החלב בדרך להתייקר? ועדת המחירים המליצה להעלות את מחיר החלב הגולמי

לאור העלייה במחירי המזון לפרות, הוועדה המליצה להעלות את מחיר החלב הגולמי ב-9.91 אגורות • המחלבות הגדולות צפויות לפנות לוועדת המחירים ולדרוש לייקר גם את מוצרי החלב המפוקחים

רפת. עלייה של כ-8% במדד תערובת המזון לבקר / צילום: איל יצהר
רפת. עלייה של כ-8% במדד תערובת המזון לבקר / צילום: איל יצהר

ועדת היישום המליצה להעלות את מחיר החלב הגולמי, מה שעשוי להוביל לעליית המחיר לצרכן. הוועדה המקצועית, המורכבת מנציגים של משרדי החקלאות בראשות המפקח על המחירים אורי צוק-בר, דנה בהשפעת התייקרות התשומות על מחיר החלב הגולמי, ובראשן עלייה של כ-8% במדד תערובת המזון לבקר לעומת ביחס למדד של העדכון האחרון בנובמבר 2021.

מפרוטוקול הדיון בוועדה עולה כי השינוי הזה במחירי המזון לפרות תורם לעלייה של 4.99 אגורות במחיר המטרה. יחד עם יתר המרכיבים שמשפיעים על הנוסחה ממנה מורכב מחיר החלב הגולמי, המליצה הוועדה להעלות את מחיר המטרה ב-9.91 אגורות לליטר, לרמה של 209.83 אגורות (כולל היטל מועצת החלב).

בעקבות ההמלצה הזו צפויות המחלבות הגדולות, ובראשן תנובה וטרה, לפנות לוועדת המחירים ולדרוש לייקר גם את מוצרי החלב המפוקחים, בעקבות התייקרות חומר הגלם העיקר ממנו מיוצרים מוצרי החלב, כלומר החלב הגולמי.

החקיקה להסדרת ענף החלב נדחתה כבר פעמיים

עליית מחיר החלב הגולמי היא אוטומטית לפי ההסכם הקיים כיום בענף בהתאם לנוסחה של הוועדה, אולם כדי לייקר גם את מחירי מוצרי החלב המפוקחים, ובהם חלב, חמאה, גבינה צהובה ועוד, יש צורך בחתימה של שר החקלאות ושל שר האוצר.

בעבר המחלוקת בסוגיה הזו הגיעה עד לבג"ץ, לאחר ששר האוצר לשעבר משה כחלון סירב לחתום על הייקור, ובג"ץ אילץ אותו לעשות זאת. כך או כך, ניסיון השנים הקודמות מלמד כי בדרך-כלל עליית מחירים בתחום החלב גוררת אחריה גל של עליות מחירים רוחבי בשוק המזון, כאשר כבר היום ספקיות בתחום מחממות מנועים לקראת גל עליות המחיר אחרי חג הפסח.

בכל אופן, למרות ההמלצה הזו, גורמים במועצת החלב טענו היום (ג') כי ככל שתושלם החקיקה שמסדירה את ענף החלב, שנדחתה בפעם השנייה על רקע הבחירות, מחיר החלב הגולמי צפוי לרדת. ואולם, בפועל כלל לא ברור האם ומתי תושלם חקיקה שכזו, שכבר שלוש שנים נתקעת בשל חילופי הממשלות התכופים.

ליאור שמחה, מנכ"ל התאחדות יצרני החלב בישראל, מסר: "בחודשים האחרונים אנו חוזרים ומתריעים בפני משרדי הממשלה על ההתייקרות הצפויה במחירי הגרעינים בעולם. עליית מחירים זו יכולה להיות מקוזזת, אם המדינה הייתה מביאה לחקיקה את ההסכם האחרון שנחתם בענף החלב לפני חודשים אחדים.

"יצרני החלב יעשו ועושים ככל שביכולתם בכדי שעלייה זו לא תגיע לצרכנים, וקוראים לפקידות הבכירה במשרדי הממשלה להתייצב ביחד עם גורמי החלב המקומיים למען אזרחי המדינה. אפשר וצריך לעצור את העלייה הזאת ולמצוא את הפתרון הנכון. אנו סומכים על ועדת המחירים המפוקחים שאכן פתרון זה בוא ויבוא. יש להדגיש כי בזכות המשק המתוכנן, אנו לא צפויים לראות עליות מחירים בדומה למחירי המזון המיובאים או במחירי מוצרי צריכה אחרים במשק הישראלי".

ממועצת החלב נמסר: "עליית המחיר בכ-9.9 א"ג לליטר נקבעה בעיקר בשל התייקרות עולמית במחירי הגרעינים, שמהווים את רוב העלות במחירי המזון לפרות. במוצרי החלב נדרש אישור של המדינה בכדי להעלות את מחירי החלב בפיקוח. אנו פועלים ביחד עם משרד החקלאות לקדם את החקיקה שקשורה בהסכם החלב שנחתם בינואר, כדי שנוכל ליישם את השינוי במנגנון המחיר שהוסכם וכך להפחית את העלייה הצפויה בכ-30%".