המגבלות הוסרו - אז למה בתי מלון רבים לא יוכלו לפתוח את שעריהם?

בתי המלון בישראל סובלים כיום מחסור עצום בכוח-אדם ובעיקר בתחום הניקיון והתחזוקה, כאשר רבים מעובדי הענף שהוצאו לחל"ת, לא מעוניינים לשוב לעבוד • נשיא התאחדות המלונות, אמיר חייק, מבקש לאפשר כניסת עובדים זרים מהפיליפינים

עובדת ניקיון / צילום: Shutterstock
עובדת ניקיון / צילום: Shutterstock

המלונאים חיכו לקבל אישור לפתוח מחדש, נאבקו לאישור לפתוח את חדרי האוכל - אלא שכעת רבים מהם לא יוכלו לפתוח או שיוכלו לפתוח רק חלקית. הסיבה: מחסור עצום בכוח-אדם ובעיקר בתחום הניקיון והתחזוקה.

מצוקת העובדים בתחום הזה הייתה קיימת עוד לפני הקורונה, והיא הובילה להבאת עובדים זרים לשם כך. אלא שכעת אל המצוקה הזו מצטרפת מצוקה נוספת: רבים מעובדי הענף שהוצאו לחל"ת, לא מעוניינים לשוב ולעבוד כשהם מקבלים כסף מהמדינה ויושבים בבית.

"גם במצב רגיל קשה מאוד לאייש משרות של ניקיון ותחזוקה בבתי מלון", אומר נשיא התאחדות המלונות, אמיר חייק, "אלא שהיום אנחנו במצב שאין מי שינקה חדרים או יכין את המלונות לקראת חג הפסח. יש מלונות שלא יוכלו לפתוח, כשאנשים מקבלים כסף מהמדינה ולא רוצים לעבוד". 

ההערכות הן כי כ-50% מהמלונות בישראל נפתחו עד כה. נזכיר כי המלונות מורשים לפתוח במסגרת מגבלות התו הירוק, כלומר למחוסנים ולמחלימים מקורונה ולמי שאינו מחוסן, כולל ילדים, בכפוף להצגה של בדיקת קורונה עדכנית בכניסה. לאחרונה קיבלו המלונות אישור לפתוח גם את החללים הציבוריים, לרבות חדרי האוכל. 

לפי התאחדות המלונות, בשנת 2019 (לפני פרוץ המגפה),הועסקו בענף המלונאות 42 אלף עובדים, ובמרץ 2020 הוצאו לחל"ת כ-37 אלף מתוכם.

"בימים אלה, עם פתיחת המלונות, אנו עדים למצב בלתי נסבל של מחסור חמור בעובדים", כתב חייק במכתב שהעביר לשרת התיירות אורית פרקש-הכהן ולשר הפנים אריה דרעי. "עובדים רבים, ובעיקר בקרב מקצועות החדרנות והניקיון, אינם מוכנים לחזור לעבודה. ישנם עובדים רבים המעדיפים להישאר בחל"ת וכאלה שלא המתינו וכבר עזבו את הענף ועובדים בענפים אחרים שלא הפסיקו את פעילותם בתקופת המגפה. חסרים כעת בענף כ-16.8 עובדים בכל המקצועות, המהווים כ 40% ממצבת העובדים הכללית, ומתוכם כ-6,500 עובדים למקצועות החדרנות והניקיון. מצב זה הוא בלתי נסבל ובלתי אפשרי לתפעול המלונות".

דרישת המלונאים היא שהמדינה תאפשר להכניס ארצה עובדים זרים מהפיליפינים, בהתאם להחלטה שהתקבלה עוד לפני פרוץ המגפה אולם בוטלה בעקבות הקורונה. "אם סיימנו עם הקורונה, כמו שנאמר בממשלה, אז אפשר להתיר לעובדים הללו להיכנס ולמלונאים לפעול אחרי השנה הקשה שהם עברו", אומר חייק.

ואכן, החלטת הממשלה מאוגוסט 2018 קבעה כי יגיעו לישראל 1,000 עובדים זרים במקצועות החדרנות. עוד הוחלט כי בהמשך תהיה אפשרות להביא 1,000 עובדים נוספים; ובסך-הכול 2,000 עובדים זרים.

במרץ 2020 היו אמורים להגיע 1,000 עובדים פיליפיניים שכבר שובצו במלונות שאף שילמו כבר את אגרת הבקשה לקבלת ההיתר להבאת הזרים. כאמור, התהליך נעצר ככל שהמגפה התפשטה.

"כעת, עם החזרה לפתיחת המשק והתאוששות המלונות, אנו פונים אליכם ומבקשים להשלים את תהליך הבאת העובדים ולעשות זאת בדחיפות על-מנת לסייע למלונות לחזור ולארח באופן מקצועי ובכפוף למגבלות", כתב חייק לשרים, כשהוא מבקש בנוסף לפעול להסיר או לצמצם משמעותית את העלויות הכבדות הקיימות כיום על הענף בגין הבאת העובדים הזרים - 20% היטל מס עובדים זרים, אגרות בקשה לעובד בסך של כ-1,200 שקל ואגרה שנתית לעובד של כ-9,500 שקל.

במקביל, בשבוע הבא אמורים להגיע לישראל כ-700 עובדים מירדן, מתוך מכסה מאושרת של 2,000. עובדים אלה יופנו לעבודה במלונות באילת ויחולקו בין הרשתות. גם בכיוון הזה המלונאים מקווים שתוגדל מכסת העובדים, כשהם מצפים לתפוסות גבוהות לקראת חג הפסח.