עתירה נגד מועמדותו של אבי ניסנקורן לנשיא התאחדות המלונות: מועמדותו מנוגדת לתקנון

בעוד כשבועיים אמורות להתקיים בחירות לבחירת נשיא חדש להתאחדות, אלא שכעת אחד מהמועמדים הגיש עתירה נגד ניסנקורן בשל כך שהוא מעולם לא ניהל או היה בעלים של מלון, כפי שקובע תקנון ההתאחדות • עם זאת, בהתאחדות אומרים שניסנקורן "הוא דירקטור בחברת אגש"ח תיירות"

אבי ניסנקורן / צילום: אורן בן חקון
אבי ניסנקורן / צילום: אורן בן חקון

סערה בהתאחדות המלונות: הוגשה עתירה נגד מועמדותו של אבי ניסנקורן כנשיא ההתאחדות אחרי שהנשיא הקודם, אמיר חייק, עזב עם מינויו לשגריר ישראל באיחוד האמירויות.

בעוד כשבועיים אמורות להתקיים בחירות לבחירת נשיא חדש. ההתאחדות אישרה שלושה מועמדים לבחירות: שר המשפטים לשעבר ויו"ר ההסתדרות לשעבר אבי ניסקורן, ישי ברנע, מנהל בית מלון בעיר ולשעבר יו"ר סניף ירושלים של התאחדות המלונות ואלי גונן, מי שכיהן בעבר כנשיא התאחדות המלונות.

טענת העותרים, ישי ברנע ושני חברים נוספים בהתאחדות היא שמועמדותו של ניסקורן אינה עומדת בתנאי תקנות ההתאחדות משום שהוא קובע שרק בעלים או מנהל של מלון או רשת יכול להיות חבר בהתאחדות ומשכך, להגיש מועמדותו לתפקיד הנשיא. את העתירה הגישה עו"ד יפעת סולל.

בנוסף, תקנון התאחדות המלונות קובע שגם "חבר כבוד" או "עמית" (שמשלם דמי חבר) לא יכול להיבחר למוסדות ההתאחדות ובכלל זה לנשיאות, כך ש"גם אם ההתאחדות רואה בצירופו של אבי ניסנקורן להתאחדות כדבר שיכול לתרום ולחזק את מעמדה של ההתאחדות - הרי שלשם כך קיים סעיף המאפשר לצרף "חבר כבוד" - אך כאמור חבר כזה לא יכול להגיש מועמדותו לנשיאות״.

במילים אחרות, נטען כי ניסנקורן לא יכול להיות מועמד לנשיאות ההתאחדות בדיוק כמו שהוא לא יכול להיות מועמד לנשיאות התאחדות הקבלנים, נשיאות רואי החשבון וכד'. יצוין כי על פי טענה זו, גם אמיר חייק שכיהן במשך שתי קדנציות (עד להתפטרותו כעת) כנשיא ההתאחדות לא עמד לכאורה בתקנות משום שהוא נבחר לא כבעלים של מלון או כמנהל, התנאי המאפשר להיות חבר בהתאחדות ולהגיש למעשה מועמדות לתפקידים במסגרתה.

הרשתות הגדולות תומכות בניסנקורן

כעת המועמדים האחרים לא מוכנים לקבל מועמד שאינו מלונאי לתפקיד הבכיר בהתאחדות - גם אחרי שמועמדותו אושרה בוועדה המארגנת של ההתאחדות. נציין כי מועמדותו של ניסקורן לא הגיעה יש מאין. ניסקורן מביא עמו את הניסיון בהתנהלות מול עובדים כמי שכיהן כיו"ר ההסתדרות והוא המועמד שבו תומכים ראשי שלוש הרשתות הגדולות בישראל, פתאל, ישרוטל ודן. כוחן בא לידי ביטוי גם ביכולות ההצבעה שלהם בבחירות הנספרת על פי צירים: כל 100 חדרים מזכים את החברים בהתאחדות בציר אחד בוועדה (מלונות קטנים יכולים להתאחד לגיבוש ציר הצבעה). מטבע הדברים ועל פי המנגנון הזה כוחן של הרשתות הגדולות משמעותי יותר לבחירות על פי מספר הצירים שהם זכאים לקבל בוועידה.

בימים בהם מצוי ענף התיירות במשבר החמור בתולדותיו, כוחו של הנשיא חשוב הן לנושא תקציבים, סוגית פיצויים או סיוע מהמדינה ואף לטובת הקלות רגולטוריות שיאפשרו את הוזלת מחירי הלינה היקרים בישראל.

העתירה הועברה לוועדה הארגונית של התאחדות המלונות בישראל. בין השאר נטען כי בדיון שנערך אודות הבחירות והמועדים בוועדה הארגונית של התאחדות המלונות, לא הצליחו העותרים לקבל מענה לשאלותיהם בדבר כשירותו של ניסקורן כמועמד לתפקיד בהתאם לסעיפי תקנות ההתאחדות.

בעתירה צוין כי יו"ר הוועדה סיפק להם תשובה כללית לאחר התייעצות עם היועצים המשפטיים של ההתאחדות כי "כלל המועמדים כשירים להתמודדות", וכי "לא מדובר בתקדים שבו דירקטור בהתאחדות מתמודד לתפקיד הנשיא".

בעניין זה נציין כי חייק שימש כדירקטור במלונות פתאל וכעת, נומק לטענות העותרים כי ניסקורן משמש כדירקטור בחברת אגש"ח תיירות (בעלת הזכויות במלון נוף גינוסר, החברה בהתאחדות) ועל כן, "מר ניסנקורן עונה על הגדרת "מנהלו של עסק של מלון", כמשמעו בתקנון".

לשיטת הוועדה הארגונית, כמשתמע מהתשובות שקיבלו העותרים "בתקנון אין דרישה מפורשת כי מועמד לנשיאות יהא חבר התאחדות המלונות ו/או כי יהא כשיר להתקבל כחבר התאחדות המלונות ולפיכך כי כל בחינת כשירות מר ניסנקורן להתקבל כחבר נעשית הרבה למעלה מן הצורך".

אלא שהעותרים טוענים כי התקנון כאמור לא מאפשר את מועמדותו של ניסנקורן וכי היותו דירקטור באגש"ח מתירה עמימות, כך על פי העתירה, "לא ברור האם מדובר בחברה או באגודה שיתופית חקלאית? שהרי מדובר בשני סוגים שונים לחלוטין של תאגידים. אם אכן מדובר באגודה שיתופית, הרי שבאגודה שיתופית אין תפקיד הנקרא "דירקטור" ומכאן, המידע שהובא לגבי התפקיד - האמיתי או הפיקטיבי - אינו תואם את המציאות ובהתאם לא ניתן לשפוט מה מהותו".

טענתם כי על הוועדה הארגונית היה לפסול את מועמדותו של ניסקורן או לחילופין "אם הוא אכן כשיר מהותית, להציג את מועמדותו לנשיאות התאחדות בתי המלון, יתכבד ויציג בפני חברי הוועדה הארגונית ובפני בית הדין את המסמכים המעידים על כשירותו כך שנוכל לבדוק אם המסמכים כאמור מעידים על כשירות, הן לעניין תפקידו המהותי והן לעניין כשירות ההליך בו מונה/נבחר".

תגובת התאחדות המלונות: "ההתאחדות הינה גוף חברים אשר טענותיהם מתבררות במסגרת המוסדות הרלוונטיים. ההתאחדות טרם קיבלה עותק מהעתירה ולאחר קבלתה היא תעבור על הטענות ותתייחס אליהן במסגרת ההליך שיתקיים בפני בית הדין של ההתאחדות".