דויטש ובירם מוכרים וקונים: נחתם הסכם למכירת השליטה בסאנפלאואר

השניים ומשקיעים נוספים ימכרו 64% ממניות חברת האנרגיה הירוקה לידי קרן קיסטון ולאומי פרטנרס, לפי שווי חברה של 335 מיליון שקל

גיל דויטש, רוני בירם ונבות בר / צילום: שי שברו
גיל דויטש, רוני בירם ונבות בר / צילום: שי שברו

חברת האנרגיה הירוקה סאנפלאואר עדכנה בדבר הסכם שנחתם בסוף השבוע למכירת השליטה בה (כ-64%). בצד המוכר ניצבים צמד בעלי המניות הגדולים - רוני בירם וגיל דויטש, יחד עם חברת רדמיל של המשפחות קליין, נואי וסמית' וחברת יוג'ין השקעות של האחים רוקסן ואנדרו חורש (ילדיו של יבואן טויוטה ג'ורג' חורש).

אלה צפויים למכור את החזקותיהם לקרן התשתיות קיסטון הנמצאת גם היא בשליטת בירם ודויטש, אשר תרכוש כ-70% מהמניות המדוברות, וכן ללאומי פרטנרס שתרכוש את היתרה.

ההסכם בין הצדדים נוקב במחיר מניה של קצת יותר מ-10 שקלים, המשקף לסאנפלאואר שווי חברה של כ-335 מיליון שקל - גבוה בכ-12% ממחיר המניה הנוכחי, וזאת אחרי קפיצה של כ-13% שרשמה מניית סאנפלאואר מוקדם יותר החודש, לאחר שהחברה עדכנה על משא-ומתן בין הצדדים. עם העליות האחרונות השלימה מניית סאנפלאואר טיפוס של כ-30% מתחילת השנה, כך שהיא משקפת לחברה שווי שוק נוכחי של כ-300 מיליון שקל.

לפי סאנפלאואר, ההסכם קובע כי התמורה מקיסטון תשולם בשלושה תשלומים - שליש במועד ההשלמה, שליש בהלוואת מוכר שתיפרע עד אמצע חודש דצמבר הקרוב, ושליש במניות קיסטון, "עם זכות להמיר תמורה זו למזומן ככל שקיסטון לא תונפק" עד לאמצע חודש דצמבר הקרוב. זאת בעוד שלאומי פרטנרס תשלם את חלקה בעסקה במזומן במועד השלמת העסקה.

עוד קובע ההסכם, כי במקרה שבו תזכה סאנפלאואר בתביעה הנמצאת בבוררות "כנגד ממלכת ספרד", המוכרים יהיו זכאים לתוספת תמורה של עד קצת יותר מ-1 שקל נוסף למניה, בהתאם לכספים שתקבל החברה אם תזכה בתביעה. השלמת העסקה כפופה לכמה תנאים.

תהפוך לזרוע האנרגיה המתחדשת של קיסטון

בירם ודויטש מחזיקים כיום כ-23% ממניות סאנפלאואר כל אחד, ששווי השוק שלהן עומד יחד על קרוב ל-140 מיליון שקל, אחרי העליות האחרונות במניה. בידי חברת רדמיל כ-15% מההון, ויוג'ין השקעות של משפחת חורש בעלת כ-10% מהמניות.

סאנפלאואר, שהתרכזה בעבר בפעילות של אנרגיה סולארית, הודיעה בשנת 2015 על כוונתה לחדול מרכישת נכסי אנרגיה, ואף מכרה נכסים בישראל ובאירופה מתוך כוונה לצאת מהתחום. כיום החברה עוסקת בייצור חשמל בטכנולוגיית רוח בפולין, וכן בנדל"ן מניב, באמצעות החזקה בנכס בצומת רעננה המושכר ברובו לחברת אמדוקס עד סוף שנת 2022.

בסיכום שנת 2020 הכנסותיה של סאנפלאואר נשחקו בכ-5% ל-56 מיליון שקל, בעיקר בהשפעת הפעילות בפולין. למרות שחיקה קלה ברווח התפעולי, החברה נהנתה מצמצום בהוצאות המימון שלה, כך שהציגה רווח נקי של כ-8 מיליון שקל, אחרי הפסד של קרוב ל-1 מיליון שקל בסיכום 2019.

קיסטון היא קרן ריט להשקעה בתשתיות, שהוקמה על-ידי בירם, דויטש ונבות בר, ומאז שהחלה בפעילות בשנת 2019 גייסה כ-500 מיליון שקל. על-פי תוכניותיה של קיסטון, ובהתאם להוראות הרגולציה שעל בסיסן הוקמה לעידוד השקעה בפרויקטים של תשתיות במבנה של קרן ריט, היא אמורה לצאת להנפקה ציבורית של מניות (IPO) בבורסה בתל-אביב עד תחילת שנת 2022.

ככל הידוע, בקיסטון מתכננים להפוך את סאנפלאואר לזרוע האנרגיה המתחדשת שלה, ולרכז תחתיה את כל פעילות האנרגיה המתחדשת של הקרן.