מלכודת הכלבויניק: ניסיון במגוון מקצועות הוא חיסרון

מומחים לעולם העבודה החדש מדברים הרבה על היתרון של התנסות במגוון מקצועות, אבל נראה שהבשורה עוד לא הגיעה למעסיקים • אם אתם רוצים משרה בחברה איכותית, עדיף שתהיו ממוקדים

מלכודת הכלבויניק / אילוסטרציה: Shutterstock
מלכודת הכלבויניק / אילוסטרציה: Shutterstock

אחת האגדות על עולם העבודה החדש מספרת שניסיון במגוון מקצועות ותחומים הוא יתרון בשוק. לכן ההמלצה לעובדים צעירים היא להתנסות בכמה תחומי עיסוק. כך, ייפתחו בפניהם דלתות לארגונים הטובים במשק. 

איני יודעת מי הגדיר את חוקי העולם החדש, אבל עושה רושם שאלה שמדקלמים אותם לא שמו לב שמעסיקים טרם גילו את הבשורה, ודאי לא המעסיקים הטובים, שממשיכים להתעקש על גיוס מומחים. מדוע? כי מומחים בתחומם הם אלה שמצליחים לייצר מוצרים ושירותים איכותיים, ולא בעלי ניסיון דל בהרבה מקצועות.

עב"מ תעסוקתי

מודל ההתנסות המגוונת עשוי לחבל בעתיד הקריירה, ודאי בקריירה של אנשים מוכשרים ועתירי פוטנציאל. ניקח לדוגמה בוגר תואר ראשון במינהל עסקים שמתחיל את הקריירה שלו כאנליסט שיווקי, אבל אחרי שנה וחודשים הוא נזכר שבעולם העבודה החדש ניסיון מגוון הוא יתרון, והוא עוזב חברה טובה לטובת תפקיד תפעולי לא מוגדר בחברת סמי-הייטק. לוקח לו שנה להבין שמדובר בתפקיד אדמיניסטרטיבי שלא הולך לשום מקום והוא מחליט להרחיב את הניסיון המקצועי שלו ועובר לעבוד כאיש מכירות בחברת Ad-Tech, תפקיד שבמהלכו הוא לומד לתואר שני, גם הוא במינהל עסקים. בסוף התואר הוא מגיע למסקנה שמכירות זה לא בשבילו ושהגיע הזמן לנהל, והוא מתחיל לעבוד כמנהל פרויקטים, עוד תפקיד לא מוגדר שהוא ממלא כבר קרוב לשנה.

כעת הוא כבר בן 32, בעל שני תארים במינהל עסקים - בחירה בעייתית כשלעצמה, שהרי בשניהם לומדים פחות או יותר אותו דבר - ועם ניסיון של מקסימום שנה וחצי בארבעה מקצועות שונים, שניים מהם לא ממש מוגדרים. בשלב זה בקריירה שלו כבר לא כל כך חשוב מה הוא רוצה לעשות, כי מבחינת שוק העבודה הוא מיתג את עצמו כעב"מ תעסוקתי ללא עמוד שדרה מקצועי. החברות שיהיו מוכנות להעסיק אותו הן בעיקר חברות קטנות שאין להם כסף להעסיק מומחים ונאלצות להסתפק בכלבויניקים שיעשו קצת מכל דבר.

הזגזוג בין שלל מקצועות פוגע גם בפוטנציאל ההתפתחות ומביא לבזבוז "זמן קריירה" - פרק הזמן הריאלי שבו קריירה יכולה להתפתח טרם הכניסה לשלב הדעיכה, המוגבל בשנים ולא ניתן להארכה. כלומר, הניסיון בכמה מקצועות לא רק פוגע במיצוב המקצועי, הוא גם גוזל את השנים החשובות ביותר לבניין הקריירה, לא מותיר מספיק זמן להתבססות מקצועית, לבניית מומחיות ולמיצוי פוטנציאל הקידום, מה גם שמעסיקים מתעקשים על התאמה בין גיל לדרג ארגוני.

ומה אם יחליט לחזור לתפקיד האנליסט השיווקי ולבנות מומחיות בעולם מקצועי זה? קרוב לוודאי שאיחר את הרכבת. אחרי כמה שנים במקצועות שכולם ממוצבים נמוך מאנליסט שיווקי, הסיכוי שיצליח למצוא עבודה בתחום הוא קלוש - בטח לא כמנהל, תפקיד שהוא מצפה לו אחרי שנים בשוק העבודה.

להידרדר במורד הפירמידה

מתי בטוח יותר לבחון כמה עולמות מקצוע בטרם בונים מומחיות מקצועית? כשעושים זאת בתוך אותה חברה, ובתנאי שהיא מספיק איכותית ומספיק גדולה. זאת מאחר שחברה איכותית ממתגת אתכם גבוה יותר וממזערת את הפגיעה בערך השוק בעקבות הזגזוג, ובעיקר משום שבחברה שבה מכירים אתכם יש סיכוי גבוה יותר שלא תיאלצו להידרדר במורד פירמידת מיצוב המקצועות, ותקבלו הזדמנות לבנות מומחיות במקצועות מקבילים במיצובם.

ואם יש לכם ספק לגבי מחירה של קריירה מרובת מקצועות, שאלו את עצמכם אם הייתם מוכנים לגור בבניין שתוכנן על ידי מי שעסק קצת בעיצוב פנים, קצת בסטיילינג ועוד טיפה בגינון סביבתי. לא? גם מעסיקים לא מוכנים. זיכרו, קריירה זה הפוך ממה שחשבתם.

הכותבת היא מומחית לשוק העבודה