הצניחה בפייבר ובלמונייד: "המשקיעים חוזרים מהעולם הווירטואלי לעולם הריאלי"

לדברי אביבית מנה-קליל, מנכ"לית משותפת באופנהיימר, חל שינוי בטעמי המשקיעים, והם החליטו לזנוח מניות טכנולוגיה לטובת תחומים סולידיים יותר, שספגו מכה קשה ממגפת הקורונה: "זרימת הכסף השתנתה, אבל זה לא אומר שהביזנס האמיתי של החברות הללו השתנה. הן המשיכו לצמוח"

למונייד. הונפקה ביולי 2020 וזינקה עד ינואר 2021 ב־550% / צילום: מהפייסבוק של למונייד
למונייד. הונפקה ביולי 2020 וזינקה עד ינואר 2021 ב־550% / צילום: מהפייסבוק של למונייד

כוכבות הטכנולוגיה הישראליות של 2020 בוול סטריט מאבדות גובה. בחודשים האחרונים השתנו טעמי המשקיעים בארה"ב, ואיתם השתנה גם המומנטום החיובי שממנו נהנו חלק מהחברות.

מדובר בראש ובראשונה במניות האינטרנט, שההייפ שנוצר סביבן בעקבות התפרצות מגפת הקורונה בעולם הוביל בשנה האחרונה לזינוקים מפלצתיים במחיריהן. אליהן ניתן לצרף כמה מניות כוכבות מתחומים טכנולוגיים אחרים, שרשמו גם הן מימושים כבדים אחרי זינוקים חדים.

כך למשל, מניית האינטרנט פייבר, שהונפקה לציבור ביוני 2019 במחיר של 21 דולר, ושביום המסחר הראשון הוסיפה עוד 90% לערכה. עד פברואר 2021 השלימה המניה זינוק כולל של 1,500% לשיא של 336 דולר.

עם זאת, מאז אותו שיא קרסה מניית פייבר בכ-50% למחיר של 166 דולר, מחיר שעדיין משקף לה שווי של 6.1 מיליארד דולר, המגלם מכפיל של 27 על מכירות החברה.

חברה נוספת מתחום האינטרנט, Wix, המאפשרת הקמה וניהול של אתרי אינטרנט, איבדה 38% מהשיא שרשמה בפברואר האחרון, והיא נסחרת כעת במחיר של 225 דולר, המהווה שפל של 11 חודשים. שווייה של וויקס עומד כיום על 12.7 מיליארד דולר, המגלם מכפיל 12 על מכירות החברה. 

עוד שתי ישראליות שהנפיקו בשנה האחרונה הן חברת הביטוח באינטרנט למונייד, וחברת עדכוני התוכנה ג'יי פרוג. למונייד, שהונפקה ביולי 2020 לפי מחיר של 29 דולר למניה, נהנתה עד ינואר 2021 מזינוק חד של כ-550%, עד למחיר שיא של 188 דולר.

ג'יי פרוג. זינקה יותק מ־100% בתוך שבועיים מההנפקה / צילום: יח"צ נאסד"ק
 ג'יי פרוג. זינקה יותק מ־100% בתוך שבועיים מההנפקה / צילום: יח"צ נאסד"ק

עם זאת, המניה איבדה מאז כ-60% מערכה, למחיר של 73 דולר, המשקף שווי של 4.5 מיליארד דולר עם מכפיל מכירות של 49.

ג'יי פרוג הונפקה בספטמבר האחרון במחיר של 44 דולר למניה, ובתוך שבועיים זינק מחירה לשיא של 90 דולר. מאז היא צנחה ב-60% אל מתחת למחיר ההנפקה, ל-36 דולר, מחיר המגלם שווי של 3.4 מיליארד דולר. גם סולאראדג', שעוסקת בתחום הטכנולוגיות הסולאריות, איבדה בחודשים האחרונים 42% מהשיא שלה.

"מימוש כללי במניות חברות הצמיחה"

לדברי אביבית מנה-קליל, מנכ"לית משותפת בבית ההשקעות אופנהיימר, שום דבר לא השתנה מבחינת הביצועים העסקיים של החברות עצמן. מה שהשתנה לדבריה הם טעמי המשקיעים, שהחליטו לזנוח את חברות הצמיחה לטובת תחומים סולידיים יותר, שספגו מכה קשה מהתפרצות מגפת הקורונה.

"התרחש מימוש כללי במניות חברות הצמיחה, שהיו מתומחרות מאוד בנדיבות במהלך שנת הקורונה", מדגישה מנה-קליל. "חלקן מסיבות מוצדקות וחלקן בזכות סיפורי טרנד. זה הוביל את כל סקטור הצמיחה, על כל גווניו, אבל בעיקר חברות פורצות דרך וכאלו שעושות מהפכות בשימוש צרכני".

אביבית מנה קליל / צילום: מנדה סטודיו
 אביבית מנה קליל / צילום: מנדה סטודיו

מנה-קליל מסבירה כי "שנת 2020 האיצה את כל תהליכי השינוי בעולם, ולכן גם בשוק המניות ראינו מכפילים נדיבים מאוד, מכפילי חלום. ואנחנו זוכרים מהעבר ששוק ההון האמריקאי יודע לתגמל על צמיחה ועל חלומות.

