האם מחיר המטרה לחלב יבוטל בעקבות פיליבסטר האופוזיציה?

האופוזיציה הגישה מספר גבוה של הסתייגויות לתיקון חוק החלב - ובחצות החוק המקורי צפוי להיכנס לתוקף • לראשונה מועצת החלב לא תהיה חלק ממנגנון קביעת מחיר החלב הגולמי, אלא רק משרדי הממשלה • טרם נקבעו קריטריונים לקביעת מחיר המטרה במסגרת ועדת המחירים הממשלתית

רפת / צילום: Shutterstock, ChameleonsEye
רפת / צילום: Shutterstock, ChameleonsEye

חוק תכנון משק החלב החדש, האמור להיכנס לתוקפו היום (ג') בחצות, מעביר את האחריות על קביעת המחיר המפוקח לרפתנים על החלב הגולמי ("מחיר המטרה") מוועדות בשליטת מועצת החלב לוועדת המחירים הממשלתית. מהלך זה, אם היה מבוצע בצורה תקינה, היה אמור להוריד את מחיר המטרה ובעקבות כך את מחירי החלב לצרכנים, שהיום גבוהים ב-25%-40% ממדינות ה-OECD. אך במסגרת הסכם עם מועצת החלב, השליטה במחיר המטרה תישאר אצלם בתמורה להסכמתם להורדת מכסים על יוגורטים וגבינות מחו"ל.

העלילה מסתבכת בשל פיליבסטר האופוזיציה. פרסמנו בגלובס ביום א' על כך שוועדת הכספים מתכנסת כדי לאשר את הדחייה. אך בפועל, האופוזיציה הגישה מספר כה גבוה של הסתייגויות, שתיקון לחוק הדוחה את יישומו לא אושר עד מועד כתיבת שורות אלו (יום ג'). כלומר, ברגע שהחוק המקורי ייכנס לתוקף היום בחצות, לראשונה מועצת החלב לא תהיה חלק ממנגנון קביעת מחיר החלב הגולמי, אלא רק משרדי הממשלה, במסגרת ועדת המחירים הממשלתית, בה נקבעים המחירים המפוקחים בישראל על-פי חוק פיקוח מחירים.

החוק מסמיך את שרי האוצר והחקלאות, באישור ועדת הכלכלה, לקבוע קריטריונים לקביעת מחיר המטרה בידי הוועדה, אך מכיוון שיישומו היה אמור להידחות - לא נקבעו שום קריטריונים כאלה. כלומר, מחיר המטרה יגיע לוועדה, אך אין לה שום הנחיות כיצד לקבוע אותו. כאן אנחנו נכנסים ללימבו משפטי - האם מחיר המטרה צפוי להישאר כקודם, או להתבטל לחלוטין עד שהוועדה תקבע אחרת? מה אמורים לעשות המשרדים? האם הוועדה צריכה להתכנס? שאלות משפטיות אלו יעמדו בקרוב בפתח הייעוץ המשפטי לממשלה, שינסה ככל הנראה למצוא דרך "להחליק" את הבעיה. ככה או ככה, מדובר בהישג לפיליבסטר של האופוזיציה, השואף לערער את יציבות הממשלה ולסבך את ניסיונותיה להעביר צעדי מדיניות.