מציעים לי למחוק את המידע השלילי בדירוג האשראי שלי - האם כדאי?

מאגר נתוני האשראי הוא מאגר המופעל ע"י בנק ישראל, ובו נאספים נתונים שונים בנוגע להתנהלות הפיננסית ועמידה בתשלום החובות של כל אחד מאיתנו • דירוג האשראי שלכם מדאיג אתכם? רגע לפני שאתם מוחקים את המידע, כדאי לבדוק אם זה צעד נכון

ציון אשראי / עיצוב: טלי בוגדנובסקי
ציון אשראי / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

לאחרונה נפוצו פרסומים רבים של חברות אשר מציעות לכם למחוק את נתוני המידע השלילי שלכם ממאגר נתוני האשראי, כך שציון האשראי השלילי שלכם כביכול יעלם.

מאגר נתוני אשראי הוא מאגר המופעל על ידי בנק ישראל, ובו נאספים נתונים שונים באשר להתנהלות הפיננסית ועמידה בתשלום החובות של כל אחד מאיתנו. כאשר אתם מעוניינים לקחת הלוואה, הלווה פונה ללשכת אשראי שקיבלה רישיון מבנק ישראל, וזו מנפיקה לכם ציון או דירוג אשראי על סמך הנתונים מהמאגר, ועל בסיס המידע הזה המלווה יודע להתאים לכם את תנאי ההלוואה וגובה הריבית.

אם אתם עומדים בתשלומים כסדרם וההתנהלות שלכם טובה, המידע עליכם חיובי. אם אתם מפגרים בתשלומים, נצבר מידע שלילי שמשפיע על ציון האשראי שלכם. לפני שאתם מתפתים לעשות את הצעד הזה, חשוב לדעת מספר דברים:

א. לא ניתן למחוק ממאגר נתוני האשראי של בנק ישראל מידע שלילי בלבד. אם מוחקים - מוחקים את הכול, גם את המידע השלילי, וגם את המידע החיובי אודות תשלומים שהתנהלו באופן סדיר.

ב.
מחיקת היסטוריית האשראי שלכם ככל הנראה תפעל לרעתכם, כיוון שמלווים שפונים למאגר לקבל מידע אודותיכם ונתקלים במחיקת הנתונים יניחו לגביכם את התרחיש הגרוע ביותר, ויציעו לכם אשראי בריביות גבוהות, אם בכלל, על מנת לא לסכן את עצמם.

ג.
אם החלטתם בכל זאת למחוק את היסטוריית נתוני האשראי שלכם זו זכותכם, אתם יכולים לעשות זאת בעצמכם, ללא עלות, ישירות מול המאגר ובהליך פשוט, וללא צורך לשלם מאות ואף אלפי שקלים לחברה שתעשה זאת עבורכם.