המגדל היוקרתי והמיליונים שנתקעו: מדוע אמות תבעה את עיריית ר"ג

לטענת אמות, כחלק מפרויקט המשרדים אמות אטריום דרשה עיריית ר"ג לבצע קירוי ברחוב המעיין, אלא שהעירייה לא מקדמת בעצמה את הפרויקט • במקביל ערבות בסך 10.5 מיליון שקל "תקועה" בעירייה • עיריית ר"ג: לומדים את התביעה"

מגדל אטריום, רמת גן והסביבה / צילום: תמר מצפי
מגדל אטריום, רמת גן והסביבה / צילום: תמר מצפי

אמות השקעות תובעת את עיריית רמת גן שמזה שנתיים מחזיקה בקופתה כעשרה מיליון שקלים של החברה. בנוסף מבקשת החברה מבית המשפט המחוזית בתל אביב שבו הוגשה התביעה, שיורה לעירייה להעניק לחברה תעודת גמר לבניין המשרדים אמות אטריום שאוכלס כבר לפני שש שנים.

מגדל המשרדים אמות אטריום ממוקם ברחוב ז'בוטינסקי 2א', ב"מתחם המחלבות", מול מתחם בורסת היהלומים ברמת גן. המבנה, שתוכנן ע"י האדריכל משה צור, מתנשא לגובה 158 מטר וכולל 40 קומות. סך השטח הבנוי במגדל עומד על 74 אלף מ"ר והוא כולל 8 קומות מרתף חניה.

המחלוקת בין החברה לעירייה קשורה לביצוע קירוי ברחוב המעיין שנמצא בסמוך למגדל. כתנאי לאישור מגדל המשרדים דרשה בעבר עיריית רמת גן לבצע קירוי ברחוב ואף דרשה מאמות שתפקיד בידיה ערבות של 10.5 מיליון שקל. מאתר החברה הכלכלית של רמת גן ניתן ללמוד ש"רחוב המעיין ברמת גן מתוכנן לעבור מהפך הכולל את שיקוע חלקו המרכזי לטובת רווחת תושבי השכונה ומבקרי מתחם הבורסה. השיקוע יאפשר גישה תת קרקעית לחניוני הבניינים העתידיים ברחוב, והקירוי יאפשר יצירת מרחב ציבורי להולכי הרגל מעליו". תקציב הפרויקט, כך ע"פ אתר האינטרנט של החברה הכלכלית נאמד ב-60-90 מיליון שקלים.

בחברת אמות טוענים, כחלק מהתביעה שהוגשה באמצעות משרד עורכי הדין פישר בכר וייל אוריון ושות', כי העירייה אינה טורחת לקדם את קירוי הרחוב, ובו זמנית אינה מנפיקה לה תעודת הגמר: "העירייה מחזיקה את אמות כבת-ערובה, עד שהיא עצמה תחליט לקדם את עבודות קירוי רחוב המעיין. העירייה מחזיקה ערבות בנקאית של אמות על סך של 10.5 מיליון שקלים, שיועדו למטרה זאת. העירייה גם מעכבת את הטיפול בהנפקת תעודת גמר לפרויקט שלא כדין, ובניגוד להסכם בין הצדדים עד אשר היא עצמה תחליט לטפל בנושא קירוי רחוב המעיין שהוא כאמור תחת אחריותה הבלעדית. מצב דברים מעוות זה, גורם לאמות "לרדוף" אחרי העירייה בבקשה לקבל אומדן של הכספים שהעירייה אמורה לגבות מאמות".

לטענת חברת אמות, העיכוב בהעברת אומדן חלקה של החברה במימון קירוי רחוב המעיין גרם לכך שעלויות העבודות התייקרו באופן משמעותי. כמו כן, עיכוב קבלת תעודת הגמר מייקר את ההחזר של ההלוואות שהחברה נטלה על מנת לממן את הפרויקט: "הרציונל העומד בבסיס כך הוא שמבחינת הגורם המממן, עמידה באבן-הדרך של השלמת הבנייה וקבלת תעודת גמר, מפחיתה את הסיכונים הפיננסיים ולכן מוזילה את עלות המימון".

עוד טוענת החברה בתביעה כי, "חרף פניות חוזרות ונשנות לעירייה, העירייה אינה מנפיקה למגדל תעודת גמר כבר למעלה משנה. זאת, הגם שאמות עמדה בכל הדרישות לקבלת תעודת הגמר לפי דין, ובלי שהעירייה העלתה כל דרישה לתיקון או ליקוי או להמצאת מסמכים. העיירה אף אינה טורחת ליידע את אמות בעניין סטטוס הבקשה, מדוע היא מעוכבת ומתי צפויה להתקבל התעודה, זאת על אף החובה הסטטוטורית המוטלת עליה מכח חוק לתיקון סדרי המנהל והנורמות המנהליות המקובלות".

מעיריית רמת גן נמסר: "העתירה התקבלה אתמול בבוקר, עיריית רמת גן תלמד את העתירה ותגיב בערוצים הרלוונטים. הצדדים המפורטים כולם (וועדה מקומית, ראש העיר) מיוצגים כעיריית רמת גן".