הפד: בנקים יצטרכו הכוונה רגולטורית בנוגע לניהול סיכוני האקלים

"לשינוי האקלים עשויות להיות השלכות מעמיקות" על הפעילות הכלכלית, אומרת חברת מועצת הנגידים של הפד, לאל בריינרד

זיהום אויר ת''א / צילום: איל יצהר
זיהום אויר ת''א / צילום: איל יצהר

פקידה בכירה בפדרל ריזרב אמרה שרגולטורים פיננסיים צריכים להכווין את הבנקים הגדולים ביותר בארה"ב לנקיטת צעדים לניהול סיכוני שינוי האקלים כחלק ממאמץ נרחב יותר לפקח על סכנות עתידיות שהמערכת הפיננסית עשויה להיאלץ להתמודד עמה.

חברת מועצת הנגידים של הפד, לאל בריינרד, סיפקה פרטים על הדרך בה הבנק המרכזי בארה"ב מתכנן להרחיב את הערכתו לגבי האיומים הגוברים של אירועים הקשורים לאקלים, כולל אסונות טבע ושריפות חורש, שעשויים לגרום זעזועים לא צפויים לכלכלה ולשווקים.

"בסופו של דבר, אני צופה שזה יעזור אם ניתן הכוונה פיקוחית למוסדות הבנקאות הגדולים במאמצים למדוד כהלכה, לפקח ולנהל סיכונים ממשיים הקשורים לשינוי האקלים", אמרה בכנס מקוון ביום חמישי על פיקוח על הבנקים שנערך בחסות הפדרל ריזרב של בוסטון.

דבריה של בריינרד ראויים לציון בין היתר בגלל שהיא נתפשת כמועמדת אפשרית להיות סגנית ראש הפדרל ריזרב בנושא פיקוח על הבנקים, ולרשת את התפקיד מרנדל קוורלס, שמסיים את תפקידו בשבוע הבא. בריינרד היא גם מועמדת אפשרית להחליף את יושב ראש הפד ג'רום פאוול, שכהונתו מסתיימת בתחילת השנה הבאה.

"לשינוי האקלים עשויות להיות השפעות עמוקות על הרמה, מגמת הצמיחה והשינויים בפעילות הכלכלית לאורך זמן", אמרה בריינרד. מגפת הקורונה "מהווה תזכורת חריפה לכך שאירועים קיצוניים יכולים להתרחש עם מעט אזהרה מקדימה ולגרום להפסדים גדולים והפרעות בשוק", אמרה.

בריינרד אמרה שהפד כרגע בוחן דרכים לשלב מה שנקרא ניתוח תסריטים שייקחו בחשבון גם סיכונים פיזיים משינוי האקלים וגם עלויות הכרוכות בכל מעבר אפשרי לכלכלה בחתימת פחמן נמוכה יותר. אסונות טבע ופעולות הנובעות ממדיניות ממשלתית לטיפול בשינוי האקלים "יכולים במהירות לשנות תפישות לגבי סיכון עתידי או לגלות מידע חדש לגבי ערכם של נכסים", אמרה.

בריינרד זיהתה שיש צורך בניתוחי תסריטים שונים העושים מידול של הכנסות והפסדים צפויים לבנקים על מנת להבדיל בין סיכונים הקשורים למקומות שונים מבחינה גיאוגרפית או לתחומים שונים של הכלכלה. ההערכות האלה גם יצטרכו לקחת בחשבון התגברות של סיכונים הקשורים לאקלים, ברמה האזורית או ברמת תחומים כלכליים שלמים, לאורך שנים.

שלא כמו בנקים מרכזיים בשאר העולם, הפד מתמודד עם קושי לנווט את פעולתו בנושא זה בגלל שהממסד הפוליטי בארה"ב לא הגיע להסכמה לגבי איך או האם להתמודד עם שינוי האקלים.

כמה דמוקרטים פרוגרסיביים נזפו בפאוול, שהוא רפובליקאי, על כך שלא השתמש בסמכויות הפיקוח של הפדרל ריזרב על בנקים להשפיע באופן יותר מפורש על התנאים והמגבלות במסגרם תעשיות מסוימות, כמו חיפוש דלק מאובנים ופיתוח משאבי דלק, יכולים לקבל גישה לאשראי. הם רוצים שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן יחליף את פאוול כשהכהונה שלו מסתיימת בתחילת שנה הבאה במישהו שיהיה יותר ממוקד בשינוי האקלים, ואחת האפשרויות שלפניהם היא בריינרד, שהיא דמוקרטית.

בריינרד הביעה מידה של חוסר סבלנות למצב של המדיניות הפיננסית הקשורה לאקלים בכנס כלכלי בארלינגטון, ווירג'יניה בשבוע שעבר. "זה תחום בו ארה"ב מפגרת ואנחנו צריכים להדביק את הקצב", אמרה בריינרד.

רפובליקאים הזהירו את הבנק המרכזי לא לחרוג מסמכותו. מחוקקים של המפלגה הרפובליקאית בבית הנבחרים, למשל, התנגדו להצעה של רשות הבורסות וניירות הערך לפתח סטנדרט לגילויים נאותים בנושא האקלים שחברות הנסחרות בבורסה יצטרכו לכלול בדיווחים שלהן.

פאוול - שהיה בעבר נאמן של שימור הטבע, עמותה ציבורית העוסקת בנושא, לפני שהצטרף לפדרל ריזרב לפני עשור - השמיע אזהרה מוקדם יותר השנה על כך ששינוי האקלים מציב אתגרים עמוקים לכלכלה ולשווקים העולמיים. הוא הכיר בכך שהפד צריך לשחק תפקיד בניטור וטיפול הסיכונים האפשריים, אבל אמר גם שיישום של מדיניות אקלים לאומית כוללת "אינו שאלה שהפדרל ריזרב צריך לעסוק בה".

בשנה שעברה הצטרף הפדרל ריזרב לקבוצה עולמית של מוסדות רגולציה פיננסיים ובנקים מרכזיים שהתמקדו בשיתוף נהלים נכונים לניהול סיכונים הקשורים לשינוי האקלים. בריינרד הדגיש את אי הוודאות והגבולות של מה שעשוי הבנק המרכזי לגלות בתחילת הדרך. "אנו צריכים להיות צנועים לגבי מה שצפוי הדור הראשון של תחזיות לגבי האקלים יספקו לנו", אמרה ביום חמישי.

הפדרל ריזרב הקים שתי וועדות פנימיות לפיקוח על איומים אפשריים שמציבים זעזועים הקשורים באקלים לכלכלה. אחת מהן ממוקדת בשיפור הדרך בה רגולטורים של בנקים מתמודדים עם סיכונים למוסדות הפיננסיים הגדולים ביותר במדינה כחלק מתפקיד הפד בפיקוח על המוסדות האלה, והשנייה מוקדשת לבחינת איומים על המערכת הפיננסית הנרחבת יותר.