ענף המזון משלים שנה לקורונה וממשיך את מגמת הצמיחה גם בפברואר

מכירות שוק המזון והמשקאות הסתכמו בפברואר ב–3.3 מיליארד שקל, צמיחה של 8.4% ביחס לחודש המקביל אשתקד • ההערכה היא כי החל מהחודש הבא רשתות המזון יתקשו לשמור על קצב הצמיחה שליווה את שנת הקורונה, מגמה שתתחזק ככל שיוסרו המגבלות על המשק

מדפי מזון בסופרמרקט. מגמת הצמיחה נמשכת / צילום: תמר מצפי
מדפי מזון בסופרמרקט. מגמת הצמיחה נמשכת / צילום: תמר מצפי

ענף המזון ממשיך את מגמת הצמיחה גם בחודש פברואר, אבל היפוך מגמה צפוי להגיע בחודש הבא. צמיחה של 8.4% נרשמה בשוק המזון והמשקאות בחודש פברואר 2021 לעומת החודש המקביל אשתקד לסך של 3.3 מיליארד שקל - כך עולה מנתוני סטורנקסט. אלא שפברואר 2020 היה למעשה החודש האחרון לפני התפרצות מגפת הקורונה בישראל, שהשפיעה במידה ניכרת על צריכת מוצרי המזון והמשקאות בשוק המקומי על רקע המגבלות שהוטלו על המשק. במרץ אשתקד התפרצה המגפה בישראל והביאה לזינוק אדיר במכירות שוק המזון שטרם נראה כדוגמתו, בסדר גודל של קרוב ל-40%.

המשמעות היא שהחל מחודש מרץ ענף המזון יצטרך להתמודד ככל הנראה עם ירידה במכירות, כך שבהמשך נראה בעיקר ירידות ביחס להיקפים החריגים שאפיינו את השנה החולפת, שיתחזקו ככל שהמגבלות על המשק יצומצמו.

ניתן להעריך כי רשתות המזון יתקשו לשמור על קצב הצמיחה שליווה את 2020 במהלך הסגרים, מגבלות התנועה, הסגר על המלונות והשמיים הסגורים - שהאריכו את השהות בבתים ואת הביקוש למוצרים לצריכה ביתית בשוק הקמעונאי.

בכך מסתכמים החודשיים הראשונים של 2021, כשמתחילת השנה מכירות שוק המזון והמשקאות ברשתות הקמעונאות גדלו בכ-6.5% לסך של 6.8 מיליארד שקל. 

 
  

שטראוס והחברה המרכזית עקפו את השוק

מי היו הנהנות העיקריות מהצמיחה, ומי נשארו מאחור? את חודש פברואר מסכמת תנובה, חברת המזון הגדולה בישראל, עם גידול במכירות נמוך מקצב השוק, המביא אותה לצמיחה של כ-6% מתחילת 2020 לסך מכירות של 967 מיליון שקל.

שטראוס, חברת המזון השנייה בגודלה בשוק המקומי, מסכמת את החודש החולף עם צמיחה גבוהה מהשוק של 8.8%, שמאפשרת לה לסכם את החודשיים הראשונים של 2021 עם גידול במכירות בקצב השוק של 6.5% לסך של 851 מיליון שקל.

למולן, אסם-נסטלה מציגה בפברואר קצב צמיחה נמוך מזה של שתי מתחרותיה הגדולות ומשל השוק כולו, כשהיא סוגרת את החודשיים הראשונים של 2021 עם עלייה של 5.3% לסך של 635 מיליון שקל לעומת התקופה המקבילה ב-2020.

לעומת זאת, החברה המרכזית (קוקה-קולה ישראל ומחלבות טרה) נהנתה בחודש פברואר מצמיחה גבוהה מזו של השוק, שאפשרה לה להציג בסיכום החודשיים הראשונים של 2021 עלייה של 7.8% במכירות, לסך של 398 מיליון שקל.

חברת המזון נטו מציגה גידול בהכנסות נמוך משל השוק בחודש פברואר, אשר מביא אותה לסכם את החודשיים הראשונים של 2020 עם צמיחה של 2.3% בלבד והכנסות של 246 מיליון שקל, לפי הנתונים כפי שהם משתקפים בסטורנקסט. ואולם הנתונים הללו אינם כוללים פעילות המהותית של מכירת דגים, בשר ועופות טריים. מנתונים חתומים בידי המנכ"ל שמסרה נטו לגלובס עולה כי בשקלול המכירות הללו, מכירות החברה צמחו בחודש פברואר בכ-15%, שתמכו בכך שהחברה הציבורית סיכמה את החודשיים הראשונים של 2021 עם עלייה במכירות של 12.8% לסך של 404 מיליון שקל.

לעומתן, יוניליוור ישראל נהנתה מצמיחה של 7.7% במכירות שוק המזון והמשקאות המקומי בחודש פברואר, שאפשרו לחברה לסכם את החודשיים הראשונים של 2021 עם עלייה במכירות של 3.7% לסך של 177 מיליון שקל. נזכיר כי בינואר 2020 יוניליוור ביצעה עליית מחיר ריאלית באמצעות הקטנת מוצרים.

ויסוצקי, זוגלובק ואנג'ל רשמו ירידות

דיפלומט, שהונפקה לראשונה בבורסה בתל אביב בשבועות האחרונים, מציגה צמיחה נמוכה משל שאר שוק המזון והמשקאות בחודש פברואר, כשמכירותיה עלו ב-3.6% לעומת החודש המקביל אשתקד, ואת החודשיים הראשונים של 2021 היא מסכמת עם צמיחה של 5% לסך של 154 מיליון שקל.

יצרניות נוספות שבלטו לחיוב בחודשיים הראשונים של 2021 הן מחלבות גד, הנציגה של פררו בישראל, ויצרנית הביצים מ.לסר. ובכך בחודשים ינואר-פברואר גד צמחה במעל 24% לעומת התקופה המקבילה אשתקד לסך מכירות של 78 מיליון שקל, פררו ישראל נהנתה מגידול של כ-22% לסך של 75 מיליון שקל, ואילו מ.לסר צמחה בכ-17% למכירות בסך 67 מיליון שקל.

מבין ספקיות המזון והמשקאות הגדולות כפי שהן נמדדות בידי סטורנקסט, יש רק שלוש ספקיות שהמכירות שלהן נפגעו בחודשיים הראשונים של 2021: האחת - ויסוצקי, שמכירותיה נשחקו ב-2.5% לסך 77 מיליון שקל; השנייה - זוגלובק, שמכירותיה ירדו ב-2.8% לסך של 71 מיליון שקל; וזאת לצד מאפיית אנג'ל, שמכירותיה נותרו יציבות עם שחיקה מינורית של 0.6% לסך של 72 מיליון שקל.