חודש יולי במלונות: אילת ממשיכה ליהנות מתיירי הפנים, ירושלים הרבה פחות

התפוסה הארצית הממוצעת בבתי המלון הסתכמה ב-60% עם שונות בולטת לאזורים הנשענים על תיירי הפנים, ובראשם אילת שנהנתה מ-87% תפוסה • מנגד, בירושלים נרשמה תפוסה של 38%; ובת"א חל שיפור יחסי כשמלונות העיר הגיעו לתפוסה ממוצעת של 50%

בתי המלון באילת ממשיכים ליהנות מתיירי הפנים / צילום: שלומי יוסף
בתי המלון באילת ממשיכים ליהנות מתיירי הפנים / צילום: שלומי יוסף

חודש יולי 2021 במלונות בישראל: אילת ממשיכה ליהנות מתיירי הפנים, ירושלים הרבה פחות. חודש יולי הסתכם ב-2.1 מיליון לינות במלונות, 94% מהם של ישראלים והשאר של התיירים המועטים שקיבלו היתר להיכנס לישראל (בקבוצות או באישור מיוחד).

התפוסה הארצית הממוצעת הסתכמה ב-60% עם שונות בולטת לאזורים הנשענים על תיירי הפנים, ובראשם אילת שנהנתה מ-87% תפוסה. בים המלח נרשמה תפוסה ממוצעת של 71%. 

לעומת היעדים הללו, בירושלים למשל נרשמה תפוסה של 38%; ובתל אביב חל שיפור יחסי כשמלונות העיר הגיעו לתפוסה ממוצעת של 50%. במלונות חיפה נרשמה תפוסה של 58%, בדומה למלונות טבריה ונתניה (60%). מלונות נצרת - עיר שנשענת כמעט לחלוטין על תיירי החוץ שאינם - הגיעו לתפוסה ממוצעת של 24% בלבד.

נתוני הלינה שמפרסמת התאחדות המלונות מלמדים כי אילת שומרת על מספר הלינות שלה בהשוואה לקיץ 2019 (טרום משבר הקורונה) בזכות התיירים הישראלים שפוקדים את העיר: כ-800 אלף לינות נרשמו באילת ביולי האחרון, בדומה ל-2019. גם שיעור התפוסה הממוצע נשמר.

אילת מונה כ-11 אלף חדרים - מספר דומה לזה שמונה ירושלים בבתי המלון שבה, אלא שבבירה לא מצליחים להתאושש בלי התיירות הנכנסת: ביולי נרשמו בירושלים כ-186 אלף לינות, פחות מחצי לעומת 2019. בתל אביב פזורים כ-9,000 חדרים בהם נרשמו כ-225 אלף לינות, ירידה של 37% לעומת 2019. התפוסה עמדה על כ-50%. מלונות תל אביב מתמלאים בעיקר בסופי שבוע ופחות באמצע השבוע.

מנתוני ינואר-יולי לשנת 2021 (במצטבר) עולה כי מספר הלינות בבתי המלון הסתכם בכ-7.3 מיליון לינות, מהם כ-7 מיליון לינות ישראלים (96%), לעומת 14.7 מיליון לינות בתקופה המקבילה ב-2019 (ירידה של כ-50%), מהם כ-7.6 מיליון לינות ישראלים (ירידה של 8%). תפוסת החדרים הארצית הממוצעת הסתכמה בכ-31% בלבד, לעומת 69% בתקופה המקבילה ב-2019. 

אילת מגבירה אכיפה

נזכיר כי בחודש יולי בוטלו התו הסגול והתו הירוק, והמלונות עבדו ללא מגבלות. בעיריית אילת הביעו מכך דאגה וביקשו להחזיר את מודל "האיים הירוקים" שיאפשר בקרה על הנכנסים לעיר באמצעות תעודת מתחסן או בדיקות.

השבוע התו הירוק נכנס לתוקף מחדש, וילדים מתחת לגיל 12 נדרשים להציג בדיקות קורונה שליליות כדי להיכנס לנפוש בבתי מלון - בדיקת PCR התקפה ל-72 שעות או בדיקת אנטיגן התקפה ל-24 שעות.

עם זאת, בעיריית אילת הוחלט להגביר את האכיפה בכניסה לעיר לאור נתוני התחלואה, ולאחר שנחצה רף ה-500 חולים באילת, בזמן שהעיר מארחת מאות אלפי נופשים. הגברת הפיקוח ביוזמת ראש העיר אלי לנקרי נעשית עד לתיקון חקיקה שיאפשר יישום מתווה "האי הירוק". האכיפה תיעשה באמצעות מערך בדיקות אקראיות לכל הבאים בשערי העיר, במטרה לאתר מפרי בידוד וחולים מאומתים. אכיפה תיעשה גם מכיוון גבול טאבה כאשר הבאים מסיני נדרשים על-פי התקנות להיכנס לבידוד ועל כן אינם מורשים להשתמש בתחבורה ציבורית (אוטובוסים/טיסות). מנתוני עיריית אילת עולה כי מתחילת אוגוסט ניתנו כ-1,000 קנסות, 80% מהם לנופשים שלא יישמו את ההנחיות.

מהתאחדות המלונות נמסר: "למרות נתוני הקיץ המעודדים בעיקר באזורים שהיו מאז ומעולם מוטי תיירות פנים, צפויים קשיים רבים למלונות בערים מוטות תיירות החוץ. זאת לאור צניחה צפויה בתפוסות ועל רקע אי-הוודאות באשר למדיניות כניסת תיירים לישראל. התקופה של אחרי הקיץ ואחרי החגים תחייב כ-270 מלונות לבחון את אופן ואופי הפעילות שלהם, בהנחה שיימשכו המגבלות החמורות על כניסת תיירים".