7-Eleven מגיעה לישראל: חנות ראשונה תיפתח בתל אביב ב-2022

אלקטרה מוצרי צריכה חתמה על הסכם ההתקשרות עם רשת חנויות הנוחות לתקופה של 20 שנים עם אופציה להארכה ל-50 שנים נוספות, והיא צפויה להשקיע במהלך כ-60 מיליון שקל • התוכנית: פריסה של כ-300-400 חנויות 7-Eleven בכל הארץ

צביקה שווימר, מנכ''ל אלקטרה מוצרי צריכה / צילום: תמר מצפי
צביקה שווימר, מנכ''ל אלקטרה מוצרי צריכה / צילום: תמר מצפי

"ארוחת צהריים ב-20 שקל", רשת 7-Eleven מגיעה לישראל: חנות ראשונה תיפתח בתל אביב ב-2022 (החנויות הראשונות מתוכננות להיפתח באזור דיזנגוף). התוכנית: פריסה של 300-400 חנויות בכל הארץ.

חברת אלקטרה מוצרי צריכה  חתמה על הסכם ההתקשרות עם הרשת העולמית  7-Eleven לתקופה של 20 שנים עם אופציה להארכה ל-50 שנים נוספות, והיא צפויה להשקיע בשנים הקרובות לפחות כ-60 מיליון שקל במותג ובפתיחת עשרות החנויות הראשונות (ההערכות הן כי עלות פתיחת סניף עומדת על מיליון שקל) - וזאת בהמשך למזכר ההבנות שנחתם בין הצדדים בנובמבר 2020.

הסכם הזכיינות כולל התחייבויות שונות של אלקטרה מוצרי צריכה כלפי 7-Eleven, לרבות התחייבות בנושאים של אי-תחרות בתחום חנויות הנוחות - כלומר שהרשת לא תפתח או תרכוש מותג נוסף בתחום זה. הסכם הזכיינות כולל תשלום של סכום ראשוני ותשלומים חודשיים שישולמו כשיעור מתוך סך ההכנסות של פעילות הזיכיון בישראל.

בשלב זה אלקטרה צריכה פועלת ללא שותף אולם לא פוסלת הכנסת שותפים בעתיד. הסניפים יופעלו בבעלות ובשלב הבא גם באמצעות זכיינים, רבים מהם, לפחות בשלב ראשון, בשטחי הנדל"ן של חברה אלקטרה המקיפים שטח של 250 אלף מ"ר.

ההסכם הנוכחי מתווסף למספר עסקאות עליהן דיווחה אלקטרה מוצרי צריכה בשנה האחרונה: במאי 2021 השלימה הקבוצה את רכישת השליטה בקבוצת יינות ביתן. אלקטרה רכשה 35.05% ממניות הרשת בתמורה לכ-193 מיליון שקל, מתוכם כ-143 מיליון שקל תמורת הקצאת מניות וכ-50 מיליון שקל בדרך של רכישת מניות מנחום ונורית ביתן (משפחת ביתן). במקביל רכשה גם קבוצת הפניקס כ-15% ממניות הרשת, כך שבסך-הכול מחזיקות אלקטרה צריכה והפניקס ב-50.05% ממניות הרשת, וביתרה מחזיקה משפחת ביתן.

כעת מעמיקה הקבוצה משמעותית את פעילותה בתחום רשתות המזון עם אחד מהמותגים הגדולים בעולם: 7-Eleven, רשת חנויות הנוחות שהוקמה ב-1927 בארה"ב, הפרוסה כיום עם יותר מ-77 אלף חנויות בעשרות מדינות. ברשת נמכרים מוצרי מזון טרי, קפה, גלידות, חטיפים, משקאות קרים ואלכוהוליים ועוד. ב-1946 שונה שם הרשת מ-Tote'm ל-7-Eleven (בכדי לשקף את שעות הפעילות, מ-07:00 עד 23:00, שבעה ימים בשבוע). ב-2005 עברה הרשת לבעלות התאגיד היפני Ito-Yokado.

לישראל נכנסת הרשת לסביבה תחרותית הכוללת מספר גדול של שחקנים המוכרים מוצרי מכולת במרכזי הערים, בהם רשתות השיווק הגדולות שפועלות עם סניפים שכונתיים, בהן שופרסל, רמי לוי ו-ויקטורי, כאשר בכוונת כל אחת מהן להגדיל את הנוכחות העירונית שלה בצורה מסיבית, לצד רשתות כמו טיב טעם, AM:PM סופר יודה ואחרות, זאת בנוסף למאות חנויות הנוחות הפרוסות בתחנות הדלק. 

"גאווה גדולה" 

מנכ"ל אלקטרה מוצרי צריכה, צביקה שווימר, אמר לגלובס "זו גאווה גדולה שרשת כזו נכנסת לישראל, המדינה ה-20 שלה".

שווימר עורך הפרדה בין סגמנטים של חנויות מזון ומגדיר את חנויות הנוחות כחנויות קטנות דוגמת אלה שממקומות בתחנות דלק, שם גם נמכר מזון טרי וקפה; לצדן פועלות מכולות בשטח של עד 200 מטר שלא מוכרות אוכל טרי/קפה; סופרמרקטים הכוללים מחלקות של מזון טרי בשטחים של 700-1,000 מ"ר; וחנויות הבי דיסקאונט שממוקמות מחוץ לערים בשטחים של כ-3,000 מ"ר.

"יש לנו 140 סניפים של ביתן ומגה בתוך הערים, ואנחנו נכנסים לתחום אחר, תחום הנוחות, עם חנויות שימוקמו בתחנות דלק ובמרכזי הערים - נהיה בתל אביב, בירושלים, בבאר שבע וביישובים במגזר הערבי, בשכונות ובאזורי מסחר הומים, בבתי חולים באוניברסיטאות ועוד. נהיה שחקן חזק בקניונים. קיבלנו אלפי פניות מזכיינים ומבעלי מכולות שמבקשים להמיר את החנויות שלהם", אומר שווימר, שמציין כי "את הכול אנחנו מנהלים תחת חטיבת המזון, ויש לכך יתרונות לוגיסטיים מול ספקים ובתחום השיווק. היתרון הכי גדול יבוא לידי ביטוי בתחום מועדון הלקוחות, שיהיה אחיד ליינות ביתן ולסבן אילבן".

השם של רשת סבן אילבן אומנם משקף פעילות של שבעה ימים בשבוע, אלא שבישראל הרשת לא תפעל בשבת, ותשאיר את הימים הללו לחנויות הנוחות האחרות. "אנחנו פועלים בכל שוק על-פי הרגולציה המקומית. נשאף לכמה שיותר שעות פתיחה, ובתוך כך נכבד את כל האוכלוסיות", מסביר שווימר, שמציין כי התמחור בכל הסניפים יהיה אחיד, לצד התאמה של מוצרים על-פי מיקום החנות.

לישראל תייבא הרשת את גם מוצרי המותג הפרטי שלה 7 סלקט, כאשר יושם דגש על קפה שיוצע בסניפים, ככל הנראה ממותגים שונים, גם לטובת רכישה בפורמט של הכנה עצמאית, לרבות תשלום בשירות עצמי.

לשאלה מדוע להביא זכיין בינלאומי ולא להקים רשת עצמאית, משיב שווימר: "כמו שאת מרגישה בנוח לאכול ברשת מזון מהיר גדולה, תרגישי בנוח ליהנות מהמזון המהיר ומכוס קפה של מותג בינלאומי שמייצר חוויה וסטנדרט של איכות". 

האם תפעילו שירותי מכירה באונליין?
"לרשת יש אפשרות לפעול באונליין", אומר שווימר. "תחום המשלוחים מעניין אותנו, ואני בטוח שנגיע גם לזה". בתחום זה נציין כי קיימת פעילות ענפה של משלוחים מהירים על-ידי השחקנים בענף, דוגמת פז מסניפי רשת חנויות הנוחות yellow.

מטעמו של ג'ו דה-פינטו, נשיא ומנכ"ל 7-Eleven, נמסר: "עם האוכלוסייה הגדלה והתוססת שלה והמשך התרחבותה הכלכלית, ישראל מציגה מיקום אידאלי עבור צמיחתן של חנויות 7-Eleven. היחסים האסטרטגיים שלנו עם אלקטרה מוצרי צריכה יביאו את מותג 7-Eleven, המתמחה במוצרי נוחות ושירותים, למיליוני צרכנים ישראלים". 

שינוי בדפוסי הקנייה 

עד כמה קיימת הצדקה לשים את הדגש על סגמנט חנויות הנוחות, פירט במאמר שפורסם לאחרונה בגלובס תמיר בן שחר, מנכ"ל חברת הייעוץ צ'מנסקי בן שחר. בין השאר הוא ציין את השינוי בדפוסי הקנייה לנוכח סלי קנייה קטנים יותר בחנויות הקרובות לבית.

על-פי הנתונים שפרסם בן שחר, מספר תחנות התדלוק בסוף 2020 עמד על כ-1,500, מתוכן בכ-80% פועלות חנויות נוחות. היקף השוק הוערך ב-3 מיליארד שקל (עלייה של כ-2.8% לעומת 2019).

השחקניות הגדולות בענף - אלונית, yellow של פז, מנטה של דלק וסוגוד של סונול - צפויות להגדיל את פריסתן ולהעמיק את פעילותן גם דרך רכישות שבוצעו: פז שרכשה את סופר יודה וסונול שרכשה את הרשת המקומית סיטי מרקט.

על-פי בן שחר, "כלכלת המיקום תקבע את הצלחת הסניפים החדשים שיוקמו. משמע, כל רשת ומותג נדרשים היום לייצר לעצמם אסטרטגיה של פריסה לכלל חנויות הנוחות שיפעלו, בהתייחס למיתוגן, לסוגן, לתמהילן, לגודלן ולמיקומן".