עוד צעד לקראת מהפכת מס עולמית: שרי אוצר של ה־G20 אישרו את התוכנית למניעת מקלטי מס

שרי האוצר של המדינות המובילות בעולם אימצו בסוף השבוע את תוכנית למס חברות עולמי מינימלי • שר האוצר הצרפתי: "ענקיות הטק כעת ישלמו את החלק ההוגן שלהם במסים" • שר האוצר הבריטי: "הסכם היסטורי" • שרת האוצר האמריקאית: "סופה של תחרות מס בינלאומית שהביסה את עצמה"

שרת האוצר האמריקאית ג'נט ילן בוועידת G20 באיטליה / צילום: Associated Press, Luca Bruno
שרת האוצר האמריקאית ג'נט ילן בוועידת G20 באיטליה / צילום: Associated Press, Luca Bruno

שרי האוצר של G20 גיבו את התוכנית ה"היסטורית" להטלת מס חברות גלובלי מינימלי של 15% על חברות רב־לאומיות ברחבי העולם בניסיון לעצור את ה"המירוץ לתחתית" של שיעור המס. אחרי ההסכמה שהתקבלה למהלך שהוביל נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בפסגת ה- G7 בחודש שעבר וכן במסגרת ה-OECD, עד כה הסכימו 132 מדינות לקחת חלק ביוזמה.

שרת האוצר של ארה"ב, ג'נט ילן, אמרה שכניסת היוזמה לפועל תביא לסיומה של "תחרות מס בינלאומית המביסה את עצמה", שבה מדינות במשך שנים הורידו את שיעורי המס על מנת למשוך אליהן חברות. "זה היה מרוץ שאף אחד לא ניצח בו. מה שזה עשה במקום זה הוא למנוע מאיתנו את המשאבים שאנחנו זקוקים להם על מנת להשקיע במדינות שלנו, בכוח העבודה שלנו ובתשתיות שלנו".

שר האוצר הבריטי רישי סונאק שיבח גם הוא את ההסכם, הגדיר אותו כ"היסטורי" והוסיף שהוא יבטיח ש"מערכת המס הבינלאומית מתאימה לעידן הדיגיטלי". שר האוצר הצרפתי, ברונו לה מר, אמר בתום המפגש כי כעת "אין כבר חזרה" מיציאה לדרך. "אנו שמים קץ למרוץ לתחתית והענקיות הדיגיטליות כעת ישלמו את החלק ההוגן שלהם במסים", אמר. "זו מהפכת מס של פעם במאה".

חיסול התמריצים

הצעת המס נועדה להרתיע את החברות הגדולות ביותר בעולם מהעברת הרווחים שלהן למדינות שבהן יש מס נמוך - מקומות בהם דה־פקטו עשויה להיות לחברות פעילות מועטה או ללא פעילות. מזה כשלושה עשורים, מדינות שונות (אירלנד היא אחת הדוגמאות המשמעותיות) מושכות תאגידים אליהן באמצעות הקלות מס. החברות, מצידן, באמצעות תכנוני מס מורכבים מצליחות לא לשלם מסים בשווקים שבהם הן פועלות.

על פי היוזמה החדשה במסגרת המינימום הזה, חברות שיתחמקו מתשלום המס במדינות זרות ישלמו אותו במדינת האם. כך, מקווים המנהיגים, יחוסלו התמריצים לשימוש במקלטי מס. חברות גדולות כמו אמזון ופייסבוק צפויה "להינזק" מההחלטה.

שרי האוצר של ה־G20 - המייצגים 19 מדינות בעלות הכלכלות הגדולות והצומחות במהירות הרבה ביותר בעולם, כמו גם האיחוד האירופי - הכריזו על תמיכתן בתוכנית לאחר פגישה בת יומיים בוונציה, איטליה.

ה־G20 מורכב מארגנטינה, אוסטרליה, ברזיל, קנדה, סין, צרפת, גרמניה, יפן, הודו, אינדונזיה, איטליה, מקסיקו, רוסיה, דרום אפריקה, ערב הסעודית, דרום קוריאה, טורקיה, בריטניה, ארה"ב והאיחוד האירופי. ספרד מוזמנת גם היא למפגש כאורחת קבועה. ביחד, החברות בארגון כוללות כ־60% מאוכלוסיית העולם ומייצגות יותר מ־80% של התוצר הגולמי ו־75% מהסחר העולמי.

היישום, הצפוי כבר בשנת 2023, יהיה תלוי בפעולת המדינות ברמה הלאומית. מדינות יצטרכו לקיים את דרישת המס המינימלית בחוקים שלהן. צדדים אחרים יוכלו לבקש הסכם רשמי. נוסח ההצעה אושר ב־1 ביולי בשיחות בין יותר מ־130 מדינות שהתאספו לבקשת ה־OECD.

המדיניות - שגם תגרום לחברות לשלם מסים גבוהים יותר במדינות שבהן הן פועלות - תמשיך כעת לפגישת נשיאים וסגני נשיאים של מדינות ה־G20 בסוף אוקטובר ברומא, שם יידונו היבטים נוספים של התוכנית.

למה משנים את הכללים?

במשך זמן רב מדינות רבות נאבקו עם האתגר של מיסוי חברות עולמיות. האתגר גדל בד בבד עם הצמיחה של תאגידי טכנולוגיה עצומים כמו אמזון ופייסבוק.

כיום, חברות יכולות להקים סניפים מקומיים במדינות שיש בהן מס חברות נמוך יחסית ולהכריז על רווחיהן שם. המשמעות היא שהן משלמות רק את המס המקומי, אפילו כשהרווחים עשויים להגיע ממכירות שנעשו במקומות אחרים. חשוב לומר שהנוהל הזה חוקי לחלוטין ונעשה באופן שגרתי.

ההסכם החדש מכוון לגרום לזה להפסיק בשתי דרכים. ראשית, לגרום לחברות לשלם יותר מס במדינות שבהן הן מוכרות מוצרים או שירותים, במקום במדינות שבהן הן בסופו של דבר מכריזות על הרווחים שלהן.

שנית, שיעור מס גלובלי מינימלי יעזור למדינות להימנע מלחתור זו תחת זו בשיעורי המס הנמוכים.