"זה מה שהוביל את השוק בשנה שעברה, ולצד הטראומה של הקורונה היא שימשה 'מכונת האצת חלקיקים' של חברות טכנולוגיה משבשות, שהצליחו להטמיע את השימוש שלהן. דברים שצפו שייקחו חמש שנים פתאום קרו בשנה", היא מדגישה.

"מה שקרה ב-2020 זו ממש מהפכה"

המגמות שמתארת מנה-קליל השפיעו לטובה גם על החברות הישראליות שנמצאות בזירה המקוונת. כך למשל Wix, שאפשרה לעסקים לצאת מהעולם הפיזי ולהיכנס בתוך זמן קצר לעולם הווירטואלי, ולשרוד עם צרכנים באונליין.

כך היה גם עם פייבר, שאפשרה להרבה עסקים קטנים להיות נגישים ללקוחות מכל העולם, וליצור בדרך זו יותר צמיחה ויותר רווח. "מה שקרה ב-2020 זאת ממש מהפכה", מדגישה מנה-קליל.

 
  

היא גם מציינת את למונייד, ש"הכניסה גם היא שיבוש מטורף לעולם, של שימוש בבינה מלאכותית בענף הביטוח. גם בישראל וגם בעולם, חברות אונליין בענף הביטוח נוגסות בנתח שוק על חשבון החברות הוותיקות, ואפילו רואים את החברות הוותיקות משקיעות בחברות האונליין, כי הן מבינות שהן צריכות להיכנס לביזנס הזה".

עם זאת, מהפכות לדבריה הולכות ומתמתנות, וכך קורה ב-2021 עם הפצת חיסוני הקורונה ברחבי העולם. מסיבות אלו, יש לדברי מנה-קליל קאמבק לכלכלה הריאלית מתחילת 2021.

"ראינו מעבר של משקיעים מהעולם הווירטואלי - שצמח מאוד, ושעלול לצמוח קצת פחות למרות שהביזנס מצוין - בחזרה לעולם הריאלי, כי אם הכלכלה חוזרת לצמיחה, והאנשים יחזרו לטוס והולכים שוב למסעדות ומחירי האנרגיה שוב עולים והבנקים מציגים צמיחה בעסקים יחד עם הצמיחה הריאלית, אז יש עוד אלטרנטיבה לתשואה. אולי אפילו יותר מובנת ויותר מוחשית לעולם המשקיעים.

"מתחילת השנה, ואפילו כבר מאוקטובר 2020, אנחנו רואים מעבר של השקעות מהעולם הווירטואלי-אינטרנטי לעולם המוחשי-ריאלי. ויש בזה שינוי אופנתי, כי אני לא רואה שום בעיה בביצועים העסקיים של החברות. הן ממשיכות לצמוח והביזנס טוב, אבל יש אופנות ויש מחזורים.

"זרימת הכסף השתנתה, הטעמים השתנו, אבל זה לא אומר שהביזנס האמיתי של החברות הללו השתנה. הן המשיכו לצמוח. אבל אם נסתכל על חברות כמו Wix או פייבר עוד חמש שנים, אז הן יהיו עוד יותר גדולות, ואני חושבת שהם בכיוון מעולה".

אז למעשה השוק קצת הקדים את זמנו ותמחר אותן בנדיבות רבה מדי, ועכשיו קצת חוזרים לאחור.

"בדיוק. המחירים היו מטורפים ופייבר למשל נסחרה במכפיל 30 על המכירות. אז אפשר להבין למה המניה יקרה. משקיעים הם מוטי מומנטום ומוטי אופנה, וברגע שהצמיחה חוזרת ותשואות האג"ח עולות, אז יש איזשהו קאמבק לעולם היותר בסיסי ומוחשי.

"ככה, שמה שקרה זה שהאופנה השתנתה ורמת התמחור ירדה, ובגלל זה גם יש אנליסטים שמורידים עכשיו את מחירי היעד למניות הללו ב-20% עד 30%, בגלל ירידת מכפילים בשוק. כל זאת, למרות שהביזנס נשאר חזק ושההמלצה על אותן מניות נשארת קנייה חזקה.

"אחת השיטות לתמחור היא להסתכל איך מתומחרת הסביבה, ולפי זה לבחון את החברה המסוימת ולקבוע אם היא ראויה למכפיל גבוה מהממוצע, או נמוך מהממוצע. אז אחת השיטות בוול סטריט היא כאמור שימוש במכפיל היחסי, אבל אם כל המניות בענף יורדות, מחובתם של האנליסטים להוריד את מחירי היעד גם של המניות שמנותחות על-ידיהם. לכן רוב הפחתות מחירי היעד הן כיום בגלל ירידת מכפילים בענף, ולא בגלל שיש איזשהו פגם בביצועים הפיננסיים של החברות".

וול סטריט נותנת, וול סטריט לוקחת...

"ממש ככה. זה לפעמים רע אבל גם לפעמים מצוין, כי ככה נוצרות הזדמנויות כניסה חדשות לשוק במחירים הגיוניים יותר".