"משבר הקורונה רק הוביל לעלייה במספר רוכשי הדירות ומי שמבקשים משכנתה באזור שדרות"

רותם אזולאי, בעל רותם משכנתאות, תושב שדרות • "באזור שלנו מגיעים עם הון עצמי נמוך יותר ואז לוקחים משכנתה גדולה יותר" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

רותם אזולאי, יועץ משכנתאות / צילום: ליז אביטן
רותם אזולאי, יועץ משכנתאות / צילום: ליז אביטן

את בועת הנדל"ן בשדרות והאזור לא מצליחים לחדור קסאמים וגם לא מגפת הקורונה המתמשכת, משפרי הדיור מצאו את עצמם קונים וילות ומוכרים את הדירה בקומה השלישית בבניין וצעירים מגיעים בדחיפת ההורים לקנות דירה ראשונה במחיר מוזל. לפני ארבע שנים פתח רותם אזולאי משדרות עסק לייעוץ משכנתאות "רותם משכנתאות" ומספר הלקוחות שלו עולה בהתמדה לצד עליית מחירי הדיור.

"אני מלווה לקוחות מתהליך קבלת ההחלטה של קניית הנכס, בניית תקציב, יכולות עמידה בהחזר החודשי והמטרה היא לבנות להם את המשכנתה הכי נכונה וזולה להם. אם לפני ארבע שנים רק 25 אחוזים מרוכשי הדירות היו נעזרים ביועץ בתהליך, היום עושים זאת למעלה מ-50%. אנשים לא מבינים את המושגים 'ריבית קבועה', 'משתנה' ולכן הם באים למומחה בתחום והיעד שלי הוא שהם יצליחו לעמוד בכל חודש בתשלום המשכנתה שנקבע להם", הוא אומר.

"התפקיד שלי חוץ מלתת ללקוחות את התנאים הכי טובים, זה למנוע מהם להיכנס לעסקה שהיא גדולה עליהם. אם מגיעים אליי לפני חתימת חוזה ואני מנתח את הנתונים שלהם אני יכול לייעץ לקחת דירה קטנה יותר או לבנות וילה צנועה יותר. הרבה מההחלטות שלנו הן לא כלכליות הן חברתיות כמו רכבים ובגדים, ובדירות מדובר בסכומים הרבה יותר גדולים עם השפעה רחבה יותר. בקורונה אנשים גילו פתאום שמקום העבודה שלהם לא יציב וההכנסה לא בטוחה".

המחירים עולים והלקוחות עדיין רוכשים?
"המחירים עולים בכל הארץ ובפריפריה מרגישים את זה. כי מגיעים לפה דיירים חדשים מהמרכז שלא יכלו לקנות דירה ופה באזור הם יכולים לקנות דירות זולות יותר". אחת התוכניות שמביאה לשדרות והאזור רוכשים בהמוניהם היא "מחיר למשתכן". לדברי אזולאי "מחיר למשתכן שינתה את העיר. נבנו שכונות חדשות של אלפי יחידות דיור והגיעה אוכלוסייה שלא הייתה באה לפה לכתחילה - הרבה לקוחות שלי מאשדוד, רחובות, ראשון שמגיעים לפה - רואים דירה ב-700 אלף שקלים ומקבלים מענק של 60 אלף מהמדינה, מתלבטים אם להשקיע ובסוף נשארים בגלל הטבות המס והחינוך בעיר שהוא בסדר".

והמצב הביטחוני?
"שני המבצעים האחרונים רק גרמו לזה שיותר ויותר ערים נכנסו ללופ של הירי הרקטי, אז כבר לא נורא לגור בשדרות או אשקלון כי כשיש התחממות כולם כבר בפנים. וכאן אפשר לקנות דירה במאתיים אלף שקלים פחות מאשדוד או באר שבע. ככה כל פעם שיש מבצע אנשים רואים שאחרי שבוע שבועיים המצב חוזר לקדמותו והרוכשים לא משנים את החלטתם".

עליית המחירים באזור הדרום באה לידי ביטוי בכך שדירה שעלתה 400 אלף שקלים לפני עשור נמכרת היום ב750 אלף שקלים, וילות במיליון הכפילו את מחירן. והמשכנתה - קפצה בהתאם. "אנשים לוקחים משכנתאות מאוד מאוד גדולות. לפני 6 שנים משכנתה ממוצעת עמדה על 600 אלף שקלים והיום זה מגיע למיליון. באזור שלנו מגיעים עם הון עצמי נמוך יותר ואז לוקחים משכנתה גדולה יותר".

איך הקורונה השפיעה?
"הקורונה רק הובילה לעלייה במספר רוכשי הדירות ומי שמבקשים משכנתה. אחרי שעברנו חודשיים שלושה של חוסר ודאות בתחילת המגפה התרחשה עלייה חדה בהיקף המשכנתאות כי הריביות נמוכות עכשיו. סיבה נוספת היא שהקורונה והזמן שבילו בבית גרם לאנשים לרצות לשדרג אותו, לרצות דירה עם גינה. יש גם אוכלוסייה שלא נפגעה בקורונה בעיקר עובדי מדינה והייטק שניצלו את ההזדמנות לקנות דירה נוספת כי אנשים שנקלעו לקשיים רצו למכור את הדירה שלהם".

ממוצע הגילאים של המתייעצים?

"מגיעים בני 40-50 שרוצים לשדרג ולעבור מבניין לדירות פרטיות, זה 'המרדף אחרי הגינה' ממש. מחיר למשתכן הביא אוכלוסייה צעירה בני 23-24 עם עזרת הורים לקנות דירה. בשבוע שעבר הגיע אליי הלקוח הכי צעיר - יליד שנת 2000. פעם ראשונה שאני פוגש לקוח שנולד בתחילת המילניום".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il