הישראלים מתנפלים: שיא ברכישת רכבים ב-2021 והמבצעים נעלמים

הערכות ראשונות מסמנות כי מכירות הרכב החדש שברו ביוני את השיאים ההיסטוריים לחודש זה עם כ-32 אלף מסירות • גם הנתונים במחצית השנה שוברים שיאים • הערכות: הכנסות המדינה מענף הרכב ורווחיות היבואנים יגיעו השנה לשיא, על חשבון הפקקים

רכבי "פיאט" יוצאים מכבש הספינה בנמל אשדוד, השבוע / צילום: רונן טופלברג
רכבי "פיאט" יוצאים מכבש הספינה בנמל אשדוד, השבוע / צילום: רונן טופלברג

הגירעון בתוצר הוא עדיין דו ספרתי והחוב הלאומי נמצא בשיא, אבל שוק הרכב הישראלי ממשיך לשבור שיאים היסטוריים. על פי הערכות בענף הרכב נמסרו בחודש יוני לבדו כ-32 אלף כלי רכב חדשים, שיא של כל הזמנים לחודש בודד.

נתון זה מביא את סך המסירות במחצית הראשונה של 2021 לכ-183 אלף כלי רכב, עוד שיא היסטורי ונתון קרוב מאד לסך כל המסירות השנתיות ב-2020.

גורם בענף אמר לגלובס כי אלמלא החוסרים באספקת רכב בשל "משבר הצ'יפים", שמביא לעיכובים מתמשכים בייצור רכב, המסירות ביוני היו גבוהות יותר בכ-15% עד 20%.

נכון להיום ליבואנים רבים יש בארץ מלאים שמספיקים לחודש אחד כאשר הביקושים לדגמי מפתח הם לשלושה חודשים ואפילו יותר. כתוצאה יש כיום רשימות המתנה שנמתחות עד הרבעון הרביעי ומעבר לזה לתוך הרבעון הראשון/שני של 2022.

בענף מעריכים כי הזינוק בביקוש נובע בין השאר מסגירת חוסרים מהשנה שעברה בהצטיידות של ציים בכלי רכב, ממימוש רווחי הון משמעותיים של משקיעים רבים ומהפחתת הוצאות על חופשות קיץ משפחתיות שלא מומשו.

זינוק במכירות של החשמליות

במקביל, כפי שנחשף לראשונה בגלובס, נרשם זינוק משמעותי במכירות כלי רכב חשמליים במחצית הראשונה ובחודש ביוני בפרט. סך מסירות כלי הרכב החשמליים הסתכם בששת החודשים הראשונים בכ-5,000 כלי רכב, כמעט פי שלושה מהמכירות בשנה שעברה, שהחזיקה בשיא הקודם. טסלה מסרה מתחילת השנה כ-2,900 כלי רכב וטיפסה למקום גבוה בדירוג המותגים שהמחיר העסקה הממוצע שלהם כ-200 אלף שקל ומעלה.

ובתוך כך מעריכים בענף כי 2021 תהיה אחת השנים הרווחיות ביותר אי פעם הן ליבואנים והן לחברות הליסינג. אחת הסיבות שהיא, ששוק ה"אפס קילומטרים" בישראל, שמהווה ערוץ שיווק חלופי ומוזל לרכב חדש שניזון מההנחות לחברות הליסינג, הולך ומתייבש בשל קשיי האספקה הגלובליים של דגמים קריטיים רבים.

כתוצאה הספקים העיקריים לחברות הליסינג מקטינים את ההיצע של כלי רכב למכירה חוזרת בחברות הליסינג, מקטינים את ההנחות המוסדיות ומצמצמים משמעותית את מבצעי המכירות.

אולם למרות, שחברות ליסינג רבות רשמו בעבר רווחים משמעותיים ממכירת רכבי "אפס קילומטרים", גם הן צפויות להפגין השנה ביצועים חזקים בשל העלייה המשמעותית במחירי כלי הרכב המשומשים עקב עודפי ביקוש של דגמים פופולריים, שמהווים את "חוט השדרה" של צי רכב הליסינג. כתוצאה הערך בספרים של מלאי הרכב של חברות הליסינג צפוי לגדול משמעותית.

יצוין כי תופעות דומות נרשמות כיום גם בשווקי מפתח נוספים במערב דוגמת ארצות הברית, שבה מחירי העסקאות הממוצעות של מכירות רכב חדש ומשומש שוברים היסטוריים, בין השאר בשל הצטמצמות ההנחות עקב מלאי רכב מוגבלים.

עוד שותף לחגיגה הוא משרד האוצר, שצפוי לרשום השנה הכנסות שיא מיבוא ומכירת כלי רכב. בין השאר בשל גל יבוא נוסף של עשרות אלפי כלי רכב היברידיים ורכבי פלאג-אין, שיגיעו לארץ לקראת סוף השנה וישוחררו מהמכס על ידי היבואנים כדי להקדים את העלאת מס הקנייה על כלי רכב אלה במסגרת עדכון המס הירוק בינואר 2022. על פי הערכות ההכנסות מענף הרכב יוסיפו השנה כ-2.5 עד 3 מיליארד שקלים במס קנייה בלבד מעבר לממוצע השנתי. עם זאת המאסיביות צפויות להכביד עוד יותר על עומסי התנועה הקשים.