משלוחים | בלעדי

המתחרה החדשה של וולט ותן ביס? יאנגו נכנסת לשוק המשלוחים ממסעדות

עד עכשיו פעלה החברה בתחום השליחויות של מוצרי מזון, וכעת היא מציעה להקים למסעדנים אתרי אינטרנט ייעודיים ולהפעיל את המשלוחים • המודל: מחיר קבוע למשלוח ולא כאחוז ממחיר ההזמנה • יאנגו מכוונת גם לשוק האי קומרס ותתחרה בגט דליברי

שליח מזון של יאנגו במוסקבה / צילום: Shutterstock
שליח מזון של יאנגו במוסקבה / צילום: Shutterstock

תחרות לוולט ותן ביס: יאנגו נערכת להיכנס לשוק משלוחי האוכל ממסעדות בישראל - כך נודע לגלובס. יאנדקס הרוסית, הבעלים של חברת יאנגו הפועלת בישראל, החלה להודיע למסעדנים בישראל על כוונתה להתניע בישראל מהלך כזה וגם על המודל העסקי שהיא מתכננת.

לפני כחמישה חודשים חשפנו בגלובס כי יאנדקס נכנסת לישראל עם שירות משלוחים בתחום המזון והאוכל. בשלב הראשון נכנסה החברה לפעילות באמצעות שירות משלוחים של מוצרי סופרמרקט, ועתה היא מתרחבת גם למשלוחים ממסעדות.

בניגוד לוולט ולתן ביס, בשלב הנוכחי ליאנגו אין כוונה להקים פלטפורמת חיפוש שמביאה טראפיק למסעדות, והיא מתמקדת רק במה שנוגע להקמת אתר מקוון עבור מסעדות שזקוקות לכזה, ובמשלוחים עצמם. כך, במקום עמלה של כ-30% הנפוצה כיום בפעילות של המתחרות הישראליות וולט ותן וביס, שזכו לביקורת חריפה מצד המסעדנים, בכוונתה לגבוה מחיר קבוע על כל הזמנה בסכום שיתחיל ב-22 שקל, "ללא עמלות נוספות".

"ערוצים עצמאיים לקידום משלוחים"

"אנחנו מחפשים שותפים בישראל בכדי לספק להם את הפתרון שלנו ל'מייל האחרון'. הפתרון יאפשר משלוח אקספרס של עד 30 דקות למסעדות, מכולות ושחקניפם באי קומרס", כך לשון הפנייה שקיבל אחד המסעדנים המפעיל "מטבח רפאים" (כלומר הכנת מזון למשלוחים בלבד). "הבחנו שלמסעדה שלך אין אתר המציע שירותי משלוחים", נכתב במייל ששלחה יאנגו למסעדן, ולכן, היא כותבת, "נרצה להציע לך פתרון כולל".

הפתרון האמור כולל הקמה של אתר, שבו יפורט תפריט משלוחים כולל צילומים לכל מנה, והטמעת שירותים לוגיסטיים נחוצים. בפנייה שלה למסעדנים יאנגו עוקצת את ההישענות הטוטאלית של מסעדנים רבים על פלטפורמות כמו וולט ותן ביס, כשהיא אומרת כי "בנוסף לשיתופי-פעולה עם פלטפורמות חיצוניות, חשוב שיהיו לך ערוצים עצמאיים לקידום המשלוחים שלך".

יאנגו מציעה מודל שונה לחלוטין מזה שמפעילות בישראל וולט ותן ביס, שבנוי על פלטפורמה של מנוע חיפוש. מההצעה שהעביר יאנגו לאותו מסעדן עולה החברה מציעה לספק לכל מסעדה אתר עצמאי, שמבוסס על התשתיות שלה ועל שירות המשלוחים שלה, אותו היא נכונה להקים בתוך שבוע בלבד.

שירות משלוחי האוכל של יאנדקס ברוסיה פועל תחת השם "יאנדקס איטס" - שם השירות כולל פלטפורמה שדומה לוולט, כלומר דרך אפליקציה ייעודית. ברוסיה המסעדות יכולות לבחור גם בשירות המשלוחים בלבד, כלומר בפורמט הדומה לזה שיושק בישראל. מהמידע שמסרה למסעדנים עולה כי היא כבר מפעילה שירות דומה בחמש מדינות נוספות.

לאחרונה אף אמרה יאנגו לגלובס כי אין בכוונתה להיכנס לשוק שבו יש דומיננטיות מוחלטת לשחקנית אחת, כלומר לוולט, ועתה מתברר כי היא מבקשת לחדור אליו באמצעות מסלול עוקף.

יאנגו לא מתכוונת לעצור רק במסעדות. החברה פונה במקביל לגופים אחרים שזקוקים למשלוחים מדלת לדלת, דוגמת אתרי אי קומרס, כך שבזירה הזו התחרות תהיה מול שירותים כמו זה של גט דליברי.

שירותי משלוחים של מוצרים קיים

בסוף 2020 השיקה יאנגו את משלוחי המזון שלה, דלי (DELI). מדובר בשירות של משלוח מזון שלא מבוסס על חנויות פיזיות, אלא על מרכזים יעודיים ("חנויות שחורות"), עם התחייבות למשלוח תוך 15 דקות באזורי השילוח. בשירות הזה ניתן להזמין חטיפים, פירות, ירקות, עופות, בשרים, ביצים, מוצרי ניקוי, אלכוהול, סיגריות ועוד.

בזירה הזו מתחרה יאנגו בקוויק, וברשתות הקמעונאות המפעילות שירותי משלוחי מזון כמו שופרסל, ויקטורי, רמי לוי, טיב טעם, AM:PM ובמשלוחים ממרכולים שכונתיים.

ברוסיה מפעילה יאנדקס שירות דומה תחת השם "יאנדקס לאבקה" אשר מפעילה כ-300 נקודות מכירה עם קצב מכירות של מיליון הזמנות בחודש.

יאנדקס הוקמה ב-1989 ברוסיה והיא עוסקת בתחומים שונים דוגמת שירותי מוניות והזמנה דרך אפליקציה, כולל בישראל, השכרת רכבים שיתופיים, מנועי חיפוש, שירותי משלוחים ועוד. ב-2011 החברה הונפקה בבורסה ברוסיה.

מיאנדקס נמסר בתגובה: "לפני מספר ימים הרחבנו את שירות המשלוחים שלנו והתחלנו להציע שירות משלוחי ׳מייל אחרון׳ למסעדות אשר יבחרו להציע ללקוחותיהם משלוחים באופן עצמאי ולא רק דרך אפליקציות למשלוחי אוכל. אנו מציעים להם שירות משלוחים בתוך 30 דקות ובמחירים הוגנים, באמצעות היצע השליחים שלנו. זאת, ללא עמלה נוספת אותה הם בדרך כלל משלמים לשירותים השונים. לעתים, לבתי הקפה והמסעדות אין אתר אינטרנט מסודר או אפשרות להציע משלוחים דרכו - עבורם הגדלנו והצענו מערכות חיצוניות שיעזרו להם להקים אתר ייעודי. כיום אנו מגייסים שליחים ולקוחות עסקיים המעוניינים בשירותי משלוחים מהירים במחירים הוגנים".