הפסד של 18 מיליון שקל לגזית גלוב ברבעון השני

את הרבעון השני סיימה גזית גלוב עם ירידה של 2.2% בהכנסה התפעולית נטו (NOI) ל-394 מיליון שקל • חיים כצמן: "כל המרכזים בכל הטריטוריות פתוחים ונהנים מתנועת קונים חזקה, עלייה בפדיונות ועלייה בביקוש לשטחים להשכרה"

חיים כצמן, מייסד ומנכ"ל גזית גלוב / צילום: איל יצהר
חיים כצמן, מייסד ומנכ"ל גזית גלוב / צילום: איל יצהר

חברת הנדל"ן המניב גזית גלוב  סיימה את הרבעון השני של 2021 עם הפסד של 18 מיליון שקל לבעלי המניות, לאחר שהציגה רווח נקי לבעלי המניות של 105 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

לדברי החברה, נבע ההפסד ברבעון השני כתוצאה משערוך שלילי של נגזרים פיננסיים בסכום של 44 מיליון שקל. בסיכום ששת החודשים הראשונים של 2021 רשמה גזית גלוב רווח נקי לבעלי המניות של 119 מיליון שקל, וזאת בהשוואה להפסד של 513 מיליון שקל שנרשם בתקופה המקבילה אשתקד.

לגזית גלוב פעילות פרטית בתחום המרכזים המסחריים בישראל, ברזיל וצפון אמריקה, ובמקביל היא שולטת בשתי חברות ציבוריות הפועלות התחום זה ברחבי אירופה - סיטיקון במדינות סקנדינביה ואטריום במדינות מזרח אירופה ובדגש על פולין וצ'כיה.

את הרבעון השני סיימה גזית גלוב עם ירידה קלה של 0.7% בהכנסות מהשכרת מבנים ל-557 מיליון שקל ועם ירידה של 2.2% בהכנסה התפעולית נטו (NOI) ל-394 מיליון שקל. עם זאת, ה-NOI באיחוד יחסי דווקא עלה קלות ב-0.7% ברבעון השני ל-274 מיליון שקל.

עוד מציינת החברה כי ה-NOI מנכסים זהים ירד ברבעון השני בכ-12.5% עקב הסגרים בטריטוריות בהן פועלת הקבוצה. בישראל היו הקניונים פתוחים במהלך כל הרבעון השני השנה, אולם בתי הקולנוע נפתחו לפעילות רק ב-27 במאי.

ברזיל נפתחה לפעילות חלקית ב-18 באפריל ורק בחודש יולי נפתחו הקניונים לפעילות מלאה. ארה"ב פעלה כרגיל במהלך כל הרבעון השני וכך גם המדינות הנורדיות בהן פועלת סיטיקון. אטריום, הפועלת במרכז ומזרח אירופה, חזרה לפעילות מלאה רק במהלך חודש מאי השנה.

עוד עולה מהדוחות הכספיים כי בנוסף להפסד החשבונאי, הציגה החברה ברבעון השני גם FFO נומינלי שלילי (כלומר הפסד תזרימי נקי) של 12 מיליון שקל. לדברי החברה, בנטרול הפרשי הצמדה למדד והפרשי שער של 106 מיליון שקל, ובנטרול פחת והפחתות והתאמות אחרות של 10 מיליון שקל, היא רשמה FFO כלכלי חיובי של 104 מיליון שקל ברבעון השני. 

"רבעון עתיר פעילות" 

חיים כצמן, מייסד ומנכ"ל גזית גלוב, אמר היום |(ד') כי "אנחנו מסכמים רבעון עתיר פעילות כאשר במהלך הרבעון נכסינו יצאו בהדרגה מהסגר המלא ומסגרים חלקיים. כיום כל המרכזים בכל הטריטוריות פתוחים ונהנים מתנועת קונים חזקה, עלייה בפדיונות ועלייה בביקוש לשטחים להשכרה שמתבטאת גם בעליית דמי השכירות בגובה של 5% בגין חוזים חדשים וחידושי חוזים בחברות הפרטיות. בישראל חווינו בחודש יוני עלייה של כ-6.5% בפדיונות שוכרים לעומת חודש יוני 2019.

"לאחרונה, הודענו על התנעת מהלך למיזוגה של חברת הבת (75%) אטריום לתוך גזית גלוב. אנו מאמינים כי המהלך יאפשר גמישות מלאה בקבוצה בכל הקשור לתפעול נכסים, בנייה ופיתוח של נכסים קיימים בעיקר בתחום המגורים להשכרה, לצד הגדלה משמעותית של הסינרגיות בתחום התפעול, המימון ושוק ההון. במקביל, בכוונתנו לפעול להמשך מחזור וטיוב תיק הנכסים של אטריום ולכניסה מאסיבית לתחום הדיור להשכרה במרכז אירופה, לצד הגברת קצב מכירת הנכסים שאינם נכסי ליבה.

עוד ציין כצמן כי "אנו ממשיכים ליישם את האסטרטגיה שלנו למימוש נכסים שהשבחתם הסתיימה, גזית Horizons, חברת הבת האמריקאית הפרטית שלנו השלימה לאחרונה הסכם מימון משמעותי על הנכס שלה במנהטן בסך של 134.4 מיליון דולר. הסכם זה מחזיר את כל ההשקעה שלנו בנכס ובתוספת של כ-34 מיליון דולר במזומן תוך שמירת בעלות מלאה עליו.

"אנו משקיעים בהגדלת רכיב הנדל"ן למגורים להשכרה וברבעון זה השלמנו רכישת בניין בן 262 דירות בבריקל, מיאמי, פלורידה תמורת 102 מיליון דולר. אנו ממשיכים לבחון הזדמנויות לכניסה לתחום המגורים להשכרה גם בישראל, כמו גם באמצעות החברות האירופאיות שלנו.

"אחרי שהשלמנו הנפקת אג"ח בברזיל, אנו בעיצומו של התהליך להנפקת ה-FII שלנו בברזיל (מרבית הפעילות בברזיל שרוכזה תחת קרן השקעות) ומצפים להשלים את המהלך ברבעון הקרוב. אנו ממשיכים לפעול להורדת המינוף שלנו ומאמינים כי יישום נכון של האסטרטגיה שלנו תוביל אותנו להשגת יעדי המינוף שלנו".

גזית גלוב נסחרת כיום בבורסה לפי שווי של 3.5 מיליארד שקל, לאחר שמנייתה טיפסה ב-12% מתחילת 2021. נכון לסוף יוני, מסתכם ההון העצמי של החברה (המיוחס לבעלי המניות) ב-5.85 מיליארד שקל.

לדברי החברה, שיעור המינוף המאוחד שלה עמד בסוף יוני על 51.9% ואילו שיעור המינוף סולו מורחב עמד באותו המועד על 61.9%. במהלך הרבעון השלימה החברה את העסקה למכירת הנכס האחרון שהחזיקה בגרמניה תמורת 87 מיליון אירו (342 מיליון שקל), בדומה לשווי הנכס בספרי החברה.

מכירת הנכס התבצעה במסגרת תוכנית אסטרטגית למימוש נכסים שאינם נכסי ליבה בשווי של כ-1 מיליארד שקל, אשר מטרתה, בין היתר, לחזק את מבנה ההון ולהגדיל את יתרות הנזילות של החברה. עד כה מימשה החברה נכסים בסך של כ-1.1 מיליארד שקל, בדומה לשוויים בספרי החברה.