סיני | דעה

בחסות אילת והתאחדות המלונות: התו הסגול הוסר, הכניסה לסיני עדיין מוגבלת

בזמן שנתב"ג נפתח לחלוטין והתו הסגול הוסר, עשרות אלפי ישראלים נאלצים לוותר על החופשה בסיני נוכח המכסות במעבר הגבול • למה? אולי כדאי לשאול את מלונאי אילת שמרוויחים מהמצב הנוכחי • בינתיים, ספסרות אגרות ושוק שחור מתפתחים בטאבה

מעבר טאבה, ספטמבר 2019 / צילום: בר לביא
מעבר טאבה, ספטמבר 2019 / צילום: בר לביא

סיני הופכת בשנים האחרונות ליעד נופש פופולרי. החששות הביטחוניים מתפוגגים, והמחירים המצחיקים מאת מארחים בדואים מסבירי פנים מושכים ישראלים לנסוע דרומה מאילת ולחוות את הים האדום מזווית נוספת. בימים העמוסים של 2019, עשרות אלפי ישראלים חצו את הגבול במעבר טאבה בדרך לחופשה בחו"ל שאפשר לנסוע אליה ברכב או באוטובוס.

עם זאת, בתקופת הקורונה השטף הזה נעצר כליל. ישראל עצרה את המעבר לסיני, אפילו לאלה שהגיעו עם בדיקת קורונה עדכנית. גם כשנתב"ג היה פתוח לחלוטין וישראלים טסו לדובאי בהמוניהם, המעבר לסיני נותר סגור. עו"ד אלון ספיר, יחד עם מנהל קבוצת "אוהבי סיני", עו"ד גיא שילה, עתרו לבג"צ נגד האיסור. השניים טענו שהוא התקבל בחוסר סמכות, בהחלטה של שר הפנים לפי סעיף בחוק שקשור בכלל לסכנות ביטחוניות ולא לתקנות הקורונה.

המכסה לסיני גדלה, אבל עדיין לא מספיק

לאחר שבג"ץ ביטל את החלטת שר הפנים שבוצעה בניגוד לחוק, שרת התיירות אורית פרקש הכהן החליטה להקציב 10% ממכסות נתב"ג למעבר הגבול עם סיני, וכך נוצרה המכסה השרירותית של 300 איש ביום. לאחר שהמכסות בנתב"ג בוטלו, הוגש בג"צ נוסף נגד מכסות סיני. בתגובה אליו, טענה המדינה שהמכסה הקיימת בטאבה נובעת אך ורק ממגבלות התו הסגול והצורך לשמור על מרחק. אלא שביום שלישי בוטל התו הסגול, והמכסות עדיין בתוקף - ללא כל סמכות בחוק או בתקנות.

המכסה אמנם גדלה ל-1,000 איש ביום, אך עדיין מדובר בשבריר מהכמות שהמעבר הכיל בימי שגרה. לקראת חג הקורבן עברו בו 80,000 איש ובמהלך חגי תשרי 2019 עברו 135,000 איש בשבועות ספורים. בנוסף, הגבול פתוח משום מה רק בין 8:00 ל-16:00, כך שמי שיוצא מהמרכז באוטובוס-צהריים (כפי שעשה כותב שורות אלו) לא יספיק להגיע לפני סגירת המעבר.

במקביל, מתפתח "שוק שחור" לסחר וספסור באגרות מעבר. למרות שמדובר במעשה לא חוקי, זו תגובה טבעית לכך שהביקוש לכניסה לסיני עולה בהרבה על היצע הכניסות. נציין גם שכל זה קורה רק בצד הישראלי, ומבחינת המצרים כל מי שמשלם את אגרת המעבר בצד שלהם על סך כ-80 שקל - אהלן וסהלן.

התאחדות המלונות: "אין בעיה עם פתיחת הגבולות"

למה הממשלה מתעקשת על המדיניות הזאת? בואו נעיין במרוויחים ממנה: המלונות באילת, שהתחרות העיקרית שלהם היא סיני המרווחת והזולה יותר.

מאיר יצחק הלוי, ראש עיריית אילת, הלין על המאמצים לפתוח את הגבול לסיני ואמר "במקום לסייע לעיר התיירות - אילת, שספגה וסופגת מכה כלכלית קשה במיוחד ולצערי עודנה מדממת כלכלית, פועלת שרת התיירות לעודד את אזרחי המדינה לנפוש בחו"ל במקום באתרי ארצנו".

יצחק הלוי אף טען בוועדת הקורונה שאסור לפתוח את הגבול לסיני, מחשש שאנשים יעברו באילת וידביקו את התושבים בקורונה. אמיר חייק, יו"ר התאחדות המלונות בישראל, הגדיל ואמר "עניי עירך קודמים" ורצה לאסור על יציאה מהארץ כל עוד לא מאפשרים תיירות נכנסת. כלומר, מבחינתו לכלוא את הישראלים לתיירות פנים, עד שהוא ומקורביו יקבלו את ליטרת הבשר שלהם. לא משנה איזו ממשלה תקום, עליה להסיר את שארית המגבלות שאין בהן צורך. הגבלת היציאה לסיני היא אחת מהן.

תגובת התאחדות המלונאים: "אין בעיה עם פתיחת הגבולות, אבל תוך הקפדה על הדדיות. עידוד יציאת תיירים מהארץ מול סגירת הגבולות לתיירים מחו"ל זה אבסורד. כ-100 מלונות עדיין סגורים בעקבות המחסור בתיירות חוץ".

תגובת רשות שדות התעופה: "המכסות בוטלו עם התווים הירוק והסגול והקושי בהפעלת מעבר טאבה הוא בעיית כוח אדם. בשבועות הקרובים נמשיך ונרחיב את פעילות מעבר בגין".

 עו"ד אלון ספיר: "גם אחרי 3 עתירות לבג"ץ בנושא הגבול בטאבה ואינספור דיונים בשנה האחרונה, במדינה וברשות שדות התעופה פשוט משקרים לציבור ומעלימים את קיומה של מכסת היוצאים הנוכחית ואת הסיבות העלומות לה, מכסה שעדיין שרירה וקיימת ללא שום סמכות בחוק או בתקנות וללא היגיון בריאותי. אם לא יתעשתו בקרוב יוגש בג"צ נוסף, רביעי במספר, שגם בו המדינה תפסיד".