הפד מרים דגל שחור: מילניאלס לבנים צברו פי 18 יותר הון מאשר השחורים

על פי דוח של הפדרל ריזרב, שחורים מילניאלים עניים יותר ממה שהיו הוריהם בגילם • הסיבות לצבירה המופחתת נובעות מהעול הגדל של הלוואות הסטודנטים, שיעור נמוך של בעלות על דירות, שכר נמוך יותר לעומת הלבנים וחוסר היענות מצד הבנקים למימון פתיחת עסקים לשחורים

מפגין במישיגן נגד "אפלייה שיטתית בשכר של השחורים בארה"ב", יולי 2020
מפגין במישיגן נגד "אפלייה שיטתית בשכר של השחורים בארה"ב", יולי 2020

השחור היום שחור מאוד. בני דור המילניום השחורים בארה"ב, שנולדו בשנות השמונים והתשעים, עניים יותר מדור הוריהם (בייבי בומרס), כשהיו בגילם - כך על פי הפדרל ריזרב. מחקר חדש של הפד מראה כי השחורים האמריקאים עדיין מפגרים משמעותית אחרי בני דורם הלבנים וההיספנים בצבירת הון.

כלכלנים בפדרל ריזרב של סנט לואיס בחנו כמה הון משפחות מילניאליות שחורות, היספניות ולבנות צברו בין 2007 ל-2019. הפד חישב את ההון על בסיס הערך הכספי של מה שהיה בידי המשפחות - בית, מכונית, חשבונות פנסיה ועוד. מסכום זה הופחתו החובות למשכנתאות ובכרטיסי האשראי, הלוואות ללימודים גבוהים ומחויבויות פיננסיות אחרות.

על פי הנתונים, עד 2019 משפחות מילניאליות לבנות צברו הון כולל של כ-88 אלף דולר - פי ארבעה ממשפחות היספניות, שצברו 22 אלף דולר ופי 18 ממשפחות שחורות שצברו 5,000 דולר בלבד.

על פי הפד, כמה גורמים הקשורים זה בזה עשויים להסביר למה שחורים מילניאלים מפגרים בבניית הון למשקי בית. "סיבה אחת אפשרית היא העול הגדל של הלוואות סטודנטים על קבוצה זו", כתבה אנה קנט הרננדז חוקרת בכירה בפד של סנט לואיס. סיבות אחרות לפער שנוצר כוללות שיעור נמוך של בעלות על דירות בקרב שחורים צעירים; שכר נמוך יותר לעומת מקביליהם הלבנים; וחוסר היענות מצד הבנקים למימון פתיחת עסקים לשחורים.

 
  

פערים לא מפתיעים

אי-השוויון המתרחב בארה"ב בעשורים האחרונים, כולל פערי מגדר וגזע בעושר ובהכנסה, פוגע לבסוף בכלכלה כולה. על פי מחקר של סיטיגרופ מסוף 2020, אי-השוויון הגזעי בארה"ב הביא להפסד של 16 טריליון דולר בתמ"ג בעשרים השנים האחרונות.

עבור אמריקאים רבים, המסלול הבטוח לבניית עושר עובר דרך קניית בית. אלא שגם בתחום זה השחורים בארה"ב לא עומדים בקצב: נתוני הפד מראים שב-2019, 41% מהמשפחות השחורות החזיקו בבעלות על בתים. זאת לעומת 73% מהלבנים ו-47% מההיספנים.

דור זה נאלץ להתמודד עם שאריות המיתון הגדול שנוצר בעקבות משבר הסאב פריים ב-2008-2009. הוריהם מדור הבייבי בום, לעומתם, לא נאלצו להתמודד עם מיתון כזה.

לפי מחקר של מכון ברוקינגס הממוקם בוושינגטון וחוקר מדיניות חברתית, שחורים מסיימים את הלימודים עם יותר חוב מאשר מקביליהם הלבנים. המכון מצא כי בזמן "המיתון הגדול" של 2008 בעלי מקצוע שחורים מילניאלים מצאו עצמם עם מעט הזדמנויות העסקה ולכן נרשמו ללימודים. עשור לאחר מכן, לשחורים רבים מהדור הזה יש חוב לימודים בסכום של שש ספרות.

מפולת שלג

כמו בכדור שלג שצובר עוד ועוד שלג כשהוא מתגלגל במורד ההר, את מצב השחורים באמריקה ניתן להקביל למשהו גדול יותר, למפולת שלג. נתוני הפדרל ריזרב מלמדים שחוב הסטודנטים פוגע בלווים שחורים יותר מכל קבוצת גזע אחרת. זה קורה באופן חלקי בגלל שאמריקאים שחורים הם בעלי הכנסה נמוכה יותר באופן יחסי ואינם יכולים להקדיש חלק גדול מהכסף שהם מרוויחים להחזרים אלא ל"חיים עצמם", מה שמביא לצבירת ריביות גדולות יותר ולחוב שממשיך להכביד על העו"ש במשך שנים - כך מראה המחקר.

לשחורים מדור המילניום יש סיכוי גדול יותר לעבוד בעבודות של כלכלת החלטורה (gig economy), שאין בהן למשל תשלומי פנסיה, לעומת עובדים לבנים או היספניים. דבר זה מונע מהם גישה לחסכון לגיל מאוחר ומייצר עתיד קודר ופחות בטוח.

על פי מכון ברוקרינגס בשנת 2019 לכ-68% מהאמריקאים הלבנים היה חיסכון לגיל פרישה. זאת לעומת כ-41% מהשחורים וכ-35% מההיספנים.

על פי המחקר של סיטיגרופ מספטמבר 2020, מתן הלוואות הוגנות ושוויוניות ליזמים שחורים ב-20 השנים האחרונות היו מניבים עוד 13 טריליון דולר לתמ"ג. נוסף לכך, סגירת פער השכר בין הגזעים, היה מוסיף עוד 2.7 טריליון דולר. נגישות משופרת לאשראי דיור הייתה מוסיפה עוד 770 אלף בעלי בתים שחורים וחינוך טוב יותר, על פי סיטיגרופ, היה מגדיל את הכנסות החיים של השחורים בארה"ב בעוד כ-113 מיליארד דולר.