טיילורמד חתמה על הסכם עם רשת בתי המרקחת Wallgreens

טיילורמד הישראלית פועלת בתחום הבינה המלאכותית ומטרתה לסייע למטופלים אמריקאים להתמודד עם מערכת הבריאות • מנכ"ל החברה על חתימת ההסכם עם Wallgreens: "הם ישתמשו במערכות שלנו כדי לבדוק עבור כל מי שמקבל תרופה, גם מחוץ לבית החולים, האם יש דרך להקטין עבורו את העול הפיננסי"

מייסדי טיילורמד, שרוליק דבורסקי ואדם סיטון / צילום: שלומי יוסף
מייסדי טיילורמד, שרוליק דבורסקי ואדם סיטון / צילום: שלומי יוסף

חברת טיילורמד הישראלית הפועלת בתחום הבינה המלאכותית לתמיכה במימון טיפולים רפואיים בשוק האמריקאי, הודיעה כי חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם רשת בתי המרקחת Wallgreens, מרשתות בתי המרקחת המובילות בארה"ב.

טיילורמד הוקמה ב -2016 כדי לעזור למטופלים אמריקאים להתמודד עם מערכת הבריאות. תחילה התמקדה בחולים במחלות קשות, בעיקר אונקולוגיות, והיום היא מתמודדת עם מגוון מחלות. "בשנים האחרונות יוצאות לשוק המון תרופות מיוחדות, יעילות מאוד אבל במחירים גבוהים ביותר. המטופלים לא תמיד יכולים לקבל אותן. תרופות לטרשת נפוצה, לסוכרת, לסרטן, אפילו לאסתמה", מסביר מנכ"ל החברה, ישראל דבורסקי.

"מה זה אומר שיש תרופה שהיא פרוטוקול הטיפול המקובל במחלה מסוימת אבל אי אפשר לקבל אותה? בישראל זה קורה רק במקרים נדירים, ומה שלא בסל לרוב אפשר לקבל בביטוחים משלימים או פרטיים, שיש לרוב האוכלוסיה. בארה"ב, עם החקיקה של ביטוחי הבריאות המורחבים, במסגרת מה שמכונה 'אובאמהקר', יותר אנשים קיבלו כיסוי ביטוחי, אבל כדי לממן זאת חברות הביטוח גלגלו הרבה מן העלויות על יתר הציבור, בצורת השתתפות עצמית של אלפי דולרים, שאותם המטופל לפעמים משלם מכיסו עוד לפני שחברת הביטוח שילמה את הדולר הראשון.

"התוצאה היא שחלק ממעמד הביניים וגם מבוטחי הביטוחים הממשלתיים, מדיקר, המיועדים למבוגרים, לא יכולים להרשות לעצמם את הטיפולים החדשים והטובים. מבחינת בית החולים, זה אומר ש-25%-30% מההכנסות הרשומות שלהן, הינן בעצם חובות שהם לא יכולים לגבות".

מה אפשר לעשות?
"אנחנו מערכת בינה מלאכותית שאוספת את כל המידע על החיובים הצפויים להגיע לחולה. קודם כל זה עוזר לבית החולים לתעד את התביעות שהוא מגיש בהמשך לחברות הביטוח, ולמטופלים להימנע מ'חיובים בהפתעה', שהם אחת הסוגיות המתסכלות במערכת הבריאות האמריקאית. החולה לא תמיד יודע בדיוק כמה הוא בסופו של דבר יידרש לשלם.

"אבל מעבר לכך, כאשר אנחנו מאתרים מול פרופיל עלויות מסוים לקוח שיש סיכון גבוה שהוא לא יצליח לשלם, אנחנו נותנים לו אפשרויות מימון חלופיות. בעשרות אחוזים מן המקרים, אנחנו מוצאים מי שיממן עבורו את ההשתתפות העצמית. בחלק מהמקרים אלה קרנות פילנתרופיות. בחלק מן המקרים אלה חברות התרופות".

עד היום בתי החולים היו הלקוח העיקרי שלכם. מה משמעותה של העסקה עם וולגרינס, רשת בתי מרקחת?
"קרו לנו בשנה האחרונה שלושה דברים מעניינים, שאפשרות לנו גידול משמעותי. אחד הוא הגידול במגזר בתי החולים הגדולים, השני הוא שת"פ עם חברת מקסן המתמחה במערכות מידע לבתי חולים ומביאה אותנו גם לבתי חולים קטנים יותר המתמחים במחלות קשות. השלישי הוא וולגרינז. יש להם רשת בתי מרקחת ייעודית לתרופות המיוחדות והיקרות יותר,ששמה AllianceRX. הם ישתמשו במערכות שלנו כדי לבדוק עבור כל מי שמקבל תרופה, גם מחוץ לבית החולים, האם יש דרך להקטין עבורו את העול הפיננסי. אנחנו רוצים להקטין את העול על החולים בכל נקודת מגע שלהם עם מערכת הבריאות".

לגורמים שמממנים את הטיפולים במקום החולים, הקרנות הפילנתרופיות וחברות התרופות, יש משאבים מוגבלים להקצות למטרה זו. האם מודל כזה הוא סקיילבילי? אם תגדלו מאוד, תמצו את מקורות התמיכה.
"הקרנות הפילנתרופיות הן מאוד עשירות, אבל נכון שהן מוגבלות. לגבי חברות התרופות, הן מעדיפות לעזור למטופל לממן את ההשתתפות העצמית בכמה אלפי דולרים, כדי שהמטופל לא יוותר על התרופה. אז הן לא תוכלנה לגבות את הסכום הגדול באמת, מחברת הביטוח".

לאחרונה הודיע נשיא ארה"ב הנוכחי ג'ו ביידן על כוונתו לפעול להורדת מחירי התרופות. אם זה יצליח, יהיו לשירותים שלכם פחות ביקוש?
"אם תהיה רפורמה מרחיקת לכת בתחום מחירי התרופות, אכן נהיה מעט פחות רלוונטיים אבל זה לא צפוי בקרוב לצערנו".

זיהיתם שווקים נוספים בעולם עם מאפיינים דומים לאלה של השוק האמריקאי שהופכים את המוצר שלכם לרלוונטי?
"אנחנו רואים שווקים כאלה בדרום אמריקה, שבהם רוב הביטוחים הם פרטיים וההשתתפות העצמית היא גבוהה. גם באפריקה הנגישות לתרופות נמוכה, מסיבות אחרות".

הכנסות החברה עומדות כל כמה מיליוני דולרים. החברה עובדת מול 60 בתי חולים 200 קליניקות פרטיות ומול כ-350 בתי מרקחת. בטווח המיידי היא לא מתכננת הנפקה, על רקע הגיוס הגדול שרק סיימה לאחרונה.