התבוסה הגדולה של רמ"י ב"פארק החורשה" בדרום תל אביב

בשנים האחרונות נערכו שבע שמאויות שונות על מתחם "פארק החורשה" בדרום תל אביב • עכשיו, אחרי תקופה ארוכה של השגות ודיונים על גובה השומה, נקבע כי דמי ההיתר שישלמו היזמים יעמדו על 120 מיליון שקל - כשליש מדמי ההיתר שחושבו ע"י רמ"י

פארק החורשה / צילום: איל יצהר
פארק החורשה / צילום: איל יצהר

עד כמה שמאות מקרקעין היא ענף לא-מדעי ובעייתי לחיזוי, ניתן ללמוד מהסאגה של מתחם "פארק החורשה" בדרום תל אביב, שסביבו נערכו בשנים האחרונות שבע שמאויות שונות. זאת על רקע דרישת רמ"י מהיזמים לשלם לה מאות מיליוני שקלים כדמי היתר.
"פארק החורשה" הוא מתחם של 28.8 דונם ליד אבו כביר (הרצל פינת התחיה) בבעלות רמ"י, שבעבר הוחכר על-ידי חברת בזק. התוכנית המאושרת על המתחם קובעת 730 דירות ושטחי מסחר.

החברות היזמיות שינו את תוכנית המתחם למגורים ומסחר, ולפיה ניתן לבנות במתחם 550 יחידות דיור ועוד שטחי מסחר.

בעת שינוי תוכנית על קרקע של רמ"י נדרשים היזמים לשלם דמי היתר לרשות, במסגרת הליך המכונה "שינוי יעוד וניצול". בתחילת 2017 העריך שמאי המקרקעין אייל שיחור, מהמאגר הממשלתי הראשי, עבור רמ"י את שווי הקרקע החדש ב-305 מיליון שקל וממנה נגזר תשלום שומה לרמ"י של כ-130 מיליון שקל.

השומה נגנזה בעקבות התנגדות רמ"י, שסברו כי הסכום נמוך, והעבירו את התיק לבדיקת השמאית הראשית של רמ"י, מירי רימון - שהגיעה למסקנה ששווי הקרקע הוא 723 מיליון שקל ולפיכך השומה לרמ"י צריכה לעמוד על 340 מיליון שקל; היזמים השיגו על השומה והביאו הערכה מטעמם שקובעת כי שווי המתחם מסתכם ב-260 מיליון שקל והשומה לתשלום צריכה לעמוד על 56 מיליון שקל בלבד.

במהלך השנים הגישו שני הצדדים השגות על השומות. ההכרעה הסופית בעניין הועברה לוועדת ההשגות במשרד המשפטים, בראשות עו"ד מיכל כהן, שבה היו חברים סגן השמאי הממשלתי גיל בלולו והשמאי המכריע אייל יצחקי, שבעברו כיהן כשמאי הממשלתי. הוועדה קבעה כי שווי הקרקע הנוכחי הוא 335 מיליון שקל והשווי לפני אישור התוכנית - 99 מיליון שקל. לפיכך נקבע כי דמי ההיתר יעמדו על 120 מיליון שקל - כשליש מדמי ההיתר שחושבו על ידי רמ"י.