התחסנתם בחיסון השלישי? אלו המקומות אליהם תוכלו לטוס ולחזור בלי בידוד

לא מן הנמנע כי העתירות שהוגשו לבג"ץ דחפו את משרד הבריאות לקבל החלטה על הפטור מבידוד לחוזרים מחו"ל שקיבלו את מנת החיסון השלישית • כך או כך, ענף התיירות והתעופה הגיב מיידית - ונוספו מאות טיסות ללו"ז שחזר לפרוח • אז לאן יכולים יותר מ-2 מיליון המחוסנים במנה שלישית לטוס מבלי לחזור לבידוד?

שדה תעופה בן גוריון / צילום: מיכל רז חיימוביץ
שדה תעופה בן גוריון / צילום: מיכל רז חיימוביץ

עוד לפני שבג"ץ הספיק לדון בעתירות שטענו לאי-מידתיות בכל הנוגע למדיניות של משרד הבריאות שקבעה בידוד לכל החוזרים מחו"ל, בין אם מחוסנים או לא, הטיל אמש (א') משרד הבריאות פצצה בדמות הפטור מבידוד לחוזרים מחו"ל שקיבלו את מנת החיסון השלישית, ולמחוסנים בשתי מנות שעוד לא חלפה חצי שנה מאז קיבלו את המנה השנייה, וזאת בשובם ממדינות כתומות (מרבית מדינות העולם) מ-3 בספטמבר.

לא מן הנמנע שהעתירות שהוגשו ואשר אמורות לעלות לדיון השבוע - דחפו את משרד הבריאות לקבל את ההחלטה בתזמון הזה. כך או כך, ענף התיירות והתעופה הגיב מיידית - העוסקים בתחום מספרים על התעניינות רבה בחופשות כבר לחגי תשרי, חברות התעופה הגיבו מהר והוסיפו מאות טיסות ללו"ז שחזר לפרוח.

לאן יכולים יותר מ-2 מיליון המחוסנים במנה שלישית לטוס מבלי לחזור לבידוד?

כמעט לכל מקום. בסיווג המדינות של משרד הבריאות קיימת חלוקה לשלושה צבעים: בצבע הצהוב מוגדרות מדינות ברמת סיכון נמוכה שהחוזרים מהן - מחוסנים ומחלימים - לא נדרשים לבידוד כבר כעת. ברשימה זו נמצאות (מ-31 באוגוסט) הונגריה, פולין, סלובקיה, צ׳כיה (לצד מדינות שנמצאות ברשימה ואינן מכניסות ישראלים כלל כמו סינגפור, סין או ניו זילנד).

הרשימה האדומה שמוגדרת כמדינות בסיכון מרבי כוללת כעת ארבע מדינות: בולגריה, ברזיל, מקסיקו וטורקיה שהטיסה אליהן אסורה אלא באישור של ועדת חריגים והחוזרים ממנה, גם אם מחוסנים נדרשים לבידוד. רשימה זו צומצמה בעדכון האחרון.

בכל עדכון של משרד הבריאות, המתרחש מדי שבועיים לערך, ממתינות חברות התעופה עם האצבע על הדופק ומסיטות בהתאם את לוח הטיסות במהרה. כך למשל עד כה אוסטריה נכללה ברשימה הצהובה ובהתאם אלפים טסו אליה וחברות התעופה שיבצו טיסות בלו"ז לווינה. יחד עם מולדובה אוסטריה כבר יצאה מהרשימה הצהובה אליה נכנסה פולין: הטיסות, הותאמו על פי החלטות משרד הבריאות ובמקום טיסות לאוסטריה, הלוח התמלא בטיסות לפולין.

אלא שכעת האלטרנטיבות גדלו מאוד, ולוח הטיסות חזר להיות מגוון ועשיר: הלהיט הצפוי לחגים, איי יוון, כבר זוכה לעשרות טיסות ליעדים שונים ביוון שהוסיפו אל על, ישראייר וארקיע. ולאן עוד? יעדי אירופה הקלאסית כמו ברצלונה, אמסטרדם, פראג, בודפשט, רומא, ליסבון ועוד - לכל אלה התווספו טיסות שהחברות מצפות למכור בימים הקרובים. טיסות התווספו גם למרקש ולדובאי. אל על אף תגברה את הלו"ז שלה לארה"ב - יעד משמעותי כתמיד בלוח הטיסות הן עבור נופש והן עבור ביקורי משפחה. גם היוצאים לסיני יוכלו לעשות זאת מבלי להידרש לבידוד בחזור (בהנחה שהם מחוסנים במנה השלישית).

כדי להספיק למכור כמה שיותר כרטיסים, החברות יצאו במבצעים חרף החגים כאשר חבילות נופש כבר מורכבות למי שחפץ בדיל המשלב מלון. המחירים יעלו ככל שתימשך ההתעניינות בהזמנה של טיסות, כפי שקורה מאז הודעת משרד הבריאות אמש.

ועדיין, ההמלצה היא להתנהל במסגרת אי-הוודאות ולהביא בחשבון אופציה של שינויים במדיניות - ולא רק מכיוון ישראל. משרד הבריאות אמנם יצא במדיניות מקלה (מאוד) ביחס לזו שננקטה בימים האחרונים, אלא שבינתיים ישראל מוגדרת כמדינה בסיכון על ידי המדינות השונות דוגמת גרמניה.

אתמול פרסמנו כי האיחוד האירופי שוקל להגדיר את ישראל כמדינה בסיכון, יחד עם ארה"ב ומדינות נוספות. המשמעות, כפי שפרסם אסף אוני, היא שלא יחול איסור על כניסת תיירים אלא בעיקר הגבלות למי שאינו מחוסן. כך או כך, כל מדינה רשאית להחליט אם לאמץ או ההחלטות או לא. יוון למשל, המשוועת לתיירים, לא צפויה לקבוע איסור על כניסת תיירים מישראל לשטחה. התיירנים במדינת האיים מחכים לנוסעים הישראלים שיעזרו להם להתאושש מהשנה הקשה שעברו.

זאת ועוד, מדיניות משרד הבריאות כפי שראינו עשויה להשתנות, ועל כן יש לשקול רכישה של ביטוח ביטול נסיעות או כרטיסים הניתנים לביטול או לשינוי וכך גם באשר לאופציית הלינה. בנוסף נזכיר לבדוק מה מצב התחלואה במדינה אליה אתם שוקלים לטוס, ומהן המגבלות שחלות על פי החלטת הממשלה המקומית. ביטוח נסיעות הוא חלק בלתי נפרד מעסקת החופשה וכיסוי נפרד לתחלואת קורונה מומלץ להוסיף לכל צרה שלא תבוא.

לסיום, נחדד כי החוזרים לישראל, גם מחוסנים, יידרשו לעשות בדיקת קורונה (pcr) במדינה ממנה הם ממריאים בטווח של 72 שעות לפני החזרה לישראל. בדיקה נוספת יעשו כל הנוסעים לאחר הנחיתה בנתב"ג. כל הנוסעים יידרשו לבידוד של 24 שעות או עד לקבלת תוצאות הבדיקה שנעשתה בנתב"ג, המחוסנים במנה שלישית כאמור - יהיו חופשיים לאחר קבלת התוצאה ולא יידרשו להמשיך לבידוד. ילדים שמתלווים להוריהם ואינם מחוסנים - יידרשו לבידוד כמו שאר הנוסעים שלא עומדים בהגדרות של משרד הבריאות. משך הבידוד באופן רשמי הוא 14 ימים כאשר ניתן לקצר ל-7 ימים בביצוע של בדיקת קורונה ביום השביעי לבידוד.