ביקרנו בבית הקפה החדש והמדובר אסיף וחזרנו עם תשוקה לפלפלים חריפים

מיזם של השקעות בהייטק בחר להשקיע במרכז קולינרי, שיש בו גם בית קפה, גינת גג של עשבי תיבול וספרייה של אלפי ספרי בישול • ואיך האוכל? ביקרנו ב"קפה אסיף", שנפתח השבוע

מעדניית קפה אסיף / צילום: אמיר מנחם
מעדניית קפה אסיף / צילום: אמיר מנחם

שבוע ראשון של יולי, וקרני שמש לוהטות קורעות את השמיים הכחולים והבהירים וצולות את רחובות תל אביב. בין ערוגות עשבי תבלין בבית "סטארט-אפ ניישן", מתנוסס לו עץ תאנה מפואר, מסוכך וחומל בכפותיו על שיחי הפרי והירק שסביבו על גג הבניין. לפני קצת יותר משנה, החלל שאירח את המיזם השאפתני של L28 - מסעדת הפופ-אפ שבה התחלפו שפים מדי חצי שנה - נסגר בשל הקורונה. את מקומו תפס מיזם שאפתני לא פחות - אסיף, שמטרתו ליקוט ושימור התרבות הקולינרית המקומית.

ארוחת בוקר קיבוץ / צילום: אמיר מנחם
 ארוחת בוקר קיבוץ / צילום: אמיר מנחם

בקומת הכניסה למתחם הוקם "קפה אסיף" ברוחו ומבית היוצר של קפה פועה היפואי, שנפתח ממש השבוע לקהל הרחב. מעליו - ספרייה בת 1,500 ספרי בישול שכולה ספרי בישול וקולינריה יהודיים וערבים, ישראליים ופלסטיניים. בגג, לצד עץ התאנה, נשתלו בגינה ורטיקלית שיחי עגבניות וחצילים ועשבי תיבול - ביניהם מספר דו-ספרתי של זני נענע וזני בזיליקום.

האוכל הוא שילוב לא אפשרי וחינני בין מתכונים מהספרייה האימתנית שלמעלה ולדנ"א של קפה פועה הוותיק, על קערות וצלחות הווינטג׳ של שוק הפשפשים. האוכל מוקפד, מעוצב לעילא וכמו המרכז כולו - משלב בין נונשלנטיות ביתית לאלגנטיות של בית אופרה.
מבין המנות בולטת צלחת החריפים, שהופכת בשנים האחרונות למנת חובה במסעדות ביסטרו רבות.

מבין המנות תופסת את העין צלחת החריפים, שהופכת בשנים האחרונות למנת חובה במסעדות ביסטרו רבות בתל אביב (ומתומחרת לרוב הרבה יותר מדי יקר, אבל זה כבר סיפור אחר).

למכורים מדובר בחגיגה: בכל פעם שעיני שוזפת במנת חריפים אני מתפתה להזמינה. בקפה אסיף מוגש כך טריו; הפלפל הירוק והחריף מזן אנהיים, מרכיב החומר הפעיל בסחוג, שהופך בשנים האחרונות לחלק אינטגרלי מהמטבח המקומי, חובר כאן לפלפלים חריפים מכל מיני סוגים, שמככבים בצלחת המנות הראשונות. חמאת שיפקה עם פוטנציאל התמכרותי למי שממילא מכור לחריף (אני! אני!); פלפלים ירוקים קלויים לעילא בהשראת אלו שגדלים בנחת על הגג ו״חריף של יורם״, אדום ועתיר תבלינים.

במיה צלויה על הגריל / צילום: אמיר מנחם
 במיה צלויה על הגריל / צילום: אמיר מנחם

לצד מנות דג נאות ומבושלות מככבת גם מנת צלי עוף מבושל ומתובל בהל שמוגש עם פתיתי מפתול ארטיזנליים. יציאה לא שגרתית שמשלבת, כמו המרכז כולו, בין מנות וטעמי דגל מהמטבח היהודי והפלסטיני. מנת ארוחת צהריים קצת נוסטלגית שעל הדרך קצת קורצת למנות עדכניות מתפריטי מסעדות העיר.

בקינוחים מככבת עוגת ביסקוויטים, עוד סימפוניה של נוסטלגיה. כאן הקינוח הקלאסי מתהדר בשדרוג של סירופ וויסקי ותה זוטא, יחד עם קומפוט פירות יבשים. מורכב ומעניין. מנות נוספות בתפריט: כבד קצוץ על הגריל עם שמאלץ וחזרת אדומה (בכלל, כבד קצוץ שב לתפריטים לאחרונה, אולי כחלק ממנות נוסטלגיות); פרוסות דג מקומי נאות עם מלפפון בר (פקוס); הסלט של נחמה ריבלין, שמתבסס על מתכון ממאגר מתכוניה.

מאחורי המיזם, שבו מעורבים כמה מאנשי התוכן הקולינרי המוערכים בסצנת הקולינריה המקומית - מיכל לויט, מתן שופן, השפית איילת לטוביץ' ועיתונאית האוכל רונית ורד (שאצרה כאן תערוכה ממתכוניה של אשת הנשיא נחמה ריבלין) - עומדת היזמית נעמה שפי, שהייתה ממייסדי eatwith ובשנים האחרונות עומדת מאחורי מיזם ג'ואיש פוד סוסייטי לשימור הקולינריה היהודית.

אסיף היא חברה בת של הג'ואיש פוד סוסייטי וחלק מסטארט-אפ ניישן סנטרל, חברה לתועלת הציבור שמטרתה העיקרית היא יצירת חיבור בין תעשיית ההייטק הישראלית לארגונים ומשקיעים מהעולם, שנוסד על ידי הפילנטרופית טרי קאסל.

"הייתה הרגשה בתחילת המגפה שהכל מתפרק, גם בארץ וגם בארצות הברית. כמי שעוסקת שנים בניו יורק בשימור האוכל היהודי - הרגשתי שצריך לעשות מעשה כאן בארץ ולהקים מקום שישמר ויקדם את תרבות האוכל המגוונת כאן, שיצרה פה מטבח יחיד מסוגו בעולם.

נעמה שפי / צילום: מתן שופן
 נעמה שפי / צילום: מתן שופן

"כשחשבנו על שם למיזם, הסופר יונתן שגיב הציע את השם 'אסיף'. אהבתי את ההצעה, כי מעבר לפירוש המידי, המועד בו אוספים את התבואה, אסיף מתייחס לעשייה שלנו במחלקות השונות: אסיף של ספרים בספרייה, אסיף של סיפורים וידע באתר (asif.org) אסיף של פריטים בגלריה, אסיף של מתכונים במטבח הניסיונות, ואסיף של דעות ואנשים באירועים המיוחדים (ארוחות אורחות, הרצאות וכו׳) ובקפה.

"אוסף הספרים בספרייה - שכולל ספרי בישול, גסטרונומיה, היסטוריה, אנתרופולוגיה ועוד - משקף את העובדה שתרבות האוכל היא חלק בלתי נפרד מהגדרת הזהות הישראלית ומההיסטוריה העשירה והמורכבת של ארץ ישראל ושל המגוון האתני והדתי בארץ", אומרת שפי. 

עוד מתכונים והמלצות אוכל באתר Rex.co.il