אחרי שהאופוזיציה סולקה: הונג קונג מחייה יוזמה להקטנת שקיפות התאגידים

בכירים אומרים שהגנה על הפרטיות נמצאת בבסיס הצעד, שנועד להגביל את הגישה למסמכים • המבקרים אומרים שהוא יגן על האינטרסים של העילית הפוליטית והעסקית

הונג קונג / צילום: Shutterstock
הונג קונג / צילום: Shutterstock

בתור מרכז עסקי עולמי, הונג קונג כבר זמן רב מתגאה ברשם חברות שהוא בין השקופים ביותר בעולם, דבר שאיפשר להטיל אור על העושר של משפחות סיניות חזקות, וחשף שחיתויות והפרות של הסנקציות נגד איראן.

כעת, מבקשת הממשלה בעיר להגביל את גישת הציבור לפרטים המזהים בעלים ודירקטורים, צעד שקבוצות עיתונאים ומשקיעים אומרים שישחק את השקיפות התאגידית ויקטין את חופש העיתונות בזמן שיגן על האינטרסים של העילית בפוליטיקה ובעולם העסקים.

התנגדות מצד קבוצות מקצועיות, כלי תקשורת ובנקים הובילה את הממשלה לביטול תוכנית דומה לפני שמונה שנים. הפעם החקיקה צפויה לעבור, כשהאופוזיציה סולקה מהרשות המחוקקת וישנה התחשבות מועטה יותר בדעת הציבור. מאז השנה שעברה, בייג'ינג הידקה את אחיזתה בממשל בעיר דרך חוק הקשור בביטחון הלאומי ובאמצעות שינוים במערכת הבחירות שם.

"חדשות רעות לבנקאים"

ביום שלישי, מנהיגת הונג קונג קארי לאם אמרה שהחוק החדש, שימחק את כתובת הבית ומספרי הזהות המלאים מרישומי תאגיד שהגישה אליהם מוגנת בחומת תשלום, נועדה להגנה על הפרטיות. היא אמרה ששינויים יעזרו למנוע Doxing (איסוף נתונים על אדם במטרה לפגוע בו) ואת השימוש במידע אישי ככלי נשק, כמו גם את הפצת המידע הכוזב. היא דחתה תיאורים של הגישה למידע כפריבילגיה שהעיתונות מוחרגת ממנה.

"הפסקנו עם זה ב־2013, אבל עכשיו זה חזר", אמר דיוויד ווב, משקיע ואקטיביסט שעשה קמפיין נגד השינוי בזמנו. "להרשות לדירקטורים להסתיר את זהותם מקטין את יכולת החוקרים והעיתונאים להאיר אור במקומות אפלים".

הצעד של הונג קונג הולך גם נגד התקדמות לכיוון הגברת השקיפות ברמה בינלאומית, אמר ווב. העיר צריכה להסיר את חומת התשלום לגבי המידע עליה, כפי שעשו מדינות כמו ניו זילנד ובריטניה, הוסיף.

קנת' לאונג, לשעבר יועץ לענייני חקיקה שייצג את תחום מנהלי החשבונות לפני שנפסל מעיסוק זה על ידי הממשלה הסינית בשנה שעברה, אמר שההצעה היא חדשות רעות לבנקאים, עורכי דין ואנשי מקצוע אחרים העובדים בתעשיית הכספים, כולל אלו שעובדים על מיזוגים ורכישות. "המשמעות היא יותר כסף, יותר עיכובים, ולפעמים מפספסים עסקה", אמר. "ההבדל הוא שאין לנו אופוזיציה".

מוסדות פיננסיים יהיו יכולים לבקש לראות את המידע המוסתר במסגרת הכללים החדשים. משרד השירותים הכספיים בעיר אמר שהסידורים דומים לאלה הקיימים במקומות אחרים בהם נהוג החוק המקובל, בייחוד בבריטניה, שם כתובות הבית של דירקטורים זמינות רק לאנשים בתפקידים מסוימים.

בן ווטליף, שותף ב־Control Risks, המייעצת לחברות על בדיקות נאותות, אמר שהחוק החדש יקשה על חברות, בנקים בעיקר, להיחשף לרשת הקשרים סביב דירקטור מסוים.

ב־2013, איגוד הבנקים של הונג קונג הכיר ביתרונות של שמירה על גישה ציבורית חופשית לנתונים. האיגוד לא הגיב לבקשת תגובה השבוע.

ההגבלות יפגעו בעבודה העיתונאית

בעשור האחרון, עיתונאים ברחבי העולם השתמשו במרשם של הונג קונג על מנת לחשוף נתיבי כסף כלל־עולמיים, כולל מציאת רמזים לגבי ספינות שהפרו את הסנקציות על צפון קוריאה. הרישומים שימשו לבחינת נכסים השייכים למשפחת מנהיגי סין ולגילוי עסקאות שנראה היה שמפרות את הסנקציות על איראן מצד חברת וואווי.

ישנם בעלי חברות המשתמשים בחברות מזכירותיות ובמה שמכונה כפפות לבנות, מתווכים הרשומים כבעלי המניות על מנת לטשטש את הבעלים האמיתיים, אבל זה עדיין מותיר שובל נייר שלפעמים אפשר לגלות בחקירה.

"חברות בעייתיות רבות השתמשו בכתובות של חברות מזכירות ככתובות שלהן, והדרך היחידה לגלות מי הדירקטורים היא דרך הכתובות הפרטיות", אמר יאונג לאונג קיט, עיתונאי חוקר לשעבר. מאגר המידע הוא הכלי שעיתונאים משתמשים בו לעתים קרובות ביותר, אמר.

איגוד העיתונאים של הונג קונג אמר שההגבלות יפגעו ביכולת לכתוב כתבות תחקיר והממשלה דוחפת לשינוי ברישום החברות בלי להתייעץ כהלכה בציבור. מועדון הכתבים הזרים בעיר ביקש מהממשלה לשקול מחדש את ההחלטה, ואמר שהשינוי יפגע מאוד בשימושיות של מרשם החברות ויגביל את פעולתם של מגוון של בעלי מקצוע העובדים למען האינטרס הציבורי.

הממשלה כבר ירתה יריית אזהרה לעיתונאים לגבי השימוש במאגרי מידע רשמיים. בשבוע שעבר, מפיקת הטלוויזיה באו צ'וי נשפטה אחרי שתובעים האשימו אותה בהכרזה שקרית בעת שמילאה טופס לחיפוש לוחית זיהוי לרכב. צ'וי ביקשה את המידע בעת שחקרה איך המשטרה התנהלה בעת התקפות המוניות בזמן ההפגנות של 2019.

ההאשמה, שצ'וי הכחישה, הרתיעה עיתונאים אחרים משימוש במאגרי מידע ממשלתיים לגבי כלי רכב, חברות ונכסים.

ההצעה לשינוי הגישה למרשם החברות נמצאת בלוח הזמנים של החקיקה של העיר השבוע, שכרגע נשלטת באופן גורף על ידי מחוקקים הנאמנים לבייג'ינג.