טיסות | שאלות ותשובות

מהביטוח ועד לבדיקה בדרך חזרה: דברים שכדאי לכם לשים לב אליהם לפני הטיסה

אי הוודאות תופסת יותר ויותר מקום בחיים שלנו מאז שפרצה מגפת הקורנה, ועל אחת כמה וכמה בכל מה שנוגע לטיסות • החיסון השלישי אומנם פתח לרבים את האפשרות לחזור ולטוס לחו"ל, אך בדרך לטיסה יש עדיין קשיים רבים • אם אתם עדיין רוצים לטוס בחגים, גלובס עוזר לכם לעשות סדר במה נדרש לשם כך

נתב''ג / צילום: יוסי זמיר
נתב''ג / צילום: יוסי זמיר

כבר למדנו שבכל הנוגע לנסיעות, חופשות והנאות - אי הוודאות היא המציאות החדשה. מדינות משנות את מדיניות הכניסה אליהן מהיום למחר (פורטוגל למשל) והן משיתות תנאים חדשים לכניסת תיירים, לעתים גם ממחוסנים שיידרשו להציג בדיקות קורונה (איטליה נניח) או אפילו יידרשו בידוד עם הגיעם (הולנד למשל).

ה"סוכריה" החדשה למחוסנים במנה השלישית בתזמון של חגי תשרי הובילה רבים שכבר ויתרו על רעיון החופשה לחשב מסלול מחדש. הילדים (הלא מחוסנים) ידרשו אמנם לבידוד עם שובם לישראל אבל ההורים (המחוסנים במנה שלישית או בשתי מנות חיסון בטווח של עד חצי שנה מהמנה השנייה) - פטורים מבידוד בשובם ממרבית מדינות העולם.

ההודעה הדרמטית הזו הגיע מאותו משרד, הבריאות כמובן, שזמן קצר קודם לכן סגר את אופציית הנסיעה לחו"ל כשקבע בידוד גם למחוסנים השבים מרוב המדינות. האיומים לבג"ץ עשו כנראה את שלהם ונכון לעכשיו (המציאות משתנה כל רגע, כבר אמרנו) ליותר מ-2.5 מיליון שכבר מחוסנים בשלישית - הוסר חסם משמעותי בדילמה האם לנסוע לחו"ל או לא. מה צריך לדעת לפני תכנון החופשה? גלובס עושה סדר.

האם עדיין יש משמעות לסיווג המדינות של משרד הבריאות?
כן. משרד הבריאות מסווג את מדינות העולם על פי רמת התחלואה ומידת האזהרה לנסיעה אליהן. הרשימה משתנה מדי שבועיים: הרשימה הצהובה מוגדרת כמדינות בסיכון נמוך והמדינות שרלוונטיות בה לנסיעות של ישראלים (ניו זילנד למשל פחות, למרות שהיא נכללת ברשימה) כוללת את צ'כיה, פולין, סלובקיה ובחריין. מי שמחוסן במנה שלישית - פטור מבידוד בשובו ממדינות אלה.

דירוג הביניים הוא של מדינות כתומות למדינות שמוגדרות בסיכון. בדירוג זה אין רשימה היות שבו נכללות מרבית מדינות העולם. המחוסנים בשלישית פטורים מבידוד בשובם ממדינות אלה.

במדינות האדומות שרמת האזהרה לנוסעים אליהן מוגדרת בסיכון מרבי נכללות יום ארבע מדינות: בולגריה, טורקיה, ברזיל ומקסיקו. המשמעות: לא ניתן לטוס למדינות אלה מבלי לקבל אישור מוועדת חריגים וזאת בלי קשר לרמת ההתחסנות. מי שקיבל אישור לטוס וחוזר ממדינות אלה מחויב בבידוד.

מי שאינו מחוסן נדרש לבידוד בשובו מכל מדינה.

מה משך הבידוד הדרוש ?
חשוב לחדד: כל הנוחתים, מכל המדינות וכולל מחוסנים בשלישית - נדרשים להיכנס לבידוד של 24 שעות או עד לקבלת תוצאות הבדיקה שעשו לאחר הנחיתה בנתב"ג. בדיקה זו היא חובה לכולם, גם למחוסנים הטריים. מי שנדרש להמשיך לבידוד מלא יכול לקצר את משך הבידוד הרשמי, 14 ימים, ל-7 ימים אם יעשה בדיקת קורונה ביום השביעי לבידוד. תוצאה שלילית פוטרת את המבודדים מהמשך השהות בבידוד באופן אוטומטי.

נזכיר כי מפרי בידוד חשופים לקנס של 5,000 שקל. נציין כי מי שקיבל חיסון במדינה אחרת נדרש לבידוד עם בואו ארצה היות שמדינת ישראל, נכון לעכשיו לא מכירה בתעודות מתחסן של מדינות אחרות. תיירים מחוסנים מארה"ב למשל, יידרשו לבצע בדיקה סרולוגית באופן עצמאי (בתשלום) ועל בסיס ממצאיה יוכלו להשתחרר מבידוד.

אילו טפסים צריך לקראת הטיסה ולקראת החזרה ?
נוסע מעל גיל 16 מחויב למלא טופס נוסע יוצא מישראל ובו הוא מצהיר כי אינו נוסע למדינה "אסורה". לפני החזרה לישראל יש למלא טופס נוסע נכנס באתר משרד הבריאות ולהציג אותו בשדה התעופה לפני ההמראה. יש מדינות שדורשות מילוי טופס המהווה הצהרה בריאותית לפני הכניסה אליהן, דוגמת יוון - שיטוט באתר משרד הבריאות או התיירות של אותה מדינה יפנה אתכם לטופס המיועד.

מתי צריך לבצע בדיקות קורונה ואיפה ניתן לעשות אותן?
בדיקות לפני הטיסה מישראל יש לבצע בהתאם לדרישות של מדינת היעד. יש לשים לב שהדרישות משתנות לעיתים כך שמומלץ לבדוק מראש מהי הדרישה העדכנית (רשימה עדכנית מופיעה באתר טיסות סודיות). בין המדינות שדורשות מישראלים בדיקות קורונה לפני הכניסה אליהן נמצאות למשל ארה"ב ואיטליה ומדינות שנכון לעכשיו לא דורשות מישראלים מחוסנים בדיקות קורונה כוללות את יוון וקפריסין.

אלא שלאור הודעת מועצת האיחוד האירופי כי ישראל (יחד עם ארה"ב) מוגדרת כמדינה בסיכון לתחלואה, מדינות אירופאיות שינו לאחרונה את תנאי הכניסה כשחלקן לא מתירות כניסה למי שאינו מחוסן או שהן מחייבות את הלא מחוסנים בבידוד עם הכניסה למדינה (דוגמת רומניה).

הולנד לדוגמה מתירה כניסה למחוסנים בלבד, שידרשו לבצע בדיקות קורונה וגם להיכנס לבידוד של 10 ימים. פורטוגל החליטה לאסור כניסת ישראלים וכמוה שבדיה. בשורה התחתונה: יש לבדוק מראש האם המדינה אליה אתם מתכוונים לטוס דורשת בדיקות קורונה - לרוב הדרישה תהיה לבדיקת PCR.

השוק, בתחום של בדיקות לטסים לחו"ל התעורר עם כניסה של שחקנים רבים ועם ההחלטה שבדיקה זו לא ניתן לבצע בקופות החולים שלא יספקו אישור באנגלית שנדרש להציג עם ההגעה לחו"ל.

בדיקות ניתן לבצע היום בנתב"ג (40 שקל לבדיקה רגילה שאליה אין הרבה תורים ו-121 שקל לבדיקה מהירה המספקת תוצאות עד ארבע שעות מביצוע הבדיקה), בחלק מסניפי ביקורופא ובתחנות סונול (99 שקל), בחלק מסניפי BE (99-139 שקל), סניפי סופר פארם (89-119 שקל), וסניפי מד"א (135 שקל). בתקופת החגים יש לזכור כי חלק מנקודות הבדיקה לא פועלות (דוגמת רשתות הפארם) וכי בחלק מהמקרים (נתב"ג) יש לקבוע תור מראש.

בדיקות קורונה לפני החזרה לישראל: כל הנכנסים לישראל, כולל מחוסנים ומחלימים, נדרשים לבצע בדיקת PCR (ולא אנטיגן) במדינה ממנה הם ממריאים בנסיעה שבמסגרתה שהו יותר מ-72 שעות בחו"ל.

יש לאתר בכל מדינה נקודות לביצוע בדיקה (והן רבות) ויש לקחת את מקדם הזמן בחשבון עד לקבלת התשובה ושלא יחרוג מ-72 שעות ממועד הטיסה. ההמלצה היא לחפש את הנקודה הקרובה (ורצוי הזולה) אליכם - המחיר לבדיקה עשוי לנוע בין 40 אירו ל-80 אירו באירופה למשל (כדאי גם להכניס לתחשיב הנסיעה) ואף להיות בחינם, לדוגמה בווינה, אוסטריה. בדיקה נוספת מבצעים כל הנוחתים בנתב"ג. מומלץ להזמין את הבדיקה בנתב"ג מראש וגם לחסוך בעלותה: במקום 100 שקל בתשלום במקום, המחיר למזמינים מראש הוא 80 שקל.

איזה ביטוח נסיעות צריך לעשות?
חלק מהמדינות דורשות לראות פוליסת ביטוח מהנוסעים הנוחתים, ובלי קשר לדרישה זו ההמלצה היא לרכוש פוליסת ביטוח המותאמת לנסיעות לחו"ל, כולל כיסוי במקרה של הידבקות בקורונה בעת השהות בחו"ל.

כיסוי זה מעניק החזר הוצאות במקרה שנדרשתם להישאר ביעד אם אומתם לקורונה או שמי שמלווה אליכם אובחן חיובי. כיסוי מיוחד לקורונה ייקר את הפוליסה אבל הוא מחויב המציאות.

כדאי לזכור כי יש מדינות שידרשו מהמאומתים להיכנס לבידוד במלונית, וכי הטיסה חזרה לישראל תתאפשר רק לאחר קבלת ממצא שלילי בבדיקה - לעתים, עבור מאומתים לקורונה שהחלימו ממשיכה להתקבל תוצאה חיובית לבדיקה גם שבועות לאחר מכן - במקרים כאלה ניתן לפנות לוועדת חריגים ולבקש אישור לטוס בגיבוי המלצה מרופא.

בנוסף, מומלץ לבטח את הכרטיסים שנרכשו גם בפוליסת ביטול מכל סיבה. פוליסה זו ניתן לבצע בטווח של 7 ימים ממועד ההזמנה ובלבד שמדובר ב-14 ימים לפחות עד למועד החופשה. חברות הביטוח לא מציעות את הפוליסה שכנראה לא כדאית להם בימי אי הוודאות אבל חלק מסוכנויות הנסיעות וחברות התעופה (אשת טורס וישראייר למשל) מאפשרות לרכוש ביטוח לביטול בעלות של כ-20-30 דולר לנוסע. במסגרת זו נמליץ להעדיף לרכוש את כל רכיבי החופשה כברי ביטול, לכל צרה שלא תהיה.