עבירת בנייה אצל השכן תמנע את רישום הטאבו לכל הבניין?

ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע הטיל מעין "עונש קולקטיבי" על בניין שרק בחלק מהדירות בו יש חריגות בנייה

משרדי רישום מקרקעין (טאבו), תל אביב / צילום: תמר מצפי
משרדי רישום מקרקעין (טאבו), תל אביב / צילום: תמר מצפי

לרישום הדירה בטאבו יש ערך שמאי שהוא גבוה יותר במובהק מדירה שאינה רשומה בטאבו. גם מחירה של דירה רשומה בטאבו גבוה יותר, והיא גם ניתנת לסיחור (למכירה, למתנה ללא תמורה, לנטילת הלוואת משכנתה) בקלות רבה יותר מאשר דירה שאינה רשומה בטאבו.

מה צריך להיות הדין במקרה שבו שכן אחד, או אף כמה שכנים, ביצעו חריגות בנייה בדירותיהם - ואילו כל שאר בעלי הדירות פעלו כדין ולא חרגו במאומה מהיתר הבנייה?

עד כה הגישה המקובלת הייתה שהרשות המקומית כן תאפשר את רישום כלל הבית והדירות כבית משותף בטאבו, אך במקביל תירשם הערת אזהרה על חריגה מהיתר בנייה לטובת הוועדה המקומית - רק בגין אותן דירות ספציפיות של דיירים שביצעו חריגות בדירותיהם.

בית המשפט המחוזי בבאר שבע שינה לאחרונה את הנוהג הנ"ל והטיל מעין "ענישה קולקטיבית" על כלל בעלי הדירות, בכך שמנע לחלוטין את רישום הבית המשותף וכלל הדירות בטאבו לבקשתה של עיריית אילת שבשטחה מצוי הבניין, ובכך למגינת הלב נוצר מצב משפטי (וקנייני) של "צדיק ורע לו; רשע וטוב לו".

■ המשמעות: לדעתנו, ניתן היה להגיע לתוצאה אפקטיבית יותר כזו "שהנזק הסביבתי" שלה על יתר בעלי הדירות שלא עברו שום עבירות בנייה לא היה קיים כלל. מדוע? מפני שרישום צו הבית המשותף בטאבו הוא רק התחנה הראשונה במסלול הרישום,. לא התחנה הסופית. התחנה הסופית היא העברת הבעלות בדירות על שם רוכשיהן. לשם כך נדרש גם אישור עירייה פרטני לטאבו בגין כל דירה. בלעדיו לא תירשם אותה דירה בטאבו.

בנקל הייתה יכולה עיריית אילת שלא להנפיק אישורי עירייה לטאבו רק לאותם בעלי דירות שביצעו חריגות בנייה - שהם מוכרים לה היטב, זאת בנוסף לרישום הערת אזהרה בגין חריגות בנייה לטובת הוועדה המקומית. בכך הייתה מושגת תוצאה צודקת הרבה יותר. הצדיק - דירתו תירשם בטאבו. הרשע- דירתו לא תירשם בטאבו, ובנוסף תירשם הערת אזהרה על חריגת בנייה בגין הדירה החורגת שלו. חומר למחשבה - או לערעור לבית המשפט העליון. 

עתמ (ב"ש) 525-09-20 טולוס בנין והשקעות בע"מ נ' עיריית אילת

הכותב הוא השותף המנהל במשרד אדורם ושות', המייצג חברות בנייה