צ'ק אין | פיצ'ר

איך עשוי להיראות מתווה הכנסת התיירים מ-1 ביולי

בשלב זה אין עדיין מתווה ידוע בנוגע לכניסת תיירים לישראל, אך מנכ"ל לשכת תיירות נכנסת ניסח מדיניות משוערת בנוגע למה שיקרה החל מחודש יולי • הבשורה החשובה ביותר: הוא מיועד לא רק לקבוצות מאורגנות, אלא גם לתיירים בודדים

נתב"ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
נתב"ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

ברקע ההבטחות כי מ-1 ביולי יחולו הקלות על כניסת תיירים לישראל, נציין כי בשלב זה אין מתווה, אולם הערכות לאופן שבו הוא ייראה דווקא יש. יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת תיירות נכנסת, ניסח מדיניות משוערת למה שיקרה מחודש יולי בכל הנוגע להכנסת תיירים, מה שתעשיית התיירות מצפה לו בכיליון עיניים.

מדוע תאריך היעד השאפתני הזה? משום שפיילוט התיירות הנכנסת במסגרת המאורגנת לקבוצות הבודדות שקיבלו היתר להיכנס לישראל (פחות מאלף תיירים) צפוי להסתיים, כפי שנקבע מראש, בסוף יוני. רגע לפי שהוחלפו השרים הרלוונטיים הם דאגו לשגר הבטחה לשינוי בתבנית הכנסת התיירים לישראל.

גם שר התיירות הנכנס יואל רזבוזוב התייחס למשימה המאתגרת מיד עם כניסתו לתפקיד באומרו כי "אני רואה כמשימה הראשונה שלי בתפקיד את בניית מתווה נכון ויעיל של הקלות בתנאי כניסת תיירים לישראל". במשרד הבריאות מציינים לפניית גלובס כי מתווה עדיין לא גובש סופית, אולם הנושא נמצא בעבודה. לפי מה שמעריך פתאל, אלו הסעיפים העיקריים שצפוי להכיל המתווה:

1. למי תותר כניסה

מתחילת יולי תותר כניסת תיירים ממדינות המחוסנות בחיסונים המאושרים על-ידי ארה"ב והאיחוד האירופי. מדובר בכ-45 מדינות. תיירים ממדינות "אדומות" (רשימה דינמית המתעדכנת כל שבועיים) לא יורשו להגיע לישראל באופן גורף וללא תלות בקבלת חיסון.

הבשורה החשובה ביותר בנוגע למתווה זה שהוא מיועד לא רק לקבוצות מאורגנות, אלא גם לתיירים בודדים.

2. הדרישות הבריאותיות: בלי בדיקת דם

תיירים ממדינות מאושרות יהיו חייבים במילוי הצהרת בריאות טרם הגעתם, סריקת אישור מחוסן ובדיקת PCR עד 72 שעות טרם ההגעה ארצה. בדיקה נוספת, בתשלום (100 שקל) הם יידרשו לבצע לאחר הנחיתה כמו כל הנכנסים לישראל.

הבשורה החשובה עבור התיירים מהמדינות המאושרות היא שתבוטל חובת הבדיקה הסרולוגית. כיום מחויבים התיירים בבדיקת דם לאיתור רמת הנוגדנים, למרות שמדובר בתיירים מחוסנים בלבד. דרישה זו חריגה בנוף העולמי ולא בכדי היא מרתיעה תיירים רבים, ולא רק משום שעליהם לשהות בבידוד בבית המלון עד לקבלת התוצאה: נושא הפרטיות והרעיון לתת דם במדינה זרה להם, מרחיק רבים מהשאיפה לבוא לישראל.

3. מי עדיין יידרש בבדיקת דם

מחלימים בשלב הראשון לא יורשו להגיע או שיורשו להיכנס בכפוף לבדיקה סרולוגית עם הגעתם בדומה להם יידרשו לכך תיירים ממדינות שאינן מחוסנות בחיסוני ארה"ב והאיחוד האירופי.

גם בעניין הזה יש בשורה משום שהבדיקה הסרולוגית תיעשה באופן מהיר בשדה התעופה (דקירה באצבע) כשפמי פרימיום שמבצעת את הבדיקות לנוחתים בנתב״ג קיבלה היתר ממשרד הבריאות לבצע בדיקות סרולוגיות לנוחתים. הנוסעים ישלמו עבור הבדיקה המהירה, לה עדיין לא נקבע סכום.

4. רק באוויר

המעברים היבשתיים לירדן (שייפתחו בתחילת יולי) ולמצרים כוללים בשלב זה הסכמות לפיהן רק ישראלים יוכלו לצאת למדינות השכנות, אולם כניסת תיירים יבשתית כרגע אינה על הפרק.