בעבר כי מי שרצה את פרויקט אלפא המלא, שכולל איחוד של שלוש חברות, לא יכול לבוא ולדרוש שבעיתות משבר תישא חברה אחת בלבד בעול הקיצוצים -  ולכן ההתייעלות צריכה להיות שוויונית.

בימים אלה מסיימות החברות באלפא את מהלכי ההתייעלות שנקבעו בהסכם הקיבוצי האחרון, ואשר כלל פיטורי מאות עובדים. כעת ההנהלה תידרש להיכנס למשא-ומתן נוסף עם הוועדים, לאחר שתשלים את תוכנית ההתייעלות שתיקרא "אלפא 2".

בבזק שומרים על שתיקה בכל הנוגע לעתידה של אלפא, אבל נראה כי בין ההנהלה לוועדים החלו מגעים ראשוניים.

בימים האחרונים ניכרת תכונה רבה בקרב ועדי העובדים בחברות-הבנות של בזק, בעיקר בוועד העובדים של yes ובזק בינלאומי אבל גם בוועד בפלאפון, שמבינים כי פרויקט איחוד החברות-הבנות בקבוצת בזק נמצא בסוף דרכו ועשוי בקרוב להתפרק.

בזק בינלאומי תשלם את המחיר

הערכה היא כי מי שתשלם את מחיר הכישלון היא חברת בזק בינלאומי, שפעילותה הקמעונאית תמוזג אל תוך yes. בזק בינלאומי, שלפני הקמתו של פרויקט אלפא הייתה חברה רווחית מאוד, עם רווח נקי של למעלה מ-150 מיליון שקל בשנה, עברה מאז הקמתו של הפרויקט טלטלה עזה, וצפויה לעבור להפסדים מתמשכים חשבונאיים ותפעוליים.

נראה כי בעלי השליטה בבזק אינם מוכנים להכיל חברה נוספת בקבוצה, בנוסף ל-yes, אשר סובלת מהפסדים מתמשכים ונדרשת להזרמות כספיות מחברת-האם בזק.

מיזוג בין בזק בינלאומי לבין yes ייתכן שיידרש לאישור של משרד התקשורת, במקרה שיוחלט למזג באופן מלא את החברות. משרד התקשורת הביע בעבר התנגדות למיזוג בין שלוש החברות, אך לא ברור אם לאור ההקלות הרגולטוריות הצפויות בנושא הפעילות של בזק בינלאומי ומתן האישור לבזק לספק ISP, הוא ימשיך בהתנגדותו לכך. נושא נוסף שעומד בשיקולי הדירקטוריון והבעלים במסגרת מיזוג בין החברות, הוא ניצול נכס המס בגין הפסדי yes.

נזכיר כי גם מצבה של פלאפון, הזרוע הסלולרית של בזק, אינו מייצר אופטימיות, אבל בעלי השליטה סבורים כי מעורבותו של גיל שרון, ששימש שנים ארוכות מנכ"ל פלאפון ומכיר את השוק הסלולרי היטב, בניהול החברה, תביא לייצוב בעסקי פלאפון ואולי אף להתאוששות.

מאז הקמתו של מיזם אלפא הוא סבל מרצף של אירועים שליליים, שהביאו את בזק למחיקות חשבונאיות גדולות: 1.6 מיליארד שקל נמחקו ב-yes, ששוויה נמחק כליל; מחיקה בסך של מיליארד שקל בוצעה בפלאפון; לאחרונה בוצעה מחיקה של כ-530 מיליון שקל בבזק בינלאומי, אשר התווספה למחיקה נוספת של כ-80 מיליון שקל שבוצעה בסוף 2019. בסך-הכול מחקה בזק למעלה משלושה מיליארד שקל בחברות אלפא.

מקבוצת בזק לא נמסרה תגובה לדברים.