בית משפט בקליפורניה: פייסבוק לא תגביל את הפעילות של חברת BrandTotal הישראלית עד לתום ההליכים המשפטיים

פייסבוק החליטה לתבוע את BrandTotal הישראלית שהוקמה בשנת 2016, המנכ"ל הגדיר את זה בראיון לגלובס כ"בוקס בבטן" • הצדדים הסכימו כחלק מדיון שהתקיים בסופ"ש בבית משפט בקליפורניה שפייסבוק לא תגביל הפעילות של החברה

אלון ליבוביץ’, מנכ"ל BrandTotal / צילום: יח"צ
אלון ליבוביץ’, מנכ"ל BrandTotal / צילום: יח"צ

חברת הסטארטאפ הישראלית BrandTotal רושמת הישג מול פייסבוק  בבית המשפט בקליפורניה. בסוף השבוע האחרון התקיים דיון משפטי נוסף בנוגע לבקשה של החברה הישראלית לקבל סעד זמני נגד פייסבוק, שהחליטה להגיש תביעה בחודש אוקטובר האחרון. במהלך הדיון, פייסבוק נאלצה לקבל את טענות החברה, וכתוצאה מכך השופט ג'וזף ספרו קבע כי פייסבוק לא תוכל להגביל את הפעילות העסקית של החברה. לצד זאת, ההליך המשפטי ימשיך להתקיים, והדיון הבא יקרה בעוד כשנה, ביוני 2022.

על פי השופט, כדי להימנע מצו מניעה, הצדדים הסכימו בדיון שפייסבוק לא תגביל את הפעילות של החברה עד לסיום ההליכים המשפטיים. אם ענקית האינטרנט תחליט לשנות את עמדתה וכן להגביל את BrandTotal, היא תצטרך לתת התראה של 21 יום, כדי שהחברה תוכל לערער. בנוסף לכך, השופט ספרו כתב בהחלטתו שהצדדים הסכימו ש- BrandTotal תודיע לפייסבוק על כל שינוי שהם יעשו בקוד שלהם לא יאוחר משבוע לאחר ביצועי השינויים האלו.

BrandTotal, שהוקמה ב-2016, היא פלטפורמת מודיעין שיווקי המספקת למותגים נתונים תחרותיים ותובנות באמצעות חשיפת פעילויות השיווק הדיגיטליות של מתחריהם. שיטת הפעולה שלהם מערבת "אנשים אמיתיים": משתמשים נותנים אישור לחברה לאסוף את המידע הדיגיטלי שלהם והם מקבלים על כך תשלום. הניטור נעשה באמצעות תוסף, מעין אפליקציה שרואה את טווח הפרסומות של המשתמש.

כשלוש שנים לאחר שהחברה התחילה לפעול, פייסבוק הגישה נגדה תביעה ודרשה להפסיק את פעילותה, כי לטענתם החברה עוברת על תנאי השימוש, שאוסרים איסוף אוטומטי של דאטה מפייסבוק. בנוסף, פייסבוק פעלה להסרת התוסף שיש להוריד מחנויות האפליקציות כדי לבצע את הניטור - מה ששיבש את פעילותה של BrandTotal. 

צעד לגיטימי או פגיעה בתחרות?

מצד אחד, פייסבוק טוענת שאסור ל-BrandTotal לאסוף נתונים באופן אוטומטי על משתמשים, וזה מה שהחברה עושה. BrandTotal מנגד טוענת כי הם מבקשים רשות מהמשתמשים ואף מתגמלים אותם על שיתוף הפעולה הזה, כך שפייסבוק קובעת כללי שימוש שאי אפשר לאכוף אותם. בנוסף, החברה טוענת כי פייסבוק משתמשת "באצטלה מופרכת של שמירה על פרטיות - פייסבוק מנצלת את ההסדר שלה מול ועדת הסחר הפדרלית (FTC) בכדי לחסל תחרות", לדבריה.

מנכ"ל BrandTotal, אלון ליבוביץ', אמר בתגובה לקביעת הפסיקה כי "מדובר בניצחון גדול. פייסבוק קיבלה את עמדתנו כפי שהוצגה בבית המשפט, ובשל כך יתאפשר לנו להמשיך הלאה בעבודתנו ללא התערבות מצידה. זהו ניצחון עצום עבור קהילת המשווקים והמפרסמים שמוציאים מיליארדי דולרים על פרסום בפלטפורמה מידי שנה. משמעות הקיום שלנו היא שתאפשר לאותם מפרסמים לקבל תמונה אמיתית ומדויקת לגבי הביצועים של המותג שלהם מול המתחרים. אנחנו שמחים ומסופקים מהחלטת השופט".

בריאיון לגלובס לפני כחודשיים אמר ליבוביץ' כי פייסבוק היא "טורף מונופוליסטי במסווה של קדוש מעונה, שמטרתו לחנוק חדשנות, תחרות ולחסום שקיפות, למען הגדלת רווחיה".

לפני כחודש, חבר הקונגרס הרפובליקאי קן באק, אחד מחברי הקונגרס המובילים בתת-הוועדה להגבלים עסקיים בבית הנבחרים, שלח מכתב לרבקה סלוטר, יו"ר בפועל של ה-FTC, נציבות הסחר הפדרלית, והביע חשש כי ענקית האינטרנט מחסלת תחרות ומנצלת את ההסדר מול ה-FTC שנסגר ב-2019 בתחום הפרסום. באק הציג את החשש שההסדר עם FTC משמש את פייסבוק כדי לחסל איומים ותחרות בתחום הפרסום, ושפייסבוק "מצליחה לברוח מטענות משפטיות בתחומי התחרות", כתב.

מפייסבוק לא נמסרה תגובה.