בידוד לחוזרים מיוון וארה"ב: מתי תהיו זכאים להחזר על כרטיסי הטיסה?

18 מדינות חדשות נוספו לרשימה של מדינות שהשבים מהן מחויבים בבידוד, בהן גם איסלנד, בולגריה וגרמניה • מה עושים אם יש לכם כרטיס טיסה לאחד מהיעדים האלה, והאם תוכלו לקבל את כספכם בחזרה?

נתב"ג בימי קורונה / צילום: אנדי ריקובר
נתב"ג בימי קורונה / צילום: אנדי ריקובר

נתב"ג אמנם לא נסגר אבל האפשרויות לטוס ליעדים ללא בידוד הולכות ופוחתת. זאת לאחר שרשימת המדינות המחייבות בידוד התרחבה ב-18 מדינות נוספות, וכוללת כעת גם את שני היעדים הנפוצים ביותר עבור ישראלים - יוון וארה"ב. כך, מה-11 באוגוסט החוזרים מארה"ב, יוון, מצרים, איטליה, צרפת, אוקראינה, איסלנד, בולגריה, גרמניה, הולנד, טנזניה, צ'כיה, קובה ומדינות נוספות מאפריקה - יחויבו להיכנס לבידוד.

יצוין כי על פי נתונים שפרסם משרד הבריאות בנוגע לתחלואה של החוזרים מכל מדינה, לא ברור מדוע ארה"ב או מצרים, ששיעור המאומתים בהן נמוך מהממוצע, נכללות ברשימה זו. במקביל, בממשלה ניסו גם להתמודד עם אכיפת הבידוד, נקודת תורפה שנמשכת לאורך המשבר. בנושא זה דנה היום ועדת החוקה כשעל הפרק נבחנת האפשרות לשימוש באפליקציית "הסכמון" לאכיפת בידוד לשבים מחו"ל. הוועדה תדון בהכרזה שאמורה להיכנס לתוקף השבוע לפיה ייעשה ניטור מיקום של מחויב הבידוד על פי הטלפון הסלולרי שלו וגם לפי טלפון קווי (כך במערכת המשודרגת).

עם ההודעה על ההחלטה להרחיב את רשימת המדינות שהשבים מהן יחויבו בבידוד, רבים מהנוסעים שרכשו כרטיסי טיסה מבקשים כעת לבטל את טיסתם. בנוסף, יש להניח שגם לו"ז הטיסות של חברות התעופה יצומצם. ומה באשר להחזר כספי על הטיסות האלה?

מה קורה כשחברת התעופה מבטלת את הטיסה?

משרד הבריאות מגדיר את רמת הסיכון של מדינות בשתי רמות: מדינות שנמצאות באזהרת מסע חמורה, כלומר שכל השבים מהן יחויבו בבידוד, ומדינות שעליהן יש אזהרת מסע מירבית, כך שנאסרה הטיסה אליהן אלא באישור ועדת חריגים בין מדינות אלה נכללות גם טורקיה, קפריסין, בריטניה וגיאורגיה. את הבקשה לטוס למדינה "אסורה" יש להגיש באתר משרד הפנים. כחמישית מכלל הפניות המוגשות מאושרות בממוצע. כאשר מדינה נכנסת לרשימה שאליה הנסיעה אסורה או שחלה חובת בידוד על השבים ממנה ניתנת התראה של מספר ימים - כפי שקורה גם כעת.

אם חברת התעופה מחליטה לבטל טיסה אחרי שהיעד שאליה היא טסה הפך לאדום, עליה להשיב את כספי הטיסה לנוסע. כך, למשל, וירג'ין אטלנטיק שביטלה את טיסותיה בקו ת"א-לונדון. החברה תעדיף כמובן להשאיר את כספי הטיסה למימוש עתידי (ובמקרה של וירג'ין עד לאפריל 2023) אלא שעל פי חוק שירותי תעופה (טיבי) החברה מחויבת להשיב לנוסע את כספו.

מה קורה אם הנוסע מבטל את הכרטיס?

במידה והנוסע הוא שמחליט לא לטוס והטיסה אכן מתקיימת כך שחברת התעופה מבחינתה מספקת את חלקה בהסכם מול הצרכן - האפשרות לקבל החזר כספי נתונה לסוג הכרטיס שנרכש. חברת התעופה "לא אשמה" בהגבלות שמטילות ממשלות והיא יכולה משיקוליה להמשיך להפעיל טיסה גם ליעד אדום - גם משיקול שעדיף לה להפעיל טיסה על פני להשיב לנוסעים את כספם וגם משיקולים של הטסת מטען בבטן המטוס.

אם הנוסע בוחר לבטל את טיסתו, והכרטיס שרכש אינו מאפשר שינוי או ביטול, הוא יאבד את כספו. במידה ורכש כרטיס "גמיש" או כרטיס שמאפשרי שינוי במועד - מה שחברות תעופה רבות מציעות כיום - הוא יוכל לשנות את מועד הטיסה. כך, למשל, בכרטיסי קלאסיק (דירוג מחיר הביניים) של אל על.

לאור חוסר הוודאות שאופף את התקופה האחרונה, ההמלצה היא להזמין שירותים - לרבות טיסות, לינה והשכרת רכב - הניתנים לביטול או לשינוי. במידה ומתאפשר מומלץ לרכוש פוליסת ביטול נסיעה מכל סיבה - כפי שמוכרת ישראייר למזמינים דרכה, למשל. חברות הביטוח שאפשרו לרכוש פוליסת ביטול נסיעה מכל סיבה ובראשן טריפ גרנטי של הפניקס - לא מציעות בשלב זה את רכישת הפוליסה לביטולי טיסה לנוכח המציאות המורכבת והביטולים הרבים. חברת הראל מציעה כיסוי לביטול במקרה של מגפה אולם יש לשים לב כי מדובר בביטול במקרה והנוסע אומת חיובי או שנדרש לבידוד ולא במקרה שהמדינה אליה הוא התעתד לטוס הפכה לאדומה על פי הגדרות משרד הבריאות.

באשר להחזר על ביטול השהות בבית המלון או הזמנה של רכב שכור יש לבדוק מהם תנאי הרכישה. רבים מבתי המלון מציעים כיום, בתוספת מחיר, להזמין חדר שניתן לביטול גם עד ליום ההגעה. במקרים אחרים ההמלצה היא לשאת ולתת מול בתי המלון, גם לאפשרות לשנות את מועד החופשה במידה ולא מתאפשר לבטלה על פי תנאי ההזמנה.