הסכם גג ראשון בחברה הערבית: 15 אלף יח"ד ייתווספו לאום אל-פחם

עלות ההסכם מוערכת בכ-800 מיליון שקל • יחידות הדיור החדשות יתווספו לעיר בשבעה מתחמים, על קרקעות מדינה וקרקעות פרטיות

אום אל פחם / צילום: Shutterstock, Moataz Egbaria
אום אל פחם / צילום: Shutterstock, Moataz Egbaria

היום (ב') צפוי להיחתם הסכם גג היסטורי באום אל-פחם שעלותו עשויה להגיע ל-800 מיליון שקל. מדובר בהסכם הגג הראשון בעיר ערבית.

על פי הנתונים שנמסרו מרשות מקרקעי ישראל (רמ"י), במסגרת הסכם הגג יתווספו לעיר כ-15 אלף יחידות דיור בשנים הקרובות, בשבעה מתחמים, על קרקעות מדינה וקרקעות פרטיות.

עוד על פי ההסכם, כ-5,300 יח"ד ישווקו על קרקעות מדינה, והיתר על קרקע פרטית. על פי הודעת רמ"י, "הבנייה המתוכננת בעיר תתבצע בשבעה מתחמים בהם: עראק אל שבאב (תמ"ל/1030) שבו יוקמו כ-5,311 יח"ד, מהן 2,554 יח"ד בקרקעות מדינה; עין ג'ראר (תמ"ל/1077) שבו יוקמו כ 4,122 יח"ד, מתוכן כ 1,009 יח"ד בקרקעות מדינה; תוכנית צפון מזרח (מתחם 12) שבה יוקמו כ 6,000 יח"ד, מתוכן 1,330 יח"ד בקרקעות מדינה; ומתחמים נוספים במרכז העיר".

"תוספת ההשקעה בתשתיות העל תהיה בהיקף כולל של כ-800 מיליון שקל. יחד עם אישור הסכם הגג אושר קדם מימון על סך 35 מיליון שקל לתכנון וביצוע תשתיות על מכוח ההסכם", נכתב בהודעת רמ"י.

בכל הקשור לתשתיות העל יבוצעו כבישי גישה, לרבות השתתפות במימון גשר מעל כביש 65, הרחבת דרכי גישה וכבישים מאספים בהיקף של כ-112 מיליון שקל, פתרונות ניקוז, כביש מחבר הכולל מסלול אופניים, הקמת כביש וטיילת צפונית לדרך 6535, השקעות בשצ"פ עירוני בכיכר העיר ושצ"פ בשכונת אלדהר, פינוי פסולת והקמת קיר אקוסטי.

ראש עיריית אום אל-פחם ד"ר סמיר מחאמיד קשר לאחרונה בראיון לגלובס בין מצוקת הדיור בחברה הערבית לבין מגפת האלימות. לדבריו, "אם אנחנו מדברים על אלימות, אז לא פעם מדובר בריבים בין קרובי משפחה, אחים או בני דודים, שרבים על קרקע למגורים. אם נוכל להציע לצעירים שלנו דירות, וגם את האפשרות לקבל משכנתאות - שכרגע לא ניתן לקבל, זה יהיה קרש קפיצה וייתן תקווה, אופק. זה ייתן ביטחון אישי ויוריד את רמת האלימות".