"לא כל דבר צריך להיות מנוהל על-ידי גנרלים ומנהלים גברים"

אורי להב, מנכ"ל רשת חנויות החשמל והדיגיטל א.ל.מ, ממליץ לצפות בסדרה הדנית Borgen על הממשלה שבראשה עומדת אישה, אפרופו הקשיים בהרכבת הממשלה

אורי להב, מנכ"ל רשת חנויות החשמל והדיגיטל א.ל.מ / צילום: אייל טואג
אורי להב, מנכ"ל רשת חנויות החשמל והדיגיטל א.ל.מ / צילום: אייל טואג

אורי להב, מנכ"ל רשת חנויות החשמל והדיגיטל א.ל.מ, מה שלומכם בימים אלה?
שבים לחיים בצורה אינטנסיבית, שוקקי חיים, אחרי כמה חודשים טובים שהקניונים היו סגורים, ועבדנו בעיקר באונליין. זה לא היה פשוט, רשת של 42 חנויות ו-400 עובדים שחלקם יוצאים לחל"ת, שנסגרת במלואה (בסגר הראשון) ועוברת לעבוד רק באונליין. 

תוך כמה ימים היינו צריכים להקים מטה שתפקד כשילוב של חמ"ל עם קו חם של מכירה, שדירות והסברים על מוצרים. היו גם הרבה אנשים שהרגישו די אבודים וסתם רצו אוזן קשבת. בשבועות האחרונים מרגישים שאנשים חוזרים לשגרה באופן אינטנסיבי. מצד אחד האונליין לא ירד, אבל אין ירידה בכניסה לחנויות. 

ככל שהתקדמנו עם הסגרים, אפשר היה לראות לפי הקניות את שלבי ההתמודדות עם המצב. בהתחלה, כשהייתה המון אי-ודאות, הייתה עלייה של מאות ואלפי אחוזים בקניות של מקפיאים ומקררים. אנשים אגרו אוכל. בהמשך נחטפו מוצרי תקשורת ואביזרים לזום. ואז בא שלב מסכי הטלוויזיה הגדולים וקונסולות המשחקים, וגם ציוד לבישול ביתי - מיקסרים, מעבדי מזון, אופי לחם. אכלו בבית ובישלו יותר.

היה מאתגר לתפעל שירות משלוחים שלא רגיל לעמוד בעומסים כאלה.היינו צריכים להתארגן בעזרת כמה חברות נוספות ובעזרת חלק מהעובדים שלנו, שחזרו מחל"ת לשירות לקוחות ולהוריד משלוחים כדי לקצר ללקוחות זמני המתנה. 

בתקופות כאלה האתגר הוא להגיב במהירות לשינויים -  בהרגלי צריכה ובצרכים משתנים של לקוחות. זה לא פשוט ברשתות כמוהו, ודורש גמישות תפעולית וניהולית, אחרת אתה לא רלוונטי. זה דורש מחויבות גדולה וכל הזמן לתקשר עם העובדים מה קורה ולאן הולכים. כל התקשורת הארגונית משתנה. 

יש לזה חסרונות, ויש לזה גם יתרונות. אתה מגיע לקשר אישי, בלתי אמצעי, עם אנשים - עובדים ולקוחות. זה מייצר חיבור אחר. את רואה יותר, מכיר יותר, שומע בעיות מהשטח, פוגש לקוחות בצורה שונה. זה תרם לנו לארגון, ואני מרגיש שיצאנו מזה חזקים יותר. אחד  האתגרים כרגע, אגב, הוא גיוס עובדים.

המלצה: הסדרה Borgen על הפרלמנט הדני, וממשלה שבראשה אישה. מתאים לתקופה הזו,  שבה מתעסקים  כולנו - בלי קשר לדעה פוליטית - בקשר ובאמון שבין העם ואלה שמייצגים אותו. הסדרה מאוד רלוונטית לימינו: היא מתחילה עם בחירות שמתקיימות בדנמרק, ואף אחת מהמפלגות הגדולות לא מצליחה להקים ממשלה. דווקא המפלגה השלישית בגודלה, זו בראשה עומדת אישה, כן מצליחה.

היא נכנסת לתפקידה ומחליפה את הגבר שכיהן בתפקיד, ודרך זה אתה רואה פרספקטיבות, מערכות יחסים בין אנשים ובין נשים לגברים, וכמובן - התנהלות של פוליטיקה. בעיקר של נבחרי ציבור שזוכרים שהם נבחרו כדי לשרת את הציבור.

זה מעורר הרבה מחשבות. אני מסתכל בסדרה, וחושב שאפשר גם אחרת, לנהל עם היגיון נשי. אני רואה את ראש ממשלת ניו זילנד ואת ראש ממשלת גרמניה, וחושב שלא כל דבר צריך להיות מנוהל על-ידי גנרלים ומנהלים גברים. 

השראה: ספורט. עד גיל 28 הייתי כדורסלן מקצועי - הפועל ת"א, גליל עליון, נבחרת ישראל. כיום הספורט - כדורסל, שחייה, רכיבה - זה זמן איכות. זמן שלי עם עצמי, שמפקס אותי ומאפשר לי לחשוב בשקט על כל הדברים שאני לא מגיע אליהם במשך היום. בעומס היומיומי חייבים למצוא את הזמן הזה. הספורט מנקה אותי מכל התסכולים והאגרסיות. מנקה ומטעין בו-זמנית.