צ'ק אין | פיצ'ר

יום האישה הבינלאומי בענף התעופה: באיזו חברה יש הכי הרבה טייסות?

הממוצע העולמי לשיעור הטייסות בחברות התעופה עומד על 5% בלבד • החברה המובילה בעולם היא אייר אינדיה, עם 210 טייסות • בשלוש החברות הישראלית ביחד יש רק 10 טייסות • מספר המנכ"ליות בענף נמוך הרבה יותר

טיסת ישראייר עם צוות נשי בלבד לכבוד יום האישה / צילום: ערן בארי
טיסת ישראייר עם צוות נשי בלבד לכבוד יום האישה / צילום: ערן בארי

השבוע צוין יום האישה הבינלאומי. מדובר ביום שנע בין המנעד של מי שסבורה שציון של יום מיוחד עבור מי שמהווה מחצית מאוכלוסיית העולם משקף את הבעיה ובין מי שסבורה שחשוב ביום הזה להעלות את המודעות לאי השוויוניות בין נשים וגברים. כך או כך השיח על נשים בענפי המשק השונים מהווה הזדמנות להציץ על המתרחש בענף התעופה - אחד מהענפים הבולטים באי שוויוניות בין נשים וגברים בכל הנוגע לאיוש משרות בכירות.

למעשה, עיקר הנשים המועסקות בענף הן דיילות. במשרות ניהוליות יש מעט נשים, על כיסא המנכ"ל יושבות נשים ספורות בלבד וגם על כיסא הטייס לרוב ישנם גברים. הממוצע העולמי בחברות התעופה עומד על שיעור של 5.1% טייסות.

השבוע חברות תעופה שונות בעולם הפעילו טיסות על טהרת הצוות הנשי בלבד כמחווה ליום האישה. גם ישראייר הפעילה טיסה פרטית למדינה סמוכה. בתא הטייס ישבו קברניטה וקצינה ראשונה ואת הנוסעים קיבלו צוות של דיילות בלבד. ישראייר מעסיקה שתי טייסות מתוך 53 טייסיה. ארקיע מעסיקה שלוש טייסות מתוך 55 טייסיה ובאל על יש 5 טייסות, אחת מהן קברניטה ו-4 קצינות ראשונות מתוך כ-600 טייסי החברה.

החברה שנחשבת לשיאנית העולם במספר הטייסות היא אייר אינדיה ששיעור הנשים שיושבות על כיסא הטייס אצלה עומד על 12.4%. אייר אינדיה מעסיקה 210 טייסות, מתוכן 103 הן קפטניות.

השנייה בדירוג היא חברת התעופה אייר לינגוס, חברת התעופה הלאומית של אירלנד שמעסיקה כ-10% נשים מתוך צוות הטייסים שלה. בהוואיאן איירליינס 9.1% מצוות הטייסים הן נשים. הרביעית ברשימה היא יונייטד איירליינס שמעסיקה 7.4% נשים מכלל צוות הטייסים שלה וחמישית היא לופטהנזה שמעסיקה כ-7% נשים מצוות הטייסים.

הצצה אל רשימת מנכ"לי חברות התעופה משאירה "עשן" לנשים עם רוב כמעט מוחלט של גברים. אמנם, יש יותר נשים במשרות ניהוליות, אך עדיין בענף התעופה נדמה שמקומה של האישה הוא בעיקר לשרת את הנוסעים או במחלקת המכירות/שירות.

מתוך 100 חברות התעופה הגדולות בעולם רק ב-4 חברות מכהנות נשים כמנכ"ליות, הבכירה שבהן היא מנכ"לית אייר פראנס אן ריגייל. לאחרונה הכריזה וירגין אוסטרליה על מינוי של מנכ"לית, ג׳יין הרדליקה, וגם אייר לינגוס האירית מינתה אישה שתעמוד בראש החברה, לין אמבלטון שתיכנס לתפקידה בתחילת חודש אפריל. המנכ"לית הרביעית בענף עומדת בראש חברת התעופה הוויאטנמית VIET-JET.

מנכ"ליות נוספות בענף עומדות בראש חברות קטנות יותר בהן רואנדה אייר, טראנסאוויה, אייר אסיה האינדונזית ואטלנטיק איירוויז שפועלת מאיי פארו. ביום האישה של השנה הבאה נקווה שנוכל להציג תמונה שיוויניות יותר. ובינתיים, תרצו עוף או בקר בארוחה שלכם